Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første effekt pedal...


Lykkjen

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er en nybegynner på gitar, og som ivrig gitarist gikk en til innkjøp en dag av en nybegynner-pakke.

Nå i dag har blitt litt mer dreven. Og med det så går man mer drastisk til verks når det gjelder utstyr.

Når jeg spiller den dag i dag så føler jeg at jeg mister litt følelsen av å spille låter der man helt klart har effekter til vanlig.

Dermed så bestemte jeg meg i dag for å for gå til innkjøp av effekt pedal. Dette er første gangen jeg kjøper noe slik og jeg har ikke veldig mye peiling på det. Jeg vil ha effekter som: wah, octaver, chorus, delay og reverb.

Så det første spørsmålet mitt er: Hva burde jeg kjøpe, egentlig? Jeg vil ikke ha noe som går over 1500 kr. Og der vet jeg at jeg kan få mye for pengene.

Det andre spørsmålet er: Jeg har en Squier SP-10 amp, som jeg fikk med i nybegynner-pakken. Går det an å koble pedalen i samme inngang som der jeg putter kabelen rett fra gitaren? Eller må jeg kjøpe meg en ny amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Effekter er artige saker, men! Jeg har selv eid samme forsterker som deg (tror jeg). Og bruke penger på å kjøpe effekter til den vil jeg påstå er litt hull i hodet, da forsterkeren låter ufattelig grusomt. Effekter vil låte som den effekten, men hvordan de låter vil ikke være bra. Jeg vil heller anbefale deg å spare penger til en bedre gitarforsterker. Men til spm ditt: Ja, multieffekten går i samme inngang som gitarkabelen.

Når dette er sagt, ville jeg personlig ikke kjøpt en multieffekt, men en og en pedal. Selv om du kanskje må koste på deg noen fler kroner, vil du etter mitt skjønn ende opp med et bedre resultat.

Men! Det er jo etter hva jeg kan forstå en multieffekt du vil ha. Jeg har gode erfaringer med Vox sitt multieffektbrett og Line6 sine POD'er er gode greier så vidt jeg har fått med meg. Tror dette er i ca prisklassen 1500.

mvh JE

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig mener det er bedre og starte med et multieffekt, for og finne ut hva slags effekter man liker, også da evt skifte til stompbokser, multieffekt er et glimrende verktøy for og bli kjent med mange effekter uten og bruke en haug av penger på det, men noen effekter vil låte kjippere enn the real deal for og si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig mener det er bedre og starte med et multieffekt, for og finne ut hva slags effekter man liker, også da evt skifte til stompbokser, multieffekt er et glimrende verktøy for og bli kjent med mange effekter uten og bruke en haug av penger på det, men noen effekter vil låte kjippere enn the real deal for og si det sånn

Det er selvfølgelig et meget godt poeng. En multieffekt gir deg mulighet for å bli kjent med de forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal kjøpe meg en ny amp så tror jeg det må blir rundt 1500,- det også...

Hvor er det billigst og best å kjøpe amps?

... Takk for gode svar!

Din lokale gitar pusher er vel det beste stedet for å kjøpe en forsterker. Ellers kan du sikkert finne masse interessant på forumets eget kjøp og salg forum, vintagegitar.no har et bra et og finn.no.

Likevel vil jeg anbefale deg å gå i en gitarbutikk. Her finner du profesjonelle mennesker som vet akkurat hva du trenger og hva du bør se etter. De har inne flere nybegynnere hver eneste dag, så de har god greie på den slags. Ønsker du å kjøpe en forsterker brukt, vil spare noen kroner: Gå først i gitarbutikken og finn en forsterker du liker. Deretter leter du på nettet etter den/de modellene som passet deg. En annen artig ting med bruktmarkedet er at man kan kjøpe ting som vanligvis koster et par tusenlapper mer, billigere. Dvs; hvis du finner en forsterker i butikken du liker utrolig godt (vi sier 3000kr), kan det godt være at du finner en slik på bruktmarkedet for 1500kr.

Håper det hjelper

Mvh JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg på musikkbørsen å se litt... First thing in the morning. Så da får jeg håpe jeg snubler over noe der!

Tusen takk Kossoff for fine tips! Da tror jeg bruker tipsene dine for alt det er verdt i morgen. Så får jeg håpe du er inne her når jeg tukler med multieffektbrettet som jeg skal kjøpe...

Og med det så tar jeg kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg på musikkbørsen å se litt... First thing in the morning. Så da får jeg håpe jeg snubler over noe der!

Tusen takk Kossoff for fine tips! Da tror jeg bruker tipsene dine for alt det er verdt i morgen. Så får jeg håpe du er inne her når jeg tukler med multieffektbrettet som jeg skal kjøpe...

Og med det så tar jeg kvelden...

Hvis du er ute etter å bruke 1500kr, så ta en kikk på Fender Frontman 25. Det er en betydelig oppgradering fra den forsterkeren du allerede har (jeg hadde den som første forsterker og selger dem daglig - de er helt ok, men ikke noe vits i å bruke penger på effekter med den forsterkeren). Evt gå for en Roland Cube 15x eller 20x. Hvis du skal ha billig multieffekt vil jeg anbefale deg å gå for Digitech. De er oversiktlige og mye for pengene i den laveste prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal kjøpe meg en ny amp så tror jeg det må blir rundt 1500,- det også...

Hvor er det billigst og best å kjøpe amps?

... Takk for gode svar!

Hei, og velkomen til gitar-verdenen! :) Når det gjeld effektar syns eg du skal kjøpe ein multieffekt-sak for å gjere deg kjend med alle dei forskjellige effekt-typane som finns.

Om du skal ha deg ny amp så har eg ein Fender-forsterkar som du kan få kjøpe for ein rimeleg penge. Send ein PM om du er interessert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.