Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er Ska?


kroffer

Anbefalte innlegg

Moro at noen hører på Ska, de har jeg ikke møtt flest av.

Lat? Gidder ikke lese men vil allikevel prøve ut Ska? Ta turen innom: http://old.world-of-ska.com for masse gratis Ska

Ska er som en allerede har sagt, reggae på speed, gjerne med trompet, saksofon eller trombone. Selv om vi ikke hører mest om Ska rundt om kring, sniker det seg inn både her og der, No Doubt er allerede nevnt.NOFX er en annen gjeng som bruker dette helt genialt i punk rocken sin, ganske begrenset bruk vel og merke.

Selv om jeg er metal kar synes jeg Ska er fantastisk, de første gangene jeg høre på Ska ble jeg rett og slett kvalm. Etter hvert vendte jeg meg til musikk stilen ettersom det alltid var et par Ska låter på Punk Rock compilation skivene jeg hadde. Nå har jeg ikke hørt mest Ska i mitt liv men kan prøve å anbefale et par skiver.

Ramjet - So far so good... (Dansk gruppe som spiller punk-ska man blir litt for glad av, sikkert umulig å få tak i i Norge. Import fra Danmark for 100kr, gratis frakt. www.ramjet.dk. Jeg tror et par av låtene kan lastes ned fra http://old.world-of-ska.com/ "if we were" og "friday" anbefales, men hele skiva er nam nam. Jaja, gratis/lovlig nedlasting)

The Roostars - Wake up calls (Tysk punk-ska, måtte importeres fra Tyskland, selve skiva er billig men når man har DNB som bank blir det svindyrt. Du kan laste ned et par av låtene gratis og lovlig fra http://old.world-of-ska.com/. Anbefaler "Green cig", "When she", "Big up yourselfe" og "Robsons Island" som er en skikkelig Ska låt det lukter reggae av. No en glimrende skiva man blir glad av.)

Begge disse bandene nevnt ovenfor er en smule poppa, men det takler vi vel?

Chickenpox - At Mickey Cohen's thursdaynight pokergame (En eller annen form for Ska som rett og slett gjør meg småkvalm, men ikke miforstå, en bra skive fra våre naboer i Sverige. Det bare tok litt tid før jeg vendte meg til soundet. Kan ikke si at jeg er like begeistret for resten av albumene denne gruppa har laget)

SKA-P (En spansk band som til og med synger på spansk, jeg tror nå det hvertfall er spansk :) Jeg har ikke hørt noe særlig på dette så jeg kan ikke anbefale noen spesielle skiver, det låter moro hvertfall. Nok en gang punk-ska av den glade typen.

New York Ska Jazz Ensemble (Kanskje de er amerikanere, ikke vet jeg for jeg har lånt bort skivene mine og har faktisk ikke hatt tid til å høre på de ennå. De skal visstnok være vanvittig bra, om man takler litt jazz.)

Hmm.. jeg har lånt bort Ska skivene mine så jeg kommer ikke på flere i farten. Hvis du vil sjekke ut Ska vil jeg anbefale at du ikke bare tester ut ska-punk men også skikkelig Ska, låter nærmest som vanlig reggae, men det er en trompet som suser rundt i tillegg til litt høyere tempo.

Som med all annen musikk finnes det flere typer Ska, mener å ha sett nevnt 10-15 typer Ska, og Ska Jazz var ikke nevnt som noen sjanger så det finnes nok en del forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Close but no cigar...

Det som definerer Ska er vel mest at Bassen er framtredende som i reggea (Kan gjerne ta seg av melodilinja!) og spiller i vanlig takt, mens gitaren spiller på "og"... Altså: en OG to OG tre OG fire OG en osv... Som Bungle sier: upstroke. Tenkte bare jeg skulle presisere litt mer. Ikke det at det MÅ være sånn, men på den måten kan du få det meste til å høres skeivt og ska'ete!

Tuller mye med bandet mitt med ska, dub og reggea på øvinger.. Alle sjangrene er så like at det egentlig er meningsløst å si at "dette var ska/reggea/dub, gutter!".. Bruker mest feeling og stemning på å kalle det ene for ditt eller datt.

Ser nå at bungle bare presisterte litt på Nilsefix som sa akkurat det samme som meg.. Isj. Nå kasta jeg bort fem dyrebare minutter gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska er etterfølger av reagge på en måte, og skapunk er en blanding av punk og ska.... Operation Ivy er et genialt ska band. Millencolin er et bra ska-band. Rancid har en del ska-elementer i musikken, det samme har NoFX.

Jeg kjenner ikke til så mange rene ska-band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.