Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjeller på Epiphone-modeller


bjarten90

Anbefalte innlegg

Eneste forskjellen er mønsteret på den 1mm tykke bladfinérbiten som er limt på gitarens overside. Kun utseende med andre ord.

Og, ja denne gitaren kan nok trygt anbefales. Vær oppmerksom på at de fleste selger disse på fast "tilbudspris" til ca 4000,- og altså ikke til "villedende" pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at de fleste selger disse på fast "tilbudspris" til ca 4000,- og altså ikke til "villedende" pris.

Dette er vel direkte feil, er det ikke? Hvis du skulle klare å trylle frem noe annet så er det bare å rette meg (og det er bare å gjøre), men:

Veiledende pris på Epiphone Les Paul Standard varierer ut fra farge. Skal du ha Epiphone Les Paul Standard er det 5995,- som er veil. pris for alle andre farger enn Ebony (sort) som er 5095,-

Skal man ha den i sort finnes det et sted som selger den til den prisen (3995,-), Gitarhuset.no.

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=487&partner=kelkoono

I andre farger blir prisen høyere. De fleste fysiske butikker aksepterer å matche den prisen (inkludert oss selv), men Les Paul Standard generellt er ikke på fast tilbud til den prisen noe annet sted som jeg kan finne. Og veiledende pris er ikke feil fordi en butikk velger å kutte marginene for å selge mer? Den modellen har helt standard avtalevilkår fra leverandør som gjelder for alle andre Epiphone-modeller, og dermed er det kun et presset marked, ikke kunstig veiledende pris som medfører at man sparer 22% på en nettsjappe. Alle andre varer i dagens marked er jo også 10-30% billigere på internett. Det er store kostnadsbesparelser knyttet til husleie, lønnskostnader etc ved bruk av internett som markedskanal som medfører at det blir sånn, ikke kvaliteten på veiledende priser. Og det er jo snakk om 1 sjappe, ikke "de fleste"?

Er det noe faktasjekk jeg har glemt å gjøre nå, eller har jeg rett? :)

On topic:

Veldig gode gitarer. :)

Skal du ha mest mulig lyd for pengene ville jeg gått for Ebony... :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men hvis du har fulgt med litt på prisen på akkrat denne modellen de siste 2 årene vil du ha konstantert at det stort sett alltid er en eller annen farge/utgave på tilbud hos veldig mange butikker. Derfor skriver jeg "villedende"

Musikkbørsen og diverse andre butikker solgte ulike plustop modeller (cherry og honey) for mellom 3600, og 4000,- i nesten et år. Pr dags dato går Cherry og ebony i alle fall for rundt 4000,- til 4600,- hos både musikkbørsen og 4sound kjeden som består av mange butikker.

Hele poenget med mitt innlegg var å gjøre oppmerksom på at dette er gitarer som veldig ofte er på tilbud hos mange nettbutikker og fysiske butikker. La gå at du nødvendigvis ikke får alle farger og modeller til denne prisen, men det tror jeg ikke betyr så mye for alle.

Jeg burde vel ha skrevet fra 4000,- men jeg tror budskapet kommer frem.. Du må huske at jeg representerer kjøperen og ikke selgeren i slike tråder. Hvis noen har et godt tilbud ser jeg ingen grunn til å ikke nevne dette på forumet, selv om ikke alle andre butikker kan eller vil matche denne prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men hvis du har fulgt med litt på prisen på akkrat denne modellen de siste 2 årene vil du ha konstantert at det stort sett alltid er en eller annen farge/utgave på tilbud hos veldig mange butikker. Derfor skriver jeg "villedende"

Fulgt veldig nøye med på priser, og har lagt merke til at det er kampanjer med jevne mellomrom, men det er stort sett alltid snakk om en besparelse på ca 500kr fra "markedspris" for nettbutikker som legges jevnt ca 10-23% under veiledende, og altså ikke et stort sprang fra veiledende pris. Og bak alle disse tilbudene ligger det en rabattavtale fra importøren som korrigerer innkjøpsprisen i henhold til veiledende pris. Dvs at i et normalmarked vil veiledende pris være veldig beskrivende for hva gitaren i realiteten er verdt. Var stort sett bare den småhumoristiske bruken av "villedende" pris jeg ville nyansere litt, og at du var litt for bastant i uttalelsen om at disse ligger på fast rabatt.

Jeg burde vel ha skrevet fra 4000,- men jeg tror budskapet kommer frem.. Du må huske at jeg representerer kjøperen og ikke selgeren i slike tråder. Hvis noen har et godt tilbud ser jeg ingen grunn til å ikke nevne dette på forumet, selv om ikke alle andre butikker kan eller vil matche denne prisen.

Her er jeg helt enig med deg. Det er all grunn til å anbefale konkrete tilbud som f.eks Les Paul Std Ebony til 3995 hos gitarhuset til en kjøper som ikke nødvendigvis har oversikt over markedet og tendenser der, men så var det ikke det du gjorde i dette konkrete tilfellet. Jeg prøvde selv å lete etter de gitarene som var nevnt over til ca den prisen du oppga, og det var litt forvirrende, kanskje også for Bjarten90. Det var det som fikk meg til å poste et svar i utgangspunktet. Men det er helt klart at som flink forumbruker er det jo din "jobb" å gi Bjarten90 best mulig råd for hva man bør kjøpe og hvordan, og selvfølgelig tipse om hvordan man kan spare mest mulig penger, og da er det lurt å være litt mer konkret og nyansert, samt å eksemplifisere. Jeg kunne lett meg ihjel etter de nevnte modellene til de prisene du nevnte uten å finne det noe sted nemlig... :P

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Epi LP anbefales avhenger av hva du er ute etter. Hvis du bare vil ha en eller annen tradisjonell Gibson-style R'n'R-gitar til ca kr 5000, så kjøp en ekte Gibson, nemlig Joan Jett Signature som stadig vekk er på tilbud (kr 5100 på musikkborsen.no for øyeblikket). Dette er en hot-rod versjon av Gibson Melody Maker (Gibson's "studentgitar) med bla. oppgradert pick-up og tunere (mini-Grovers) og ebony gripebrett. Til denne prisen er det rett og slett et godt kjøp.

Hvis du derimot må ha en gitar med flere pickuper, så er Epi og div. andre LP-kopier gode alternativer. Sjekk evt bruktannonsene for angivelige LP-"super-kopier" i din prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Epi LP anbefales avhenger av hva du er ute etter. Hvis du bare vil ha en eller annen tradisjonell Gibson-style R'n'R-gitar til ca kr 5000, så kjøp en ekte Gibson, nemlig Joan Jett Signature som stadig vekk er på tilbud (kr 5100 på musikkborsen.no for øyeblikket). Dette er en hot-rod versjon av Gibson Melody Maker (Gibson's "studentgitar) med bla. oppgradert pick-up og tunere (mini-Grovers) og ebony gripebrett. Til denne prisen er det rett og slett et godt kjøp.

Hvis du derimot må ha en gitar med flere pickuper, så er Epi og div. andre LP-kopier gode alternativer. Sjekk evt bruktannonsene for angivelige LP-"super-kopier" i din prisklasse.

Bestevennen min kjøpte nøyaktig den gitaren (Gibson Joan Jett Melody Maker) av meg i går, og jeg har ingenting annet å si enn at den er fantastisk (jeg kjøpte den faktisk privat ca 20 minutter før for å bruke sammen med Vox AC4TV (som han også kjøpte av meg), og han overbeviste meg om å selge den videre til ham (grisebillig), fordi den var for tøff for meg ;) )

MEN: Den er veldig lite allsidig. High output, relativt skarp, crunchy og ikke spesielt lettspillt. Dette er ikke en gitar nr 1, men en gitar dersom man har en allsidig bruksgitar og trenger en gitar nr 2, 3, 4 eller 5. Vil stort sett aldri anbefale den som en hovedgitar til noe menneske, men en ekstra gitar når du trenger steintøff Rock n Roll og ingenting annet. For godt over 50% av mennesker der ute er Epiphone Les Paul et bedre valg slik jeg ser det, på tross av at den ikke heter Gibson. Ingenting galt med kvaliteten som sagt, elsker gitaren og eide den i 20 gode minutter (skulle gjerne eid den MYE lengre), men allsidigheten er lav, og særlig med rørforsterkere. Du har bare en lyd: Tøff... :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevennen min kjøpte nøyaktig den gitaren (Gibson Joan Jett Melody Maker) av meg i går, og jeg har ingenting annet å si enn at den er fantastisk (jeg kjøpte den faktisk privat ca 20 minutter før for å bruke sammen med Vox AC4TV (som han også kjøpte av meg), og han overbeviste meg om å selge den videre til ham (grisebillig), fordi den var for tøff for meg ;) )

MEN: Den er veldig lite allsidig. High output, relativt skarp, crunchy og ikke spesielt lettspillt. Dette er ikke en gitar nr 1, men en gitar dersom man har en allsidig bruksgitar og trenger en gitar nr 2, 3, 4 eller 5. Vil stort sett aldri anbefale den som en hovedgitar til noe menneske, men en ekstra gitar når du trenger steintøff Rock n Roll og ingenting annet. For godt over 50% av mennesker der ute er Epiphone Les Paul et bedre valg slik jeg ser det, på tross av at den ikke heter Gibson. Ingenting galt med kvaliteten som sagt, elsker gitaren og eide den i 20 gode minutter (skulle gjerne eid den MYE lengre), men allsidigheten er lav, og særlig med rørforsterkere. Du har bare en lyd: Tøff... :)

Hadde du eid den i mer enn 20 min, hadde du kanskje hatt tid til å justere action på den.., den kan gjøres veldig lettspilt :) Alle gitarer har kun en bridge-pickup... de fleste bruker bridge-pickupen mer enn 90% av tiden... hvis man drar ned litt på tonekontrollen så blir den hissige Burstbucker3-pickupen ganske rund og fin imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du eid den i mer enn 20 min, hadde du kanskje hatt tid til å justere action på den.., den kan gjøres veldig lettspilt :) Alle gitarer har kun en bridge-pickup... de fleste bruker bridge-pickupen mer enn 90% av tiden... hvis man drar ned litt på tonekontrollen så blir den hissige Burstbucker3-pickupen ganske rund og fin imo.

Jeg gjør alltid en komplett setup på alle gitarer jeg selger, og selvfølgelig også de jeg selger til meg selv, så det er ikke noe issue. :P

Har også spilt på den i mange timer tidligere mens jeg har hatt den i butikken, og gjort mange sammenligninger av den mot andre gitarer.

Du kan si mye fint om Burstbucker3-pickupen som sitter i den, og det låter steintøft, men den er ikke like allsidig som pakken du får med en Epiphone Les Paul, og halsen er ikke like lettspillt. Det er en kvalitetsgitar, men som eneste gitar skal du ha et veldig spesialisert lydbilde du er ute etter hvis denne gitaren skal være ideell. En tonekontroller og litt volumjustering endrer ikke på det faktum at det er en gitar som liker rock, rock, rock. Prøver du deg på jazz, klassisk, fusion, Dire Straits-musikk etc på denne gitaren vil den stå litt tilbake for en Les Paul mtp allsidighet. Som sagt fantastisk gitar, men du slipper ikke unna det at den er relativt ensidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alltid en komplett setup på alle gitarer jeg selger, og selvfølgelig også de jeg selger til meg selv, så det er ikke noe issue. :P

Har også spilt på den i mange timer tidligere mens jeg har hatt den i butikken, og gjort mange sammenligninger av den mot andre gitarer.

Du kan si mye fint om Burstbucker3-pickupen som sitter i den, og det låter steintøft, men den er ikke like allsidig som pakken du får med en Epiphone Les Paul, og halsen er ikke like lettspillt. Det er en kvalitetsgitar, men som eneste gitar skal du ha et veldig spesialisert lydbilde du er ute etter hvis denne gitaren skal være ideell. En tonekontroller og litt volumjustering endrer ikke på det faktum at det er en gitar som liker rock, rock, rock. Prøver du deg på jazz, klassisk, fusion, Dire Straits-musikk etc på denne gitaren vil den stå litt tilbake for en Les Paul mtp allsidighet. Som sagt fantastisk gitar, men du slipper ikke unna det at den er relativt ensidig.

"Allround"-faktoren var jeg forsåvidt inne på i 2. avsnitt av min første post i denne tråden. Trenger du neck-pickup så kjøper du en LP. Men jeg fastholder at JJ-Sign. kan justeres til å bli minst like lettspilt som en Epi LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi ihvertfall har fått dekka hovedargumentene for diskusjonen selv om vi ikke har blitt helt enige. :)

Mener fortsatt at halskonstruksjonen, lakken og gripebrettet gjør Epi LP mer lettspillt, men det er jo ikke det eneste som betyr noe her i verden heller.

På den andre siden har jeg aldri sett en misfornøyd person med Gibson JJ MM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.