Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspillingslydkvalitetsproblematikk.


Anbefalte innlegg

Nå skal dere høre!

Nå har det seg slik at jeg er veldig fornøyd med forsterkerlyden min, men jeg greier ikke å få formidlet godlyden når jeg spiller inn.

Lydrekkefølgen er som følger:

Gitar(bytter litt mellom en Gibson Sg, Fender Strat, Ibanez RG) -->

Forsterker (Vox AC30CCH med 4*12 kab) Der jeg mikker opp høytaleren øverst til høyre -->

Mikk (Sennheiser E835S) -->

Lydkort (Fast Track Ultra) -->

Innspillingsprogram (Cubase LE 4) -->

Høytalere (Husker ikke, men det er god lyd i de).

Er det prisen på utstyret som er forskjellen mellom mine innspillinger og for eksempel Bo Kaspers Orkester? eller Taylor Swift for den saks skyld..

Er det lettere å få sikkelig lyd om jeg heller går for gamle analoge båndopptakere i stedet for alt mulig digitalt dill dall?

Mikken har jeg plassert rett foran midt på høytaleren.

Endret av TheGibsonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å forske litt på plassering av mikken. Evt. annen/flere mikker. Prøv å skru litt på ampen også. Ikke alltid at det som høres bra ut "live" gjør seg på opptak. Du vil nok ikke få Bo Kaspers-kvalitet, men det skal gå an å få helt kurante opptak med ditt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på de to spørsmålene dine-

1- Til en viss grad. Man lager ikke et profft studio ved å sette opp en PC i et gutterom, og kjøpe seg et lydkort til et par tusenlapper. Men for meg, som har holdt på med amatøropptak i trettifem år, er det helt fantastisk hvor bra opptak man kan gjøre med slikt utstyr. Det jeg ikke har råd til på langt nær, er å lage gode opptaksrom. Det er det aller dyreste. Det krever for eksempel en takhøyde på flere meter, og nøyaktig konstruerte vegger i forhold til akustikk og slikt. Til tross for man mangler slike ting, er det helt rått hva man kan få ut av en PC og et lydkort til noen få tusen.

Det jeg tror du mangler, for å være litt ufin, er en blanding av erfaring, og kunnskap om det utstyret du har. Husk at forskjellen på Bo Kaspers og deg, er at de har benyttet en erfaren lydmann, i tillegg til studiorommet jeg har nevnt litt om. Lydmann er ikke noe man blir i løpet av en uke, og nesten uansett hvor interressert man er som amatør, vil man aldri få nok tid til å lære seg faget på skikkelig vis. Det er ikke meninge å gjøre dette mer komplisert enn det det er, men det er faktisk et eget fag.

2- Definitivt nei. Det er mindre jobb å lære seg å bruke utstyret du har, i stedet for å bale og kjase med alle begrensningene på analogt utstyr. Jeg har ikke tid til å skrive så langt om dette nå. Analogt utstyr som kunne ta opp god lyd kostet dessuten hundretusenvis av kroner, og trenger enormt med vedlikehold. Slik jeg ser det, er analogopptak voldsomt romantisert. Det jeg kan få til i dag med min beskjedne PC er mange ganger så bra som det jeg kunne med analogutstyret mitt til det mangedoble i pris, og da snakker vi om amatørutstyr. Det er heller ikke slik at det er bare å trykke på "record" og så er man i retrohimmelen når det gjelder lyd. Bruksanvisningene til alle dingsene man trengte var vel like tykke tilsammen som manualen til Cubase, og minst like vanskelige å forstå og erfare hvordan skulle brukes.

Når det gjelder kvalitet man kan få til med litt erfaring- hør for eksempel på opptaken som Audun har lagt ut. Låter knall, og plate i mine ører. Det er mange som har lagt ut ting som er spilt inn på samme måte, og der lyden er helt flott. Det betyr jo at det er mulig. Felles for disse med god lyd er at de har holdt på litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror inte att jag kunde sagt det bättre än CastorFiber där alltså. De flesta av oss som är så gamla att vi har hållit på med kassettportor många år uppskattar möjligheterna och lättheten med PC något ENORMT.. och så är det några få som lever kvar på 80-talet, inget fel med det så länge man trivs med det, men jag tillhör inte en av de :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå skal dere høre!

Nå har det seg slik at jeg er veldig fornøyd med forsterkerlyden min, men jeg greier ikke å få formidlet godlyden når jeg spiller inn.

Lydrekkefølgen er som følger:

Gitar(bytter litt mellom en Gibson Sg, Fender Strat, Ibanez RG) -->

Forsterker (Vox AC30CCH med 4*12 kab) Der jeg mikker opp høytaleren øverst til høyre -->

Mikk (Sennheiser E835S) -->

Lydkort (Fast Track Ultra) -->

Innspillingsprogram (Cubase LE 4) -->

Høytalere (Husker ikke, men det er god lyd i de).

Er det prisen på utstyret som er forskjellen mellom mine innspillinger og for eksempel Bo Kaspers Orkester? eller Taylor Swift for den saks skyld..

Er det lettere å få sikkelig lyd om jeg heller går for gamle analoge båndopptakere i stedet for alt mulig digitalt dill dall?

Mikken har jeg plassert rett foran midt på høytaleren.

siste turen våres i studio fokuserte vi på best mulig gitarlyd. og etter loitt prøving med en mikk, så en anna mikk, så begge mikkene, så en mikk her, og så en mikk der, og så 2 mikker her og der, endte vi med dette:

Nyttbildel.jpg

men det blei bra lyd. men du trenger ikke nødvendigvis ende opp med 4 mikker for å få bra lyd ;) poenget med innlegget her: Prøv ut andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste turen våres i studio fokuserte vi på best mulig gitarlyd. og etter loitt prøving med en mikk, så en anna mikk, så begge mikkene, så en mikk her, og så en mikk der, og så 2 mikker her og der, endte vi med dette:Bilde

men det blei bra lyd. men du trenger ikke nødvendigvis ende opp med 4 mikker for å få bra lyd ;) poenget med innlegget her: Prøv ut andre ting :)

Spilte dere inn 4 spor på gitaren samtidig da, eller kjørte dere alt på samme sporet?

Pellick: Orddeling er en uting! en kanjo all tids gjørdet, men det er ikke ak kurat moro å le-se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte dere inn 4 spor på gitaren samtidig da, eller kjørte dere alt på samme sporet?

Pellick: Orddeling er en uting! en kanjo all tids gjørdet, men det er ikke ak kurat moro å le-se.

vi spilte inn på 4 forskjellige spor. Hvis det var et spor vi ikke likte, så fjerna vi det. Men vi brukte tilslutt alle 4 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.