Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med latency i Sonar 8


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har Sonar 8 Producer på en Dell studio 17 bærbar pc. Til å spille inn med bruker jeg et M-Audio Fast Track USB-lydkort og en Shure SM57 mikk.

Problemet: Spiller jeg inn noe med metronomen i Sonar og hører på det etterpå med metronom, er det meget med forsinkelse på gitarsporet.

Legger jeg to gitarer oppå hverandre i Sonar, blir de helt i utakt med hverandre.

Har prøvd å stille på dette:

506831.jpeg

Men ingen stor forandring selv når jeg drar den helt til venstre.

Hva kan være problemet? Hva kan hjelpe?

- Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Sonar 8 Producer på en Dell studio 17 bærbar pc. Til å spille inn med bruker jeg et M-Audio Fast Track USB-lydkort og en Shure SM57 mikk.

Problemet: Spiller jeg inn noe med metronomen i Sonar og hører på det etterpå med metronom, er det meget med forsinkelse på gitarsporet.

Legger jeg to gitarer oppå hverandre i Sonar, blir de helt i utakt med hverandre.

Har prøvd å stille på dette:

506831.jpeg

Men ingen stor forandring selv når jeg drar den helt til venstre.

Hva kan være problemet? Hva kan hjelpe?

- Martin

Heisann,

Hva slags innstillinger har du på lydkortet? Bildet viser innstillingen i Sonar, men sier lite om lydkortinnstillingene.

Er ikke kjent med M-Audio Fast track, men har brukt et par andre lydkort fra M-audio og de har et lite kontrollpanel i systray(ved siden av klokken nede til høyre) der man kan justere instillinger som f.eks. latency.

Edit: Ved å justere buffer size til "Fast" vil det gjøre avspillingen din dårligere. Prøv deg frem ved å stille deg mot høyre i stedet for venstre. Kan også være en ide å øke antall buffer som ligger i kø. Disse instillingen påvirker latency, så jeg vil nok anbefale å sjekke lydkortet før dette.

M

Endret av Greasykid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. På lydkortet er det ikke mye å stille på, men jeg har mic input på omtrent fullt og mix helt på playback. Det er vel stort sett de som er å stille på. Også output da, men den er jo bare volum.

Ved å øke antall buffere i kø, vil latencyen minke?

Hei igjen,

Ok, en liten misforståelse ute på tur her. Innstillinger på lydkortet er ikke fysisk på lydkortet, men heller i et kontrollpanel for lydkortet på PC'n din. Sjekka du om du har et M-audio-ikon i systray? Hvis du har det er det bare å dobbeltklikke på det og vips, så har man kontrollpanelet for lydkortet oppe. Hvis ikke kan det tyde på at programvaren for lydkortet ikke er riktig installert, eller at kotrollpanelet rett og slett ikke er lastst. Sjekk om du har en M-audio undermeny på Start-menyen din og se om det er noe der som kan minne om et kontrollpanel. Klikk og kjør...

Edit: Ved å øke antall buffere i køen vil du eliminiere evt. problemer med playback, men påvirker nok ikke latency på audio som går inn i maskinen.

M

Endret av Greasykid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da jeg satt inn startet cden fikk jeg først denne beskjeden:

506848.jpeg

Men der står det jo at jeg trengte det for å se en tutorial, så jeg brydde meg ikke mer om den.

Da jeg trykket "install drivers" da m-audiogreiene åpnet, fikk jeg denne opp ca. i midten av installeringen:

506850.jpeg

Prøvde fler ganger, men samme beskjeden igjen og igjen.

Rare greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da jeg satt inn startet cden fikk jeg først denne beskjeden:

506848.jpeg

Men der står det jo at jeg trengte det for å se en tutorial, så jeg brydde meg ikke mer om den.

Da jeg trykket "install drivers" da m-audiogreiene åpnet, fikk jeg denne opp ca. i midten av installeringen:

506850.jpeg

Prøvde fler ganger, men samme beskjeden igjen og igjen.

Rare greier?

Se her ja... Ikke så rart, men heller litt forklarende... ;)

I det første bildet du sender med sier installasjonsveiledningen at du trenger Adobe reader for å lese bruksanvisningen. Dette er et program som lar deg åpne pdf-filer som f.eks. bruksanvisningen. Veldig greit å ha. Anbefaler deg å dobbeltklippe på ikonet og installere Adobe reader.

QuickTime er ikke kritisk for installasjonen eller å lese bruksanvisning, så det trenger du ikke tenke på.

I det ander bildet får di beskjed om at driverne på CD'n ikke funker med operativsystemet ditt. Da gjør en kvalifisert gjetning på at du kjører Windows 7 på din maskin. Dette byr på problemer da M-audio enda ikke har fått ut fingern med nye drivere for Fast Track til Windows 7. Her er det ikke stort jeg kan hjelpe deg med desverre. Alternativene dine er å enten avinstallere Windows 7 for å installere Windows Vista (Ikke å anbefale), eller å vente på at M-audio kommer med drivere. Det siste er definitivt det tryggeste, men det er usikkert når disse driverne kommer...

Et siste alternativ er selvfølgelig å gå til innkjøp av et lydkort som har drivere for Windows 7. Skjønner godt at det er en litt kjip følelse du sitter med nå, men det er ikke stort å gjøre med...

Du kan teste DENNE linken. Lager filen og kjør den. Regner med at du får samme feilmelding, men det kan være verdt forsøket. Lykke til!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kjører Windows Vista på pcen, men er vel ikke så mye å gjøre med da heller.

+ at jeg trykket på ikonet, men da fant pcen ut at jeg hadde Adobe Reader fra før :rolleyes:

Ville jeg hatt mindre latency hvis jeg kjørte gitar rett inn i lydkort og brukt en slags gitarplugin på pcen som guitar rig e.l.?

Endret av Robin aka Martin!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kjører Windows Vista på pcen, men er vel ikke så mye å gjøre med da heller.

+ at jeg trykket på ikonet, men da fant pcen ut at jeg hadde Adobe Reader fra før :rolleyes:

Ville jeg hatt mindre latency hvis jeg kjørte gitar rett inn i lydkort og brukt en slags gitarplugin på pcen som guitar rig e.l.?

Hvis du har Vista, så trykker du på DENNE LINKEN.

Du ville ikke fått midre latency ved å bruke Guitar Rig el.l. Latency har med hvordan audio blir konvertert i lydkortet og hvordan det sendes videre til maskinen. Det er viktig å bruke riktige og oppdaterte drivere for at utstyret skal fungere optimalt. Linken over tar deg rett tilnedlasting av siste oppdaterte driverpakke for Fast Track, og den inneholder drivere for Vista.

Hvis du f.eks. har kjøpt et brukt lydkort kan det være at CD'en inneholder gamle drivere som ikke funker optimalt. Deter derfor alltid greit å sjekke hjemmesidene til produsenten for å være sikker på at man har siste tilgjengelige drivere.

Lykke til igjen... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg fikk installert driveren og satt ned latencyen fra 256 til 128 i m-audio kontrollpanelet, men nå gikk plutselig ikke latencygreia i sonar lavere enn 92,9 uansett hvor mye jeg dro i den. Argh!

Noe som gjør det hele litt rarere er at alt har funket fint sånn omtrent to ganger eller noe, men nå er det jo helt på styr...

Endret av Robin aka Martin!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg fikk installert driveren og satt ned latencyen fra 256 til 128 i m-audio kontrollpanelet, men nå gikk plutselig ikke latencygreia i sonar lavere enn 92,9 uansett hvor mye jeg dro i den. Argh!

256 og 128 referer til størrelsen på bufferet og ikke hvor lang latencyen er. Det at du ikke kommer under 128 er helt greit.

Hva sier Sonar om Effective latency at 44.1kHz/stereo?

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer ligger i drivertypen. WDM er ikke optimalt å spille inn med, bruk heller ASIO. Finner du ikke valget for ASIO i innstillingene i Sonar, last ned og installer ASIO4ALL

ASIO4ALL - Universal ASIO Driver

Start opp sonar på nytt og velg asio4all som output. Vet ikke hvor du velger det i Sonar, sikkert drivers eller advanced. Etter dette får du et grønt ikon i systemskuffen, klikk den.

Trykk på skiftnøkkelen for avanserte innstillinger, sjekk at "power on"-lyset står PÅ til ditt eksterne lydkort og AV til det innebygde på din maskin.

Eksempel på hvordan det ser ut til meg med TC-lydkort

508208.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.