Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan gjøres med en gibson Melody Maker?


Anbefalte innlegg

Noen som har tips til hvordan jeg kan modifisere en Gibson Melody Maker for å få mest mulig gøy ut av den?

Jeg eier den ikke engang selv enda, men kommer til å kjøpe meg en for å gjøre litt DIY.

Alle forslag er spennende. Det jeg har tenkt på så langt er følgende:

1: Montere inn en ekstra pickup (forslag? - kun passive) monteres med separat output (for å koble to forskjellige pickuper på to forskjellige forsterkere samtidig)

2: Maltraktering og innbygging av et Line 6 Relay G30 med batteripack og oppladbare batterier (og batterilader så jeg bare kan koble gitaren til veggen for lading?)

3: Montere inn tuner og kanskje hodetelefonutgang

4: Modifisere en enkel effektboks (f.eks en boss EQ for å få mer kontroll over lydbildet på gitaren)

Noen tips til om en 9V boss-pedal og 2stk AA til trådløst system kan ha samme strømforsyning?

Også fint med forslag til hvor ting kan plasseres og hvordan det best bør gjøres... :D

post-6824-1254613486,1743_thumb.png

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke ordet "maltraktering" når det gjelder gitarer, men begge to er jo muligheter. En slik gitar er et skikkelig stykke håndtverk, og jeg synes det er dumt, og sløsing med ressurser å "hogge løs på den med øks for å få inn ekstra ting" for å sette det på spissen blir for dumt. Det er lagt ned betydelige ressurser i å lage den, og da bør man ta vare på den. Synes jeg. Verdiskapning, respekt for arbeidskraft og så videre.

En sånn Line6- sak tror jeg at jeg hadde forbeholdt en litt mer anvendelig gitar, kanskje. Hadde jeg hatt en MM, tror jeg det hadde vært spennende å utstyre den med en kurant P90. Det tror jeg kunne blitt brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt ned betydelige ressurser i å lage den, og da bør man ta vare på den. Synes jeg. Verdiskapning, respekt for arbeidskraft og så videre.

Jeg skal ta en gitar og tilpasse den til det jeg trenger. Det finnes ingen andre gitarer som gjør det jeg er ute etter (to outputs, tuner, trådløst, hodetelefonutgang). Det er jo ikke snakk om å ødelegge gitaren eller kaste den. Jeg skal forbedre den ut fra mine forutsetninger og behov. Og når det gjelder arbeidskraft knyttet til utformingen av finish på denne gitaren er den et flatt trestykke som er kuttet med en grov sag, pusset med litt sandpapir og kladda med litt maling. Får da være grenser for hva man skal ha respekt for. Originallyden skal jeg jo ikke kødde med - jeg skal legge til funksjonalitet. :P Det er lagt mer kjærlighet ned i å lage tv-skapet mitt fra IKEA (forøvrig et knallfint TV-skap - Markör). Gjør det forresten med en ny melody maker og ikke en vintage fra 50-tallet, så ser ikke problemet der heller.

En sånn Line6- sak tror jeg at jeg hadde forbeholdt en litt mer anvendelig gitar, kanskje.

Hvorfor skal jeg ta en mer anvendelig gitar og gjøre den trådløs? Da risikerer jeg å ødelegge en enda dyrere og finere gitar hvis jeg tuller noe til... Og det er jo nettopp denne enkle gitaren jeg vil modifisere og gjøre tøffere. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg kanskje det er litt forskjell på hvordan du og jeg verdsetter en femtusenkroners gitar, men ser ikke noe poeng i å argumentere videre på det.

Rent teknisk tror jeg at en eller annen strat-aktig sak vil være et bedre utgangspunkt for en slik modifisering. Grunnen er ganske enkel. De har en større plekterplate, og det vil være lettere å frese ut hulrom til det du ønsker å putte inn i den. Man kan selvsagt frese ut hulrom fra baksiden, men det er mye vanskeligere å frese ut hulrom der dekselet skal felles inn i gitaren for å få det pent. Det krever at man lager seg egnede fresemaler, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar. :)

Lurer på om jeg skal høre på deler av det og faktisk modifisere SG STD-en min på en mindre destruktiv måte enn planlagt med MM.

Men trådløs må jeg få den, så da dukker det opp et annet spørsmål: Hvordan få en gitar til å fungere med oppladbare baterier og trødløs sender med minst mulig destruktiv modifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve å sette inn en ekstra plukkopp under et bånd på halsen? Helst der det er plass til hele greia mellom bånda, slik at du kan spille som før...

Det du nevner som ting du vil gjøre har blitt gjort før, så det er jo mulig. Hadde en tråd om en tele med PoD, iPod, høyttaler. Blir vel noe i samme gata. Det var riktignok en seriøs plan bak den gitaren, og det så ikke enkelt ut. :) Men det fungerte visstnok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, massa kule ideer, varför inte bara göra alltsammen? :)

Förslag nummer 1 har jag personligen ingen användning för så den skulle jag hoppa över (men jag förstår om någon annan vill göra det)

Nummer 2: Först tänkte jag att det var en jättebra ide men så tänkte jag att det kanske är litt onödvändigt. Eller hur ser sändaren ut till Line 6:en? Är det bodypack-stuket så förstår jag (jag har ett trådlöst system med en sån liten plugg bara) så för mig hade det kanske inte varit så stor poäng. Kul ide med att "sätta gitarren på laddning" :) . Tuner är ju en självklarhet. Bygg in en Korg Pitch Black på nåt sätt, hade sett tufft ut, he, he.

Tänk om det gick att bygga in en lite förstärkare (utan att påverka tyngden alltför mycket). En Gibson/Orange Melody Terror liksom, olala :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.