Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første effekt pedal...


Lykkjen

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er en nybegynner på gitar, og som ivrig gitarist gikk en til innkjøp en dag av en nybegynner-pakke.

Nå i dag har blitt litt mer dreven. Og med det så går man mer drastisk til verks når det gjelder utstyr.

Når jeg spiller den dag i dag så føler jeg at jeg mister litt følelsen av å spille låter der man helt klart har effekter til vanlig.

Dermed så bestemte jeg meg i dag for å for gå til innkjøp av effekt pedal. Dette er første gangen jeg kjøper noe slik og jeg har ikke veldig mye peiling på det. Jeg vil ha effekter som: wah, octaver, chorus, delay og reverb.

Så det første spørsmålet mitt er: Hva burde jeg kjøpe, egentlig? Jeg vil ikke ha noe som går over 1500 kr. Og der vet jeg at jeg kan få mye for pengene.

Det andre spørsmålet er: Jeg har en Squier SP-10 amp, som jeg fikk med i nybegynner-pakken. Går det an å koble pedalen i samme inngang som der jeg putter kabelen rett fra gitaren? Eller må jeg kjøpe meg en ny amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Effekter er artige saker, men! Jeg har selv eid samme forsterker som deg (tror jeg). Og bruke penger på å kjøpe effekter til den vil jeg påstå er litt hull i hodet, da forsterkeren låter ufattelig grusomt. Effekter vil låte som den effekten, men hvordan de låter vil ikke være bra. Jeg vil heller anbefale deg å spare penger til en bedre gitarforsterker. Men til spm ditt: Ja, multieffekten går i samme inngang som gitarkabelen.

Når dette er sagt, ville jeg personlig ikke kjøpt en multieffekt, men en og en pedal. Selv om du kanskje må koste på deg noen fler kroner, vil du etter mitt skjønn ende opp med et bedre resultat.

Men! Det er jo etter hva jeg kan forstå en multieffekt du vil ha. Jeg har gode erfaringer med Vox sitt multieffektbrett og Line6 sine POD'er er gode greier så vidt jeg har fått med meg. Tror dette er i ca prisklassen 1500.

mvh JE

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar