Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråden om gitarbøker


Yngtchie Blacksteen

Anbefalte innlegg

Dette er bøkene jeg har kjøpt, og som jeg kan anbefale for andre gitarister:

Creative Guitar I & II

Guthrie Govan har skrevet de to beste gitarbøkene jeg har lest, og jeg vil råde enhver gitarist på forumet som har spilt noen år til å kjøpe de. Den første boken tar for seg grunnleggende teori, og har hjulpet meg fra å være musikalsk analfabet til å kunne gi gitartimer til andre, og føle at jeg faktisk vet hva jeg snakker om.

Den andre boken handler om teknikker, og tar for seg alternate og economy/sweep picking, legato, tapping, og diverse andre ting man kan gjøre med gitaren. Den er rettet mot de som spiller elektrisk gitar, og gjerne også rock, men øvelsene kan så klart gi positiv effekt for alle gitarister.

Anbefales!

Reaching for the Uncommon Chord

En bok for alle som synes Allan Holdsworth er en spennende gitarist, og det inkluderer meg. Boken er fra midten av 80-tallet, men er bra skrevet, og inneholder tabs av en del soloer og slikt. Bra bok, men for spesielt interesserte.

Sheets of Sound for Guitar

Denne boken fikk jeg faktisk i dag, og har bare såvidt kikket igjennom den. Førsteinntrykket er overveldende, jeg tror at denne boken er noe av det beste man finner hvis man ønsker å lære seg avansert solospill. Jack Zucker har, som tittelen beskriver, brukt John Coltrane som inspirasjon til å vise mange spennende nye måter å spille soloer på. Den har fått utrolig bra tilbakemeldinger fra en rekke profesjonelle gitarister, og jeg gleder meg til å utforske den nærmere.

Foundations for Guitar

Jeg kjøpte denne boken av Mark Wein, en gitarlærer som gir timer både privat og over nettet. Boken hans er lagd for nybegynnere, og jeg har planer om å bruke den når jeg underviser i gitar. Jeg har ikke brukt den så mye hittil, men den virker informativ og lettlest. Mark er jo kjent for å forklare ting på en lettfattelig måte, og det bærer boken preg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bøker jeg har jobbet med og anbefaler veldig, er:

Troy Stetina

"Speed Mechanics for Lead Guitar"

&

"Fretboard Mastery".

Førstnevnte inneholder maaange bra teknikkøvelser spesielt for alternate-picking, men også litt legato og sweeping. God akrobatikk for fingrene! ;)

Stetina skriver her også en del om hvordan du kan øve teknikk på riktig måte, for å oppnå et så bra resultat som mulig.

Sistnevnte bok er viet til teori. Her har han dekket felter som øretrening, intervaller, akkordoppbygging, gripebrettvisualisering, skalaer, improvisasjonstips og mye annet. Om du kan helt basisk teori og vil gå videre til et høyere nivå, er dette en imponerende bok.

____________________________________

Yngtchie: bra innspill! Jeg tror jeg skal få tak i et par av de bøkene du nevnte over.

;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en bok for en nybegynner på gitar? Trenger å lære teknikker inne rock og metall. Siden jeg alrede har lært en del akkorder.

Tja, jeg har jo nevnt Creative Guitar, og jeg vil tro at den kan være noe for deg. Den krever så klart en del av deg som gitarist, men så får du i tillegg utrolig mye igjen for øvingen. Du finner den på nettet, og er helt klart verdt å prøve. Hvis du synes den er for vanskelig akkurat nå, så inneholder den massevis av informasjon du vil få bruk for senere, så bortkastet kan den aldri bli så lenge du fortsetter å spille gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har jo nevnt Creative Guitar, og jeg vil tro at den kan være noe for deg. Den krever så klart en del av deg som gitarist, men så får du i tillegg utrolig mye igjen for øvingen. Du finner den på nettet, og er helt klart verdt å prøve. Hvis du synes den er for vanskelig akkurat nå, så inneholder den massevis av informasjon du vil få bruk for senere, så bortkastet kan den aldri bli så lenge du fortsetter å spille gitar.

Takk for tips,har du en link? Er i oslo i helga. Vet du om noen gitarbutikker med et godt utvalg av gitarbøker i oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarbøker i Oslo koster gjerne flesk, og jeg kan ikke huske å ha sett noen av Govans bøker i Oslo. Jeg vil anbefale å bestille fra Amazon, de har Creative Guitar 1 til rundt $20, noe jeg synes er en fin-fin pris.

Ok fant det nå. Er ikke paperback sånn som er umulig å holde oppe uten et par mursteiner? Skal jo bruke henda til å spille ikke holde boken oppe. Kan du foresten si noe om hva man lærer i den? Er det en annerkjente gitar forfatter som skrev den? Er litt skeptisk til Amazone. Det er jo 100 vis av gitar bøker der og alle kan jo ikke være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fant det nå. Er ikke paperback sånn som er umulig å holde oppe uten et par mursteiner? Skal jo bruke henda til å spille ikke holde boken oppe. Kan du foresten si noe om hva man lærer i den? Er det en annerkjente gitar forfatter som skrev den? Er litt skeptisk til Amazone. Det er jo 100 vis av gitar bøker der og alle kan jo ikke være bra.

Paperback-bøker holder seg oppe av seg selv. Det står hva man lærer i innlegget over, teori og teknikk. Guthrie Govan er en sinsykt god gitarist, altså annerkjent. Å finne de gode bøkene fra Amazon vil denne tråden hjelpe deg til.

Endret av kst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fant det nå. Er ikke paperback sånn som er umulig å holde oppe uten et par mursteiner? Skal jo bruke henda til å spille ikke holde boken oppe. Kan du foresten si noe om hva man lærer i den? Er det en annerkjente gitar forfatter som skrev den? Er litt skeptisk til Amazone. Det er jo 100 vis av gitar bøker der og alle kan jo ikke være bra.

Guthrie Govan skrev den, jeg anbefaler den. Bestill i dag, du kommer ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Ted Greene sine "Chord Chemistry" og "modern chord progressions". De handler om akkorder og hvordan man bruker dem. Har bare bladd og lest litt her og der, men virker veldig grundige begge to. Jeg har også tenkt å kjøpe "single note soloing" volum 1 og 2 av samme forfatter pluss "The Frank Gambale Technique Book" volum 1(hvis jeg finner den) og 2. Disse bøkene ser ut til å handle om teori for improvisasjon. Alle bøkene har vel ganske bratt læringskurve.

Kan noen anbefale meg en bok om rytmer? Har lett etter "Rhythms 1 & 2" av Gary Chaffe, som Steve vai har anbefalt, men har ikke funnet de noe sted. Jeg har funnet mange bøker for trommeslagere, lurer på om noen av de er nyttige selv om jeg bare spiller gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tror jeg den bestilles. Tror dere denne er bedre enn Den Elektiske Gitarboka?

Ville ikke kjøpt "Den Elektriske Gitarboka" hvis jeg var deg. Har selv 2'er, og den er bare fylt med kjedelige øvelser med få unntak. Så og si ikke noe teori i den og jeg hra på ingen måte fått bruk for den da den ikke forklarer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en bok for en nybegynner på gitar? Trenger å lære teknikker inne rock og metall. Siden jeg alrede har lært en del akkorder.

Troy Stetina (som ble nevnt tidligere i denne tråden) har også glimrende bøker for nybegynnere, f.eks. Metal Rhythm Guitar vol 1 og 2, samt Metal Lead Guitar vol. 1 og 2.

Link til Amazon

Bruker dem selv, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint her, men dere glemmer boken over alle bøker The Advancing Guitarist. Utrolig viktig spesielt for alle som vil lære seg å improvisere på gitar, og den er gyldig for gitarister i alle sjangre. Inneholder noen utrolig fine, og interessante tanker omkring det å være musiker/gitarist, og oppfordrer til en bevisst holdning. I tillegg har jo man jo Goodricks Almanac of voice leading elns, hakke sjekket dem ut selv, men tror de også er veldig bra. Wayne Krantz har også gitt ut en bok som virker veldig interessant: An Improvisers OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.