Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i forsterkeren


Anbefalte innlegg

Når jeg skrur på forsterkeren min(Det er en Marshall DSL 401), får jeg en veldig høy skurre lyd når jeg skrur på rørene.

Jeg får skurrelyden selvom jeg ikke har noen kabler plugget i den.

Det jeg lurer på at har skjedd, er at på fredag hadde broren min med seg en kompis hjem.

Han spiller også gitar og broren min spiller trommer, så vi jammet litt. Broren min spilte trummer på en Ipod Touch via forsterkeren min, mens kompisen hans også spilte gitar gjennom forsterkeren min. Broren min hadde litt høyere enn vanelig.

Plutselig skrur han på en sang på Ipoden, mens han spiller trummer smatidig som vennen hans som spiller gitar.

Allt dette på samme forsterker. De gjør dette i ca et halvt minutt, så legger jeg merke til det og får han til og skru av musikken.

Jeg la merke til at skurringen kom etter at han hadde skrudd av musikken, så det må vel ha noe med det og gjøre?

Isåfall, hva er det som er ødelagt, hvor dyrt blir det og fikse osv.

Si fra hvis dere ikke skjønner deler av det jeg har skrevet, så skriver jeg det mer forståelig.

Takker for alle svar.

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe som nødvendigvis gir et riktig svar på om høyttaleren er sprengt, men er en veldig grei pekepinn.

Sørg for at det er stille i rommet. Heelt stille.

Så skal du ha tilgang fra baksiden til elementet, slik at du kan plassere ti fingre, så godt plassert med så jevnt mellomrom mellom fingrene som mulig. Plassér fingrene i en ring, sånn 50% mellom senter og ytterst. Dytt forsiktig baffelet (høyttalerpappen) noen millimeter fra deg.

Hører du en ekkel skurrelyd, og du føler at elementet ikke kommer tilbake til nullposisjon, kan du være sikker på at du eier et fritért høyttalerelement. Skyver du for mye, eller for skjeivt, kan du høre lyd selv om alt er i orden. Her er det snakk om klaringer på millimeternivå.

Har man litt erfaring, er testen bortkastet, det er ikke vanskelig å høre at et element er defekt. Sitter det for eksempel fire i en kasse, gjør man slikt for å få med seg hvilket element som er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke kunne være et rør som har gått, jeg har ikke særlig peiling på dette...

Leste et sted på forumet at jeg skulle gjøre noe med og plugge gitaren inn i "return" og se om lyden forsvant.

Hvis det skjedde, så var det noe som var ødelagt, jeg husker ikke hva.

Noen som vet hva jeg sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du plugger gitaren din inn i "return", kobler du gitaren inn på et linjesignal, etter forforsterkeren. Hva dette skal kunne teste, vet jeg ikke. Noe mye bedre ville være å koble et linjesignal inn på "return", slik at du får testet om du får sjekket om sluttrinnet og høyttaleren funker. Med en gitar koblet inn der, vil du få testet om du kan høre et signal som er rundt 100 ganger svakere enn det inngangen er laget for virker. Jeg regner med at det er en test for å avgjøre om forforsterkeren er i orden eller ikke.

Du har ikke forsøkt det jeg forklarte i forrige post? Tror faktisk det er en bedre framgangsmåte. En mulighet jeg ikke tenkte på, er hvis du har en høyttalerutgang på forsterkeren din, så kan du koble til en annen høyttaler, og høre om skurringen forsvinner da. Da er problemet løst.

Ofte er det slik med transistorforsterkere, at enten er det lyd, og da er de i orden, eller så er det ikke lyd. Da er de ødelagt. Derfor tror jeg du skal konsentrere deg om å teste det elementet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal tåle det, altså.

Hva mener du med at du 'skrur på røra'?

Rør kan ikke skrus på.

Sjekk først og fremst at kablinga di er intakt.

Åpne opp og sjekk tilkoblinga til kablene. Både jord og pluss.

Kjør direkte med en kabel du VET VIRKER fra gitar til amp, ingen ting i mellom.

Drit i effekter osv.

Hvis det forsatt låter drit da, ta ut røra, ha litt pussemiddel på 'beina', og ta dem inn og ut noen ganger for å fjerne møkk i sporet.

Får du fortsatt skurringa, er det sikkert høyttaleren, men ærlig talt skal den tåle ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Guns N' Roses. Hvorfor vil du ikke bruke en godt beskrevet metode som hjelper deg med å finne feilen?

Ta den med til gitarsjappa? Tenkte jeg kunne prøve og fikse det selv først, hvis det ikke skulle være for vanskelig.

Hva mener du med at du 'skrur på røra'?

Rør kan ikke skrus på.

Mener at etter at jeg har skrudd på den første switchen, den som lyser rødt. Så lar jeg forsterkene stå i noen minutter og bli varm, deretter skrur jeg på den siste switchen som gjør at jeg får lyd. Er ikke det og skru på rørene?

Hva er det man skrur på med den siste switchen hvis man ikke skrur på rørene?

Skurringen er i forsterkeren selvom det ikke er koblet noen kabler i, eller om det er koblet en kabel i som vet funker. Jeg får ikke lavere signal fra gitaren, men skurringen er der heletiden.

Skal prøve noen av metodene dere har kommet med.

Prøvde Castorfibers første metode, merket ikke noe uvanelig, sammenlignet med et annet element jeg hadde, jeg fikk likt resultat på begge elemntene.

Har nå prøvd det Castorfiber skrev om og plugge gitaren inn i "reurn".

Jeg fikk bare et svakere signal og skurringen var der fortsatt og like høy som før.

Nå skal jeg prøve og ta ut rørene og se på dem.

Har det noe og si i hvilken rekkefølge rørene er i?

Nå har jeg prøvd og ta inn og ut rørene i forsterkere.

Skurringen er der fortsatt, jeg fikk ikke noe nytt resultat.

Jeg tror nok at jeg tar den med til gitarsjappa.

Jeg la merke til at det var fem rør, og ikke fire i forsterkene. Det femte var bak de andre og så nyere ut.

Forsterkeren er to år gammel, er det noen garanti på den?

Sånn at Marshall fikser det gratis for meg?

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er to år gammel, er det noen garanti på den?

Sånn at Marshall fikser det gratis for meg?

Garanti som mange oppgir er det ikke alltid stemmer veldig bra. Forbrukerkjøpsloven i Norge sier at det er fem års reklamasjonsrett på varer som skal vare lengre enn to år. For varer som er ment til å ikke vare like lenge som 5år så er det to års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten går på butikken du har kjøpt varen i, og du må antagelig ha kvitteringen på den.

Når det gjelder rør så er levetid vanskelig å definere, så blir spennende å se utfallet av dette hvis du leverer den inn og det skulle vise seg å være rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sånn til info..

Du KAN enkelt teste både preampen og powerampen din ganske enkelt via f.x-loopen.

Koble til preampen inn i et lydkort eller lignendes, og sjekk om det er lyd,. BLir kanskje ikke såå fint, men du ser om det er noe galt eller ikke.

Koble lydkortet/en multifx. eller andre preamper inn i powerampen så ser du om powerampen din er i orden eller ikke.

Men det gir jo ikke meninn å sjekke powerampen dersom det kanskje er en høyttaler som er ødelagt. For lyden ut går via høyttalerene uansett..

Se om ikke du får lånt et eksternt kabinett elns til å teste forsterkeren ^^

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.