Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgitar på bassforsterker


smp

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at å bruke bassgitar på en gitarforsterker skader forsterkeren (lyden blir ikke bra heller), men jeg lurer på om man kan bruke elgitar (med diverse effekter) på en stor bassforsterker uten at forsterkeren tar skade?

Mulig det er et litt useriøst spørsmål, men. :lol:

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av verdens beste gitarforsterkere: Fender Bassman

Som igjen var utgangspunktet for alle Marshall amper.

Som også skulle være bassamper.

Veldig, veldig mange av de beste gitarampene er bassamper.

Min favoritt er nå min JMP 50w model 1986 Bass med rørlikeretter.

(identisk amp med en 50w JTM reverse logo, for den som er interessert i sånt)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar på bassforsterker er som før nevnt ikke noe problem. Den andre veien er litt verre, da gjelder det å bruke ørene slik at man ikke vrenger pappen ut av høyttalerene. Spiller man som folk går det greit, også.

Gitarforstekrertopp på basskasse er ikke noe problem. Det er høyttalerne som er det svake punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. B)

Har for ikke lenge siden fått en stor 300 watts bassforsterker i hus. Har prøvd gitaren på den med bra resultat, men har ikke hatt lyst til å gjøre det i lengden da jeg var usikker på om den tålte det. Har prøvd bass på små gitarforsterkere hos venner, da jeg brukte bassen på et lite PA-anlegg som jeg ikke fikk tatt med ut av huset. Det gikk ikke like bra.

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på driveren på kabinettet. Er det en piezo- driver, tåler jo den oppunder uendelig antall watt. Men gi den høfrekvente lyder, a la "støy som oppstår når man kobler til/fra en gitarkabel". så blåser du den tvert hvis volumet er på. Det finnes ingen fasit.

Til smp- jeg har spilt sammen med andre på små kjipolainen gitarøvingsforsterkere i timesvis uten at noen har gått galt. Som før nevnt, man må bruke ørene. Det er ikke slik at slikt utstyr til vanlig "plutselig går i stykker" uten at det varsler om det først, men hvis man ikke hører etter det, så er det jo klart man kan få seg en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.