Web Analytics
Jump to content

'65 Fender Mustang


Spruter
 Share

Recommended Posts

Syns Mustang låter veldig tøft jeg, vokalisten i bandet bruker en 70-talls modell som hovedgitar og det er god Fender-twang i den. Originalt strengefeste/vib.arm er ikke av de mest stabile i verden, men det går det alltids an å fikse på.

Dessuten ser de kule ut :)

Link to comment
Share on other sites

Nittitallskommentaren var slettes ikke ment nedsettende. Det var et ærlig spørsmål. Nirvana var vel grunnen til at gitaren ble populær igjen. Ikke fordi den var så god som gitar.

Hensikten med mine innlegg er egentlig å få fortalt følgende, selvsagt forenklet:

For så lenge siden hadde ikke Fender tenkt ut at de kunne gjøre sånn som det de gjør i dag, nemlig å lage billige versjoner av Stratocasteren og Telecasteren i andre land, og selge de for mindre penger, og med et annet navn på headstocken. Eller dyrere, for den del, med et "Custom shop- merke på.

Derfor lagde de såkalte "studentmodeller", som skulle være billigere enn andre merker. Fender, som de andre produsentene, merket konkurransen fra østen, samt fra amerikanske produsenter som for eksempel Harmony.

Disse stundentmodellene er billige gitarer, og har ikke samme kvalitet som det vi i dag kjenner som Fenderkvalitet. Flere av dem er belemret med konstruksjonsmessige svakheter, som for eksempel velmente men dårlig fungerende tremololøsninger.

Mustangen ble også solgt i 22" skala, og det er en gitar som de aller fleste av oss vil synes er direkte vond å spille på.

Hensikten er altså å hjelpe ved å fortelle noen fakta rundt gitaren. Når du er klar over det, kjøper du jo ikke katta i sekken, uansett hva du velger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informerte og velbegrunnede svar. Jeg ser at den forrige kommentaren min kan ha blitt oppfattet som i overkant surmaget.

Benytter sjansen til å stille et oppfølgingsspørmål: Hvilke praktiske konsekvenser får den korte skalalengden? Er det slik at strengen er kortere og båndene smalere? Når det er snakk om noen få centimeter fordelt over noe sånt som 20 bånd, ville jeg tro at denne forskjellen ble neglisjerbar. Men som den kloke leser har sluttet seg til, er min kunnskap på området til dels svært begrenset.

Link to comment
Share on other sites

24" skala gjør ikke så stor forskjell for spillbarheten, syns jeg. Gibson har standard 24.75" og Fender har 25.5", så det er ikke mye det er snakk om egentlig. Med kortere skala blir strengene lite grann slakkere, lydmessig blir det ikke fullt så snappy og tight som en Strat, men sånt blir jo mye smak og behag. Du kan kompensere ved å gå opp et hakk i strengetykkelse.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.