Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate METALLforsterkeren?


Palle

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en high gain,low end og mektig forsterker som matcher min Jackson Dinky med EMG! En skikkelig moderne harding. Merker jeg har sett på og vurderer er Randall,Rivera og muligens Peavey. Når det er sagt,så er jeg åpen for andre forslag. Så en video av Mick Thompson når han spilte på sin Rivera.. Man,that`s tight. Vil egentlig ha en combo på rundt 100watt,men om jeg bør skaffe topp og kabinett for å få lyden jeg søker så gjerne det. Har også hørt mye varmt om Orange i denne sammenhengen. Hva sier dere? Noen forslag,erfaringer? Husk... METALL!

Og en liten add...

Skulle også hatt en madman av en pedal. Har sett på Metal Muff og digitech death metal.. Blir selfølgelig vanskelig å avgjøre pedalvalg av å se videoer på Utube, da lyden på kameraet,gitaren,pickuper,forsterker og selfølgelig mennesket som demonstrerer har en (alt) del å si på inntrykket.

Noen gode forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Earfalas stiller et veldig godt spørsmål.

Pro Tone Body Rot II er den beste distortion/high gain pedalen jeg har prøvd.

Ellers kan jeg nevne at jeg får inn på butikken en Diamond Nitrox amp om en uke eller to. Har ikke fått prøvd den enda siden dette er den første av sitt slag som kommer til Norge, men den skal i alle fall være en killer av en high gain forsterker.

River er et knall og ofte undervurdert merke, men jeg har ikke fått testet disse i metall sammenheng enda. Selv synes jeg også at Mesa Boogie Dual Rectifier og Soldano SLO 100 er glimrende metall amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter Rivera må jeg bare nevne at det er veldig stor forskjell innad i Rivera-forsterkerne. Du bør prøve den nøyaktige modellen du vurderer før du kjøper, for Rivera er ikke bygget ut fra samme filosofi som Marshall, Vox, Fender, Engl etc. På de større merkene er i utgangspunktet tanken at det er variasjoner mellom forsterkerne og du er ute etter en variant av f.eks Marshall-sounden, Vox-sounden etc. På Rivera har de ikke "en sound", men hver forsterker er designet med en helt egen lydpalett som gjør at du ikke kan f.eks prøve en Chubster og bestemme deg for at "da liker jeg sikkert en Quiana". Paul Rivera var forøvrig en fender-mann og jobbet for Fender som hoveddesigner på f.eks II-seriene deres (Perioden fra '82 og litt fremover kalles vel på fint "the Rivera era of Fender".) Han slutta der for å ha mer variasjon i forsterkersoundet (i stedet for farging av en pallett) og for å lage forsterkere som tålte et hardere turnéliv. Det har han fått til, og hver forsterkermodell låter noe helt for seg selv, men om det er forsterkeren for deg må du bare finne ut selv... :)

Hvis ikke har vi jo den andre utbrytergjengen Blackstar som kommer til Norge om en mnd med første shipment. Det er også veldig tøft, men også et forsterkermerke som ikke har låst seg til "et sound" enda, men en bredere og mer "moderne" lydpalett som kan endres litt. Vil vel si at Series One-forsterkerne er best til metall dersom du skal bruke forsterkervrengen, mens Artisan-serien er best til ditt bruk hvis du bruker pedal-vreng. Kort fortalt har blackstar 3 sounds - HT (små forsterkere med high gain - fåes også som veldig tøffe pedaler), Series One - High gain-verktøy, Artisan - Clean til medium/high gain-verktøy)

Håper du ble litt klokere, men som sagt: Umulig for oss å vite om disse forsterkerne er det DU trenger... ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVH 5150 II III er også en fet amp.

Sånn. :)

Du bør egentlig bare prøve alt du kommer over. Noen liker såpeglatt kjip vreng ala Mesa og ENGL, andre liker rufsete, skitten og barsk vreng ala Marshall og Orange. ;)

Skulle jeg hatt en amp til kun metallbruk hadde jeg nok gått for en 5150, eller en JCM800 (boosta med overdrive for tightere lyd) - jeg har hatt begge deler før, og syns det er helt overlegent. Koster ikke skjorta heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150 eller mesa må være noe for denne mann. lettere å få feit lyd på 5150 enn på mesa, men når man først finner godlyden på en rectifier så er den jaggu rå den også. kan godt hende han hadde digga engl også. hvilken type metall er det snakk om? hvilke band er preferansene? er det Death, black, trash ,hardcore???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, om jag hade varit dig så hade jag börjat med att checka ut Engl, Peavey 5150/6505 (av praktiska grunder så skulle jag inte valt 5150-comboen i alla fall, tung och stor), Marshall och Orange. Rätt model av de fyra brukt ger ganska mycket förstärkare för pengarna.

.. och förresten, varför inte testa en Bugera när du ändå håller på? Jag har bara testat en Bugera i nån minut i en butik och i mina öron lät den bra. Jag spelar inte metal (men jag använder high-gain) så inte bry dig om mina öron allt för mycket då, men det kan ju kanske vara värt en test.. och det verkar ju som om byggkvaliteten har förbättrats, eller?

Ps. Jag är också ganska nyfiken på vad du ska ha den madman-pedalen till? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonebone Hot British som kake (tror jeg?) her på forumet selger, er en kongepedal til metall! Skikkelig Marshall-growl, og tight så det holder :)

Jeff Waters i Annihilator bruker denne, og det ligger en lang mp3-fil fra ham på Tonebone-nettsidene. Sjekk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet er vel rundt 10k,men gjerne billigere. Bandreferanser må vel faktisk være Slipknot og Seven (Ikke at jeg liker de så mye,men fytti helvete,he`s gooot ze soooound!) Ja,rett og slett den derre moderne metallyden - Children of bodom,in flames etc (Ikke Maiden,ikke ACDC)

Mitt forsøk på å definere lyden jeg søker :

Lyden skal MEKTIG,men tight og crunchy. For å si det sånn.. Når jeg drar en muta E-moll så skal det føles som et kort kontant lynnedslag. DONG!

Dette med pedalen.. Ja? :S Hvis man blaster den på clean channelen så blir vel det bra det? Eller er jeg mongo nå?

Når alt dette er sagt så vil jeg jo også at det skal være mulig å spille blues og at forsterkeren har fin clean lyd.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.