Web Analytics
Gå til innhold
Dave_Murray

Hva slags stemminger fins?

Anbefalte innlegg

Hva slags stemminger kan man stille en bass i. Da tenker jeg på alle mulige kombinasjoner. 4-strengs bassstemming og alle typer fram til disse 6 strengene osv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spiller 4-strengere i følgende 4 varianter:

- E,A,D,G

- D,G,C,F

- C,F,A#,D#

- B,E,A,D

Den jeg bruker mest er C,F,A#,D#. Alle disse er "standard" stemt, dvs ikke noe "downtuning". Du har også muligheten til å downtune, f.eks D,A,D,G eller C,G,C,F... noe som jeg mener bare roter det til ;)

Mvh Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man stemme en 4-strengs bass i F-Bb-D#-G# ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det burde gå greit. Det er jo en halv tone opp, og det bør den klare. Det er mulig den trenger en justering etter at "den har satt seg", det avhenger litt av bassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt vitsen med å stemme opp en bass :)

Metall-hipsterne stemmer jo gitarene sine som en bass for tida, så hvorfor ikke? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer selv i de mest standard stemmingene som er; EADG, D#G#C#F#, DGCF :) Funker fint, men kjøpte meg akkurat en ny bass slik at jeg kan ha en stående i D#G#C#F# og den andre i DGCF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metall-hipsterne stemmer jo gitarene sine som en bass for tida, så hvorfor ikke? :D

kyuss B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kyuss B)

Hehe, jaggu brukte jeg lang tid på å skjønne at det er bass til venstre og gitar til høyre på «...and the circus leaves town» :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde inntil nylig en 4-strenger stemt A D G C. Tenor bass.... veldig gøy faktisk.

Men, jeg ser ikke poenget med å samle alle mulige måter å stemme en bass på. For det fins jo ingen grenser på hvordan man kan stemme en bass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke notene flytte seg oppver båndene vis man stemmer en bass opp? Blir nesten som å lære seg alle notene på halsen på nytt jo ;O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke notene flytte seg oppver båndene vis man stemmer en bass opp? Blir nesten som å lære seg alle notene på halsen på nytt jo ;O

Man lærer de ikke på nytt da! Man må bare tenke en halv tone lysere og visa versa hvis du stemmer ned ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at det kan være litt forvirrende hvis du er helt fersk, men når man blir fortrolig med å jobbe med fretboardet er dette i realiteten svært enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.