Web Analytics
Jump to content

Bugera 6260, problem


 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en Bugera 6260 forsterker. Denne har fått mye skryt for lyden, og ble derfor skuffet da jeg ikke fikk lyden jeg ønsket. Dette er min første rør-forsterker, så det er mulig jeg ikke gjør alt helt rett. Jeg bruker en kort og relativt tykk instrumentkabel fra forsterkertopp til kabinett(engl 112 kabinett). Bruker en yamaha gitar med emg picups. Opptak gjøres via Shure sm57. Legger ved et lite opptak som viser lyden. Bare noe enkele greier, men dere får med lyden. Håper noen har en forklaring.

Jeg har gjort langt, langt bedre opptak med min metal master og roland cube.

enter.mp3

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en kort og relativt tykk instrumentkabel fra forsterkertopp til kabinett(engl 112 kabinett)

Der har du nok problemet ditt! :) Du MÅ bruke høytalerkabel, ikke instrumentkabel, å bruke en vanlig kabel kan skade ampen din! :)

Link to comment
Share on other sites

Nja. Enig i at trådstarter absolutt bør kjøpe seg en høyttalerkabel, eller lage en snarest, men at det skal være så stor lydforskjell før senterlederen brenner av i kablen og forsterkeren enten blir kortsluttet, eller kjører helt uten last, det stiller jeg meg litt tvilende til. Jo kortere gitarkabelen er, jo mindre er problemet. Uansett er jeg helt enig i at dette er risikosport, og ikke å anbefale i det hele tatt. Husk også at mange gitarister har gjort dette mange ganger uten at noe skade har skjedd. Det er faktisk ikke noe automatikk i at ting ryker når man gjør dette, men det skjer.

Hva er det du ikke liker med lyden, da? Jeg tipper løsningen er at du må gjøre deg bedre kjent med forsterkeren din. Opptaket høres litt "matt" ut, men det er jo så mange andre ting i denne kjeden som kan påvirke lyden at det er omtrent umulig å si noe om hva som er "feil". Da må du evt. stille begge forsterkere slik at de høres likt ut når du spiller på dem, spille inn begge to med de samme settingene, og så kan man sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg var redd for. Jeg trodde også man trengte dedikert høytalerkabel. Ingen av butikkene i kristiansand hadde inne slik kabel, men begge hevdet det ikke var noe problem å bruke en god vanlig instrumentkabel. Så om noe går galt med forsterkeren grunnet det får det gå på kappa til de som solgte meg den, og som sa instrumentkabel var OK.

Når det gjelder lyden synes jeg den er alfror uklar, livløs og utight. Høres rett og slett amatør ut etter min mening. Inspillingsutstyret skal være bra, så tror ikke det er der det ligger. Har stilt og stilt på forsterkeren uten hell. EQen gjør nesten ingen ting. Mulig jeg får forsøke med skikkelig kabel. Men kan ikke skjønne at det kan ha så enorm betydning for selve lyden. Selv om jeg skjønner det er en risiko for selve forsterkeren.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes her bør du bruke høyttalerkabel på grunn av "safety", men jeg kan aldri tenke meg at den skal påvirke lyden til de grader du beskriver her. Forskjellen vil være minimal, og det er neppe kabelen som er problemet her. Videre tror jeg ikke at et 1x12 kabinett vil utgjøre så store forskjeller heller, så sant du nærmikker ampen med SM57en din. Noe forskjell er det helt klart, men dette stemmer ikke med din beskrivelse av lyden du er misfornøyd med. Problemløsing: Hvordan låter ampen når du hører på den direkte (altså ikke oppmikket, men står i samme rom og spiller)? Dersom den låter bra, så er det jo helt klart IKKE ampen/kabelen/kabinettet som er problemet, men det er opptaksteknikken din som "skranter". Ved nærmikking av amp er selve mikrofonplasseringen alfa-omega på sluttresultatet. Dersom ampen låter bra, så vil jeg tro problemet ditt ligger der...

EDIT: Har hørt på opptaket ditt nå. Foreslår følgende:

Dra ned bassen på forsterkeren, og dra opp noe mer mellomtone. Flytt mikrofonen nærmere midten av høyttalerelementet, og sørg for at mikrofonen peker rett mot (ikke vinklet på skrå). Plasser mikrofonen slik at avstanden til høyttalergrillen er ca. 15 cm. Se om det blir bedre, og juster deretter plassering av mikrofonen "etter smak".

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

Takker stort for tips. Skal forsøkes.

Det skal nevnes at det jeg opplever på innspillingen er det samme jeg opplever rett ut av ampen. Den blir ikke verre etter innspilling. Men lyd er jo selvsagt smak og behag, men det er ikke denne lyden jeg har hørt på div klipp med samme utstyr på f.eks youtube. Jeg ønsker en mer klar lyd. Ikke så skarp som på transistorforsterker (derfor jeg byttet) men allikevel ikke så grumsete og uklar som dette. Jeg har forøvrig prøvd forsterkeren på det meste av volum. fra 1-7. På 7 er det vondt høyt:) Har ikke forsøkt over det.

Her er et eksempel fra youtube spilt inn med sm 57

Det var mer i den gaten jeg håpte på.

Han har sikkert brukt noe EQ, men allikevel! Det var godlyd det.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å dra ned vrengen litt også kanskje.

Prøvde du ikke forsterkeren før du kjøpte den? Låt den bra i sjappa vil jeg tro det er kabinettet du bruker eller noget.

Prøvde dessverre ikke før jeg kjøpte. Hadde ikke den muligheten.

Har forsøkt alt av innstillinger på gain og eq.

Kabinettet skal være bra for dette bruket, med celestion vintage 30 element.

at det kun er ett element bør ikke ha noe å si for innspillingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en Bugera 333. Han var rimelig fornøyd med den, men etter at han nå har byttet rør er han i tonehimmelen. Bugera er et selskap som lager billige forsterkere, og ett eller flere steder er de nødt til å kutte kostnader. Rørene er et logisk sted å kutte for mange. De lager også sine egne rør som de putter i forsterkerne sine og som ikke akkurat har et fantastisk rykte. Så om du har muligheten til å prøve ut noen andre rør, er det ikke umulig at det er her problemet ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en Bugera 333. Han var rimelig fornøyd med den, men etter at han nå har byttet rør er han i tonehimmelen. Bugera er et selskap som lager billige forsterkere, og ett eller flere steder er de nødt til å kutte kostnader. Rørene er et logisk sted å kutte for mange. De lager også sine egne rør som de putter i forsterkerne sine og som ikke akkurat har et fantastisk rykte. Så om du har muligheten til å prøve ut noen andre rør, er det ikke umulig at det er her problemet ligger.

Kan ikke tenke meg at de lager rør? Er vel sikkert sovtek m/bugeralogo eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at de lager rør? Er vel sikkert sovtek m/bugeralogo eller noe sånt.

Det kan godt hende. Det står ingenting på Bugera sine hjemmesider om de lager dem selv eller ikke, bare at de er håndplukkede:

BUGERA: Valves

Det er uansett likegyldig hvem som lager dem. De er uansett ikke viden kjent for sin fantastiske lyd. Jeg vil tro at lyden i forsterkeren hans vil bli betydelig bedre med et sett med Groove Tubes eller liknende.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.