Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet på gitar opptak


Vindfal

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg spiller inn musikken til soloprosjektet mitt hjemme på en egen datamaskin. Sjangeren er black metall. Jeg er ikke helt fornøyd med kvaliteten på gitar opptakene mine, synes det er litt for mye "skurring".(eksempel er vedlagt nederst) Jeg gjør opptakene mine med en Ibanez gitar, og en cube 30x forsterker/line 6 Live POD effektbrett som jeg har koblet direktet inn på lydkoret. (Har et ganske bra lydkort) Jeg bruker Cubase studio 4 til å spille inn sangene. Hva kan jeg gjøre for å få litt bedre kvalitet på gitar opptakene? (har ganske bra kvalitet som det er, men er ikke i nærheten av fornøyd)

Er litt keen på å få til en gitar-kvalitet som kan ligne på denne kvaliteten:

Takker for alle hint og all hjelp. :)

Eksempel på nåværende lyd-kvalitet.mp3

Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker mic på forsterkern så prøv deg frem med plassering av mikrofonen. Ikke bruk for mye vreng. Et kjapt tips jeg bruker er å ha hodetelefoner fra lydkortet og "prøvespille" for å se hvordan lyden er med en gang. Da vil du ha et bedre utgangspunkt i hvertfall.

Forresten: "record'e" = spille inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker mic på forsterkern så prøv deg frem med plassering av mikrofonen. Ikke bruk for mye vreng. Et kjapt tips jeg bruker er å ha hodetelefoner fra lydkortet og "prøvespille" for å se hvordan lyden er med en gang. Da vil du ha et bedre utgangspunkt i hvertfall.

Forresten: "record'e" = spille inn

Takk. Prøvde å mikke opp på noen forselige måter nå for en time siden. Jeg syntes det bare ble mer skurring av det.

Jeg vet ikke helt hva jeg må gjøre for å få den ønskede kvaliteten. (hør youtube-linken øvers)

Har du noe peil på åssen jeg kan få til det? Eneste jeg vet, er at han som har lagd den sangen,

er at han ikke har mikka det opp. Hehe. :)

Ellers takk :)

Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt kjøpe en zoom pedal med usb utgang, da kan du koble den til usben i pcen, blir ganske bra lyd da, ikke noe skurring, men litt komprimert da, men det kan fikses i eventuelt cakewalk. Har en del opptak fra mitt prosjekt (som er melodiøs black metal), kan sende deg noe klipp når jeg kommer hjem fra jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men litt komprimert da, men det kan fikses i eventuelt cakewalk

Ikke for å være noen party pooper her, men det kan du desverre ikke. Er lyden først komprimert så finnes det ikke nonen programmer i verden som retter opp det... Du kan gjøre mye med lyden, men akkurat der sliter du. Med det sagt så er det på ingen måter ille lyd gjennom en typisk zoom-boks. De nye boksene til Line 6 (F.esk Podstudio UX1) gir i mine ører både litt bedre lyd og også flere muligheter til samme prisen, men Zoom er også mye for pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye boksene til Line 6 (F.esk Podstudio UX1) gir i mine ører både litt bedre lyd og også flere muligheter til samme prisen, men Zoom er også mye for pengene...

Jeg kan skrive under på at UX1 er mer en god nok til hjemmeinnspilling. For litt eksempler kan du jo sjekke linken i signaturen min. Men du må ikke tro at du bare kan plugge i gitaren å så har du en fantastisk gitarlyd, det krever litt skruing på knotter i enten gearbox eller pod studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være noen party pooper her, men det kan du desverre ikke. Er lyden først komprimert så finnes det ikke nonen programmer i verden som retter opp det... Du kan gjøre mye med lyden, men akkurat der sliter du. Med det sagt så er det på ingen måter ille lyd gjennom en typisk zoom-boks. De nye boksene til Line 6 (F.esk Podstudio UX1) gir i mine ører både litt bedre lyd og også flere muligheter til samme prisen, men Zoom er også mye for pengene...

Er sikkert sant det du sier her. Har ikke sånn kjempepeil på det, driver å ''forsker'' på det selv hehe. Men det jeg gjør nå da, er at jeg tar opp med clean gitar (igjennom zoomen). Så har jeg Gitar Rig med masse amper, men fortsatt blir det en ekkel lyd. Jeg er jo så kresen at jeg ikke vil lenger bruke lydane på zoomen, vil ha bedre, men ikke lett gitt. På prosjektet mitt vil jeg ha lyd som Equilibrium har, om du kjenner til de...

Er vel kanskje ikke lett å få noe super lyd uten å dra inn i studio, men har finni ut at det er mye man kan få til uten studio så langt. Det som er med min lyd er at den blir litt ''vepse'' aktig. Men med andre gitarlyder blir det ikke no trøkk i det. Er liksom ikke no behaglig å høre på. Blir litt sliten i øra

Endret av Dysterkald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvilket lydkort har du? Du sier det er bra, men hva mener du med det? Er det et innebygget eller et eksternt som er laget med tanke på inspilling av musikk?

Dersom du har et innebygget lydkort(som sjelden funker bra til innspilling av gitar), så vil dette trolig være det svakeste leddet i kjeden din, og lyden vil ikke bli bedre enn dette leddet.

Dersom du har et eksternt lydkort som er laget med tanke på innpilling av f.eks gitar, så ville jeg kjørt gitaren(bare glem hele ampen) rett inn i lydkortet, og heller lagt på alt av effekter digitalt på dataen. Da sparer du deg for mye støy og du får også mye bedre lyder enn hva en Cube har å by på.

Dersom man skal mikke opp en amp bør man for det første ha en amp som er verdt å mikke opp, for det andre litt peiling på hva man driver med, og for det tredje en god mikrofon. Har man ikke dette, er det myyye enklere og bedre å kjøre rett i lydkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.