Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Døde noter (X)


G-strengen

Anbefalte innlegg

Hei!I dag satte jeg meg ned og begynte å øve på sangen "Johnny be goode". Jeg har øvd på den før, men ventet en liten stund med å øve på den igjen.

Siden jeg følte jeg ikke var god nok enda. Da jeg begynte å spille igjennom sangen, støtte jeg på en X. Jeg har egentlig ikke spillt så mange dødenoter,

men fra det jeg vet skal du legge en finger oppe på strengen så du muter den. Kalles på engelsk left hand muting. Jeg synes ikke jeg fikk noe bra lyd ut i fra å

gjøre det, er dette riktig metode? Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller nota G på femte bånd på D strengen istedet. På den måten så får jeg dempa strengen når jeg løfter av fingern. Ellers så kan du jo dempe med en finger ja, for eksempel den som du skal spille med på åttende bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller nota G på femte bånd på D strengen istedet. På den måten så får jeg dempa strengen når jeg løfter av fingern. Ellers så kan du jo dempe med en finger ja, for eksempel den som du skal spille med på åttende bånd.

Ja, det fungerte bra, du er en luring du!! Takk for hjelpa, det er fint å få en tilbakemelding eller en godkjennelse noen ganger. Jeg begynte å lure på om jeg gjorde teknikken galt, når det hørtes så galt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deadnotes er en veldig viktig del av rytme, og en hører ofte forskjellen på noobs og pros ved rytmeaspekter som dette.

Du må legge flere fingre så vidt over strengene, og raker over i riktig tempo på en forsiktig måte.

Dette er helt og holdent for litt spicy rytme, og har ingen ting med noter og gjøre!

Hvis du har mye vreng, må du mute veldig godt. Og merk deg at du skal bare så vidt legge fingrene over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deadnotes er en veldig viktig del av rytme, og en hører ofte forskjellen på noobs og pros ved rytmeaspekter som dette.

Du må legge flere fingre så vidt over strengene, og raker over i riktig tempo på en forsiktig måte.

Dette er helt og holdent for litt spicy rytme, og har ingen ting med noter og gjøre!

Hvis du har mye vreng, må du mute veldig godt. Og merk deg at du skal bare så vidt legge fingrene over!

Gode tips du kommer med der Kjutte! Takker og bukker!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noter, da du bare rasper over mutede strenger, og heller ikke får noen overtone...?

Når det står skrevet at man skal spele ein dødnote vil eg ikkje seie at man skal "raspe over mutede strenger". Døde noter er jo tross alt en rytmisk effekt i den store sammenhengen og i likheit med toner så er jo rytmikk også skrevet som noter, og man må da forholde seg til at dette skal kunne spelast i ein hvis noteverdi.

EDIT:skriveleif

Endret av Knutern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står skrevet at man skal spele ein dødnote vil eg ikkje seie at man skal "raspe over mutede strenger". Døde noter er jo tross alt en rytmisk effekt i den store sammenhengen og i likheit med toner så er jo rytmikk også skrevet som noter, og man må da forholde seg til at dette skal kunne spelast i ein hvis noteverdi.

EDIT:skriveleif

Ok, skjønner hva dere mener.

Jeg kan ikke så mye om hvordan noter skrives, osv, men i pedagogisk

sammenheng var det enklere å separere uttrykkene.

I musikalsk sammenheng kan man jo på ingen måte si at en dødnote låter som ei note.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.