Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God amp for soveromsgitaristen


Hanzo

Anbefalte innlegg

Vi er et par karer som har tørka støv av drømmen om å bli store gitarister. Vi må nok bare godta at skinnbuksene og scenen forblir en drøm, men på kveldstid kan vi lukke øynene og late som mens vi hamrer ut et par skeive låter for oss selv. Vi ønsker noe allsidig, og som kan låte bra selv om vi spiller på en beskjenden nivå. Det er for begge snakk om hver vår SG gitar, men også sikker en strat på sikt, og det går mye i litt rock ala Black Sabbath og AC/DC, men også litt blues og Hank Marvin på en god dag. Så som sagt må det være allsidig.

Line6 Spider Jam virker jo veldig hyggelig med opptaksmulighet, soundtracks i bakgrunnen og av det jeg har hørt en ikke så aller verst lyd heller. Peavy Vypyer siest vist av mange å være et bedre alternativ lydmessig, men jeg liker muligheten i Spideren med opptak.

Prismessig er begge to fornuftig prisa, men jeg er åpne for andre og gjerne noe dyrere alterntiv også dersom dere kan anbefalle noe som vil fungere knallbra for en soveromsgitaris. Kan dere komme med en varm anbefalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller selv på en Cube30x nå, og jeg ser helt etter en liten oppgradering derfra. Spider Jam frister mest da det virker meget praktisk å kunne hive innpå et par låter, spille de av mens du legger gitar over, og endog recorde hele greia så du har noe å le av etterpå også. Modellering virker greit da det virker som du få mye for pengene, ihvertfall frem til du vet litt mer hva du er på jakt etter. Men jeg er åpen for det meste av forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modelering er fint til soverommet. Da trenger man ikke spille så høyt for å få akseptabel lyd, heller.

Forslaget til Aphelion om PC med lydkort og guitarrig er glimrende hvis man kobler PC-en til en anstendig stereo eller en PA, særlig hvis dere har tenkt å spille litt til backingtracks. Låter minst like bra.

Handler man et lydkort med for eksempel Cubase bundlet inn, er det enkelt å lage seg meget anstendige opptak. Det du finner ved å følge linken i signaturen min, er laget på denne måten, av to "støvete" karer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter minst like bra.

Låter helt annerledes alle de gangene jeg har gjort det. Har både prøvd med PA, Monitorer, Hifi og hodetelefoner. Det låter annerledes.

Effektene blir like bra, og lydkvaliteten blir sansynligvis bedre, og du har lett tilgang til innspilling og alt sånt, men det låter ikke likt.

Det blir jo smak og behag det hele, men jeg klarer meg ikke uten amp og bruker heller en billig forsterker til 1500kr enn lydkortet mitt, monitorer og/eller hifi. Og jeg har vel runda godt over 100 lapper i studioutstyr. Er det til øvingsbruk ville jeg heller kjøpt en middels øvingsamp enn et bra lydkort, men det er kanskje bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"låter minst like bra"- kommentaren er mest ment på hvis man skal spille til komp, enten fra boks eller sammen med egenkomponert. Jeg her enig med deg i at det ikke er en fullgod erstatning til en forsterker, men så har da jeg som du tilgang til begge deler.. Jeg må innrømme at hvis jeg skal ta opp ting, eller spille til komp, så plugger jeg like ofte gitaren i PC-en og bruker monitorene mine. Skal jeg øve og spille alene, blir det forsterkeren jeg velger. Men smaken er sikkert forskjellig som du er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler (som vanlig) Vox AD30VT og AD50VT - gode modelingamper som låter bra også på lave volum blant annet grunnet en "power brake" krets. Forsterkerne har også en linje utgang for recording eller tilkobling til pc/stereoanlegg/pa osv. Ny-prisen er lav og de har vært i handelen i mange år, så de er veldig enkle å finne til fin-fine priser på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hører veldig mye bra om disse Valvtronic ampene til Vox, men de er jo nesten i samme prisklasse som Cube'n jeg spiller på nå. Er disse virkelig en oppradering fra det jeg har i dag? De er jo ganske rimelige, og jeg har ingen problem med å bruke det dobble om jeg har noe å tjene på det. Men klar, om jeg får en grei amp til en så billig penge er jo ingenting bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske gode modeleringsamper.

Jeg føler ikke at de favner like bredt som en cube, men fokuserer mer på typiske 50-80-talls-lyder. De er også ganske mye mindre oversiktlige enn en typisk cube.

Jeg anbefaler dem ofte til folk som spiller variert "gammel-rock" (dvs ikke metall) som som er fra 14 år og oppover. De lydene den gjør er veldig gode, mens skulle jeg hatt en amp privat ville jeg nok gått for en cube pga at det er lettere å skru seg til ca den lyden du vil ha. Men du har bedre finjustering av lyden på VT-ampene. Power-brake-funksjonen er topp for soveromsgitarister.

Cube - gjør mange sjangre bra

Line 6 spider - Gjør heavy knallbra og det andre litt dårligere

Vox VT - Veldig bra på tradisjonell rock, men mangler noe bredde

Det er i det minste mine erfaringer. Ingen ting av det låter likt som en billig ren røramp (som har en helt unik lyd), men på de billige rørampene har du vanligvis veldig lav allsidighet (forsåvidt med unntak av Blackstar HT-5 som er veldig allsidig, men som også koster litt mer enn de billigste små).

Håper du får muligheten til å prøve før du kjøper. Det er veldig viktig å finne den lyden som passer for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor man ikke skal se helt bort fra når det gjelder modeleringsamper, er hvordan produsenten har valgt å løse brukergrensesnittet på forsterkeren. Man har gjerne mange funksjoner man skal presse inn på et lite display og et begrenset antall knotter.

Hvor "bra" forsterkeren blir, kan ha noe med hvordan brukeren kjenner seg igjen i metaforen som brukes. Er det potmetre, ala gammel forsterker, eller pluss- og minusknapper som på en 80- talls lydenhet? Slike ting spiller en rolle, nesten helt uavhengig av lyden. Det hjelper ikke om en forsterker har mye fetere lyd hvis du ikke skjønner hvordan du skal betjene parametre på forsterkeren.

Det er det bare den som skal bruke forsterkeren som kan svare på hva han eller hun kjenner seg mest hjemme i, og derfor er det ganske viktig å prøve selv. Samtidig, de få hundrelappene man kan sparer på å handle fra en nettbutikk i stedet for å bruke den lokale forhandleren, er veldig ofte dyrt sparte penger. Støtt din lokale forhandler, prøv amp, og kjøp amp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.