Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'65 Fender Mustang


Spruter

Anbefalte innlegg

Syns Mustang låter veldig tøft jeg, vokalisten i bandet bruker en 70-talls modell som hovedgitar og det er god Fender-twang i den. Originalt strengefeste/vib.arm er ikke av de mest stabile i verden, men det går det alltids an å fikse på.

Dessuten ser de kule ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nittitallskommentaren var slettes ikke ment nedsettende. Det var et ærlig spørsmål. Nirvana var vel grunnen til at gitaren ble populær igjen. Ikke fordi den var så god som gitar.

Hensikten med mine innlegg er egentlig å få fortalt følgende, selvsagt forenklet:

For så lenge siden hadde ikke Fender tenkt ut at de kunne gjøre sånn som det de gjør i dag, nemlig å lage billige versjoner av Stratocasteren og Telecasteren i andre land, og selge de for mindre penger, og med et annet navn på headstocken. Eller dyrere, for den del, med et "Custom shop- merke på.

Derfor lagde de såkalte "studentmodeller", som skulle være billigere enn andre merker. Fender, som de andre produsentene, merket konkurransen fra østen, samt fra amerikanske produsenter som for eksempel Harmony.

Disse stundentmodellene er billige gitarer, og har ikke samme kvalitet som det vi i dag kjenner som Fenderkvalitet. Flere av dem er belemret med konstruksjonsmessige svakheter, som for eksempel velmente men dårlig fungerende tremololøsninger.

Mustangen ble også solgt i 22" skala, og det er en gitar som de aller fleste av oss vil synes er direkte vond å spille på.

Hensikten er altså å hjelpe ved å fortelle noen fakta rundt gitaren. Når du er klar over det, kjøper du jo ikke katta i sekken, uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informerte og velbegrunnede svar. Jeg ser at den forrige kommentaren min kan ha blitt oppfattet som i overkant surmaget.

Benytter sjansen til å stille et oppfølgingsspørmål: Hvilke praktiske konsekvenser får den korte skalalengden? Er det slik at strengen er kortere og båndene smalere? Når det er snakk om noen få centimeter fordelt over noe sånt som 20 bånd, ville jeg tro at denne forskjellen ble neglisjerbar. Men som den kloke leser har sluttet seg til, er min kunnskap på området til dels svært begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24" skala gjør ikke så stor forskjell for spillbarheten, syns jeg. Gibson har standard 24.75" og Fender har 25.5", så det er ikke mye det er snakk om egentlig. Med kortere skala blir strengene lite grann slakkere, lydmessig blir det ikke fullt så snappy og tight som en Strat, men sånt blir jo mye smak og behag. Du kan kompensere ved å gå opp et hakk i strengetykkelse.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.