Web Analytics
Gå til innhold
TempleOfReason

Bugera 6260, problem

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en Bugera 6260 forsterker. Denne har fått mye skryt for lyden, og ble derfor skuffet da jeg ikke fikk lyden jeg ønsket. Dette er min første rør-forsterker, så det er mulig jeg ikke gjør alt helt rett. Jeg bruker en kort og relativt tykk instrumentkabel fra forsterkertopp til kabinett(engl 112 kabinett). Bruker en yamaha gitar med emg picups. Opptak gjøres via Shure sm57. Legger ved et lite opptak som viser lyden. Bare noe enkele greier, men dere får med lyden. Håper noen har en forklaring.

Jeg har gjort langt, langt bedre opptak med min metal master og roland cube.

enter.mp3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg bruker en kort og relativt tykk instrumentkabel fra forsterkertopp til kabinett(engl 112 kabinett)

Der har du nok problemet ditt! :) Du MÅ bruke høytalerkabel, ikke instrumentkabel, å bruke en vanlig kabel kan skade ampen din! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja. Enig i at trådstarter absolutt bør kjøpe seg en høyttalerkabel, eller lage en snarest, men at det skal være så stor lydforskjell før senterlederen brenner av i kablen og forsterkeren enten blir kortsluttet, eller kjører helt uten last, det stiller jeg meg litt tvilende til. Jo kortere gitarkabelen er, jo mindre er problemet. Uansett er jeg helt enig i at dette er risikosport, og ikke å anbefale i det hele tatt. Husk også at mange gitarister har gjort dette mange ganger uten at noe skade har skjedd. Det er faktisk ikke noe automatikk i at ting ryker når man gjør dette, men det skjer.

Hva er det du ikke liker med lyden, da? Jeg tipper løsningen er at du må gjøre deg bedre kjent med forsterkeren din. Opptaket høres litt "matt" ut, men det er jo så mange andre ting i denne kjeden som kan påvirke lyden at det er omtrent umulig å si noe om hva som er "feil". Da må du evt. stille begge forsterkere slik at de høres likt ut når du spiller på dem, spille inn begge to med de samme settingene, og så kan man sammenligne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg var redd for. Jeg trodde også man trengte dedikert høytalerkabel. Ingen av butikkene i kristiansand hadde inne slik kabel, men begge hevdet det ikke var noe problem å bruke en god vanlig instrumentkabel. Så om noe går galt med forsterkeren grunnet det får det gå på kappa til de som solgte meg den, og som sa instrumentkabel var OK.

Når det gjelder lyden synes jeg den er alfror uklar, livløs og utight. Høres rett og slett amatør ut etter min mening. Inspillingsutstyret skal være bra, så tror ikke det er der det ligger. Har stilt og stilt på forsterkeren uten hell. EQen gjør nesten ingen ting. Mulig jeg får forsøke med skikkelig kabel. Men kan ikke skjønne at det kan ha så enorm betydning for selve lyden. Selv om jeg skjønner det er en risiko for selve forsterkeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabinettet (1*12) er kanskje ikke perfekt for tight mettal? Jeg ville minst hatt et 2*12 til mettal, men det er bare meg! :) Hvor høyt volum spiller du med på ampen? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det nevnes her bør du bruke høyttalerkabel på grunn av "safety", men jeg kan aldri tenke meg at den skal påvirke lyden til de grader du beskriver her. Forskjellen vil være minimal, og det er neppe kabelen som er problemet her. Videre tror jeg ikke at et 1x12 kabinett vil utgjøre så store forskjeller heller, så sant du nærmikker ampen med SM57en din. Noe forskjell er det helt klart, men dette stemmer ikke med din beskrivelse av lyden du er misfornøyd med. Problemløsing: Hvordan låter ampen når du hører på den direkte (altså ikke oppmikket, men står i samme rom og spiller)? Dersom den låter bra, så er det jo helt klart IKKE ampen/kabelen/kabinettet som er problemet, men det er opptaksteknikken din som "skranter". Ved nærmikking av amp er selve mikrofonplasseringen alfa-omega på sluttresultatet. Dersom ampen låter bra, så vil jeg tro problemet ditt ligger der...

EDIT: Har hørt på opptaket ditt nå. Foreslår følgende:

Dra ned bassen på forsterkeren, og dra opp noe mer mellomtone. Flytt mikrofonen nærmere midten av høyttalerelementet, og sørg for at mikrofonen peker rett mot (ikke vinklet på skrå). Plasser mikrofonen slik at avstanden til høyttalergrillen er ca. 15 cm. Se om det blir bedre, og juster deretter plassering av mikrofonen "etter smak".

Endret av GummiTZ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å dra ned vrengen litt også kanskje.

Prøvde du ikke forsterkeren før du kjøpte den? Låt den bra i sjappa vil jeg tro det er kabinettet du bruker eller noget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker stort for tips. Skal forsøkes.

Det skal nevnes at det jeg opplever på innspillingen er det samme jeg opplever rett ut av ampen. Den blir ikke verre etter innspilling. Men lyd er jo selvsagt smak og behag, men det er ikke denne lyden jeg har hørt på div klipp med samme utstyr på f.eks youtube. Jeg ønsker en mer klar lyd. Ikke så skarp som på transistorforsterker (derfor jeg byttet) men allikevel ikke så grumsete og uklar som dette. Jeg har forøvrig prøvd forsterkeren på det meste av volum. fra 1-7. På 7 er det vondt høyt:) Har ikke forsøkt over det.

Her er et eksempel fra youtube spilt inn med sm 57

Det var mer i den gaten jeg håpte på.

Han har sikkert brukt noe EQ, men allikevel! Det var godlyd det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å dra ned vrengen litt også kanskje.

Prøvde du ikke forsterkeren før du kjøpte den? Låt den bra i sjappa vil jeg tro det er kabinettet du bruker eller noget.

Prøvde dessverre ikke før jeg kjøpte. Hadde ikke den muligheten.

Har forsøkt alt av innstillinger på gain og eq.

Kabinettet skal være bra for dette bruket, med celestion vintage 30 element.

at det kun er ett element bør ikke ha noe å si for innspillingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har en Bugera 333. Han var rimelig fornøyd med den, men etter at han nå har byttet rør er han i tonehimmelen. Bugera er et selskap som lager billige forsterkere, og ett eller flere steder er de nødt til å kutte kostnader. Rørene er et logisk sted å kutte for mange. De lager også sine egne rør som de putter i forsterkerne sine og som ikke akkurat har et fantastisk rykte. Så om du har muligheten til å prøve ut noen andre rør, er det ikke umulig at det er her problemet ligger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har en Bugera 333. Han var rimelig fornøyd med den, men etter at han nå har byttet rør er han i tonehimmelen. Bugera er et selskap som lager billige forsterkere, og ett eller flere steder er de nødt til å kutte kostnader. Rørene er et logisk sted å kutte for mange. De lager også sine egne rør som de putter i forsterkerne sine og som ikke akkurat har et fantastisk rykte. Så om du har muligheten til å prøve ut noen andre rør, er det ikke umulig at det er her problemet ligger.

Kan ikke tenke meg at de lager rør? Er vel sikkert sovtek m/bugeralogo eller noe sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at de lager rør? Er vel sikkert sovtek m/bugeralogo eller noe sånt.

Det kan godt hende. Det står ingenting på Bugera sine hjemmesider om de lager dem selv eller ikke, bare at de er håndplukkede:

BUGERA: Valves

Det er uansett likegyldig hvem som lager dem. De er uansett ikke viden kjent for sin fantastiske lyd. Jeg vil tro at lyden i forsterkeren hans vil bli betydelig bedre med et sett med Groove Tubes eller liknende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja, var ikke det jeg mente. Tenkte bare at de neppe lager dem selv :)

Når det er sagt, det gjør vel ikke groove tubes heller? Det er vel ymse rør som er testet og merket om, sikkert mest sovtek det også :P

Jeg bruker JJ vanligvis. Fungerer fint til mitt bruk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JJ er finfint! Selv har jeg levd med GT i Dr Zen min i flere år og aldri vært misfornøyd med det.

Samme hva det står på, så lenge det låter bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.