Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzmaster


Rusty

Anbefalte innlegg

Kom over en her om dagen, ble lettere sakt solgt på stedet, MEN det jeg lurer på er hvordan er den vrengmessig i forhold til gitarer som Les Paul, SG og andre humbucker gitarer? jeg har ingen planer om å spille noen form for heavy metal eller slikt, mer litt Lenny Kravitz, Eagles of Death Metal, altså litt gubberock med trøkk og kanskje hakket over det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja haha, trodde P90 var en humbucker jeg, går det ikke an å sette inn eventuelle humbuckere i denne gitaren da? som f.eks. bareknuckle pickups osv? jeg har nemlig en Fender telecaster og Fender stratocaster fra før, men det blir av og til litt tynt lydmessig, vil ha noe som er litt mørkere. Bare for å nevne det hadde jeg en HSS Squire en gang i tiden, som jeg FAKTISK angrer voldsomt på at jeg solgte, vil denne store singlecoilen "do the job" med å gi meg trøkk nok for å spille sanger som nevnt, og kanskje litt mer klisje sanger som Sweet Child of Mine osv?

Endret av Rusty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzmaster er en super gitar, men jeg ville vel ikke brukt den til overdrive i det hele tatt (kanskje en bitteliten blues-drive). Hvis du er så i tvil bør du ihvertfall ikke kjøpe en i blinde. De blir fort litt grumsete når du begynner å tukle med lyden på dem. Men til jazz og blues er de helt rå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel argumenteres for at f.eks J. Mascis (Dinosaur jr.) og Thurston Moore (Sonic Youth) har hatt mer enn litt hell med å kjøre Jazzmasterne sine gjennom ganske overdrevne forsterkere?

Joda, man kan få et bra resultat (hvis man regner Dinosaur jr og Sonic Youth som bra) med Jazzmaster + overdrive, men tommelregelen er at pickupene på den fort blir litt grumsete og udefinerte ved vreng. Mulig det er akkurat det man er ute etter, men det får jo bli en smakssak. En jazzmaster er et genialt instrument, men bør aldri kjøpes uten at man har spilt på den. Til det er den for sær. Vi snakker tross alt ikke om en strat, tele eller les paul-type her, men noe helt annet...

Ellers er jeg jo enig i deg. Det kan være dødstøft, men da må man vite nøyaktig hva man gjør og hvorfor. Og typen forsterker er også veldig viktig med disse gitarene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel argumenteres for at f.eks J. Mascis (Dinosaur jr.) og Thurston Moore (Sonic Youth) har hatt mer enn litt hell med å kjøre Jazzmasterne sine gjennom ganske overdrevne forsterkere?

For ikkje å nemne Nels Cline frå Wilco. Ekstremt god gitarist, og i tillegg til at han har verdens herligste clean-tone.

Anbefaler deg å sjekke ut Wilco.

YouTube - Wilco - Impossible Germany

Wilco - Impossible Germany (soloen er bare heilt fantastisk, punktum)

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein MIJ Jazzmaster med SD Antiquity pickups som eg bruker ein del. Er absolutt ikkje einig i at det er eit sært instrument som ikkje fungerer med vreng. Grumsete og udefinert er så fjernt frå slik eg oppfattar Jazzmaster, massevis av Fender-twang i min iallfall. Det som er å utsette er at originalbrua er noe jævla herk, men med Mustang-bru funkar det kjempefint. Sjølv synest eg JM let best med ein lett overdrive eller ein fuzz. Sjølvsagt speler ein forsterkaren ein rolle, men sånn er det jo med alle gitarar.

Trur forøvrig ikkje Jazzmaster vil fungere så bra til musikken du snakkar om. Til den typen tight og rå rockevrenglyd er nok buckers eller P90 ein betre match.

Endret av Jørg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.