Web Analytics
Gå til innhold
Palle

Restaurering av vintage Kay banjo

Anbefalte innlegg

Ok.. Har bestilt en gæmmæl bænjo fra ebay. Hadde ikke så mange bilder han selgeren,men det kunne se ut som om strengene var helt mongoloid langt fra gripebrettet noe som jeg har lest er normalt med såppas gamle banjoer av det merke (Kay) Vi snakker nok faktisk en centimenter her. Har ikke hatt en banjo mellom hendene før,men vil regne med at eneste måten å senke strengene på er å file ned broa både under (med tanke på høyde) og der hvor strengene går fra broa (hvis broa i det hele tatt er avtagbar?) Andre tips til hvordan å senge strengene mest mulig? Det andre som må gjøres er vel å fjerne et 3cm tjukt belegg av øl,tobakk og drit fra gripebrettet,men det kan vel fikes med litt sitronsyre og oljer. Stemmeskruene og alt det andre skal være i bra stand. Men andre forslag til å maksimere banjokjøpet mitt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen rev på banjorestaurering, men jeg vil tro at en bedre framgangsmåte er å ta halsen av banjoen, og rette opp feilen der. Det er trolig der det har endret seg i årenes løp. Søk litt på nettet etter "neck reset".

Det vil bli lettere å gi fornuftig råd etter at du har fått den, og lagt ut noen bilder.

Det du foreslår funker hvis man skal endre bittelitt. Tar man mye, ser det skikkelig amatør ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk banjoen i dag. Banjoen kostet 400 og jeg betalte 1100 ,- i frakt og moms... Fy...Faan...that`s....lame.... Men,men.

Banjoen var faktisk ganske fin. Fin lakk og ingen riper eller noe. Men som jeg ventet så var det actioen på strengene som var drit. Med første øyekast så så faktisk nakken uforskammelig rett ut,men åkke som så økte strengavstanden fra nøtta til brua noe helt INSANE. Så eneste løsning jeg ser på problemet er å file "broa" (som er en bitteliten trestubb) og litt på nøtta. Jeg har jo knapt sett en banjo før så det var noen ting jeg stusset på. Skal tredjestrengen være mye tykkere og grovere enn de andre? Den her var ihvertfall det (De er nok 30 år gamle th) Open back banjoer har jo litt høyere action etter hva jeg hører,men denne er jo ubrukelig for øyeblikket.

Skal slenge ut noen bilder når jeg kommer hjem i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei,den har ikke truss. Ihvertfall ikke i den forstand som en gitar har det. Det er noen skruer å greier her. Mæn banjopickers,hjelp meg da! Veit ikke hvordan jeg skal senke den driten her uten å måtte file!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.