Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker?


Slash93

Anbefalte innlegg

Hei allesammen.

Ny på forumet, og må komme med et lite spørsmål.

Jeg fikk min første gitar og forsterker i påsken '09. Ibanez GRG-170DX og en Marshall MG15 CDR.

Dette er selvsagt ikke mye å skryte av. Greit å nevne med en gang at jeg er litt noob.

Spiller endel Guns N Roses, stor fan av Slash, og har derfor tenkt å kjøpe en Dunlop SW-95 Slash Wah-Wah pedal. Vet ikke om det engang er mulig å bruke pedalen på den forsterken jeg har, så noen tips til evt. ny forsterker?

Spiller mest på rommet og trenger en forsterker som fungerer bra også på lav lyd (noe den jeg har nå ikke gjør..)

Takker for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wah Wah pedalen vil fungere med hvilken som helst forsterker.

Wha Wha høres veldig kult ut men passer ikke å bruke hele tiden. Det kan hende du blir lei av den etter en uke.

Istedet for å kjøpe den dyreste og mest overprisa wah'en på markedet er det kanskje lurt å kjøpe en brukt standard Dunlop Wah istedet.

Da kan du heller legge mer penger i en forsterker.

Hvis du kjøper en Marshall Class 5 får du kanskje lyst på noen effektpedaler også ettersom Class 5 ikke har noen innebygde effekter.

Det kan hende det passer bedre for deg med en Rør-hybrid som har rør og har effekter innebygd. for eksempel en Peavey Vypyr

Det er gøy å eksperimentere med masse effekter når man er nybegynner, men det er dyrt å kjøpe alle pedalene man vil ha.

Det er ikke alltid en klassisk rør-forsterker uten masse gain passer for en nybegynner.

Men for all del ikke la meg styre deg :) bare noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det best å bruke en attenuator, en boks du setter mellom høyttalerutgangen og høyttaleren.

Da kan du kjøre røra på fullt og regulere ned volumet som før det når høyttaleren.

5 watt rør er veldig høyt i en leilighet :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er passe irriterende å ikke kunne tøtsje volum'en uten at naboen kommer på døra. Attenuator høres ut som noe for meg. Volumet står på 3/10 og jeg synes det er for høyt, og lyden blir dårlig. Men selvsagt, kan ikke forvente mer av en liten crap til 1400,- :)

Men vurderer sterkt Les Paul'en. Har det noe å si på hvilken forsterker jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt ikke kjøpe den gitaren, du kan få en super gibson les paul standard til langt under den prisen.

Det er jo det slash bruker, hvis det er det som er viktig for deg.

Lyden på forsterkeren blir ikke noe bedre når du skrur den på fullt, tvert i mot, transistor forsterkere låter verre på fullt.

Men hvis penger ikke er et problem er det jo bare å kjøpe seg et fullt plexi stack og en voldsomt overpriset gitar og kjøre på.

Dra til en butikk med godt utvalg og prøv masse forskjellige gitarer på forskjellige forsterkere og be om råd fra fagfolka som jobber der.

Du kan få tips og hint her og sjekke ut forsterkere på youtube, men det vil ikke gi deg et inntrykk av hvordan det låter og føles i virkeligheten.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rør-forsterkere bra på lav lyd også?

Hej och välkommen :) . Ja, rörförstärkare kan låta bra på låg volym också.. utan attenuator. Alla rörförstärkare jag har låter bra på lägenhetsvolym. Det har väldigt mycket å säga vilken förstärkare du köper. Om du vill spela Guns n roses så kanske en Marshall DSL 401 kan vara något (går ofta för runt 5000:- brukt)? Vad har du för budget?

Att springa och köpa en brukt Gibson för 23000:- blir kanske litt overkill. Testa en Gibson och testa en Epiphone (Gibsons undermärke) och bedöm själv om du tycker att det är värt att betala 19-20000:- extra för Gibsonen, det behöver inte vara så så stor skillnad som man kanske kan tro. Jag har haft Slash Wah:n och tyckte inte så bra om den, jag skulle hellre rekommendera Crybaby 95Q, Crybaby Zakk Wylde wah eller Crybaby 535Q men det är bara min smak. Du kommer inte att låta som Slash bara för att du köper en Gibson och en Slash wah. Det är inte meningen å vara negativ men mer för att förhindra att du springer ut och köper full pakke, Gibson, Marshall-stack, Slash wah och attenuator för 35-40000:- i tron om att du kommer att låta som Slash.

Vad är det förresten du inte är nöjd med? Är det ljudet du inte är nöjd med eller själva gitarren? Ska du bara spela hemma i lägenheten eller ska du spela i band med den också? Jag får intrycket av att du inte spelar i band nu, men tror du att du kommer det om inte alltför länge?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg ikke kommer til å låte som Slash bare jeg har hans gitar. Kanskje det bare er forsterker jeg trenger, for det låter ikke pent med den forsterkeren.

Spiller ikke i band nei, men jammer med noen kompiser i blant. Skal kanskje starte opp et band snart, men er ikke sikker.

Men jeg drar til fyren i morgen og tester, så får vi se hvordan det låter. Hvis det ikke er verdt 20.000, drar jeg til en butikk. Prøver ut noen gitarer og vurderer ny forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså det fungerar inte så. Du kommer att märke mycket större skillnad på ljudet om du byter förstärkare. Åk och testa gitarren och känn på den men köp den INTE innan du har testat andra gitarrer. Slash kan spela gitarr och väldigt mycket sitter in da fingaz, så uansett om du lånar hans gitarr och förstärkare och har exakt samma settings så kommer du inte att låta som Slash. Men som sagt, testa den imorrn så får du känna hur den känns, men ta det lugnt med köpet. Om du absolut ska ha Gibson så får du Les Paul Standard för långt under det priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En signaturgitar er forholdsvis det samme som standard gitarene bortsett fra enkelte småting som pickups. Du kan spare masse penger på å kjøpe deg en brukt standard og sette i andre pickups i den og ha forholdsvis samme gitaren. Jeg ville heller brukt halvparten av pengene du har tenkt å bruke på gitaren på en god forsterker og resten på en (like)god gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gutta har nok rett. Ble bare litt revet med når jeg fant ut at det var en sjelden Slash signatur en kilometer hjemmefra til salgs.

Burde nok satse på forsterker, og kanskje dra til en butikk eller finne en billig brukt Standard på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.