Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å velge gitar.


Aarstad

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lyst på ny gitar jeg, og valget står mellom en esp KH-202 (billige utgaven) eller en random Ibanez i S serie (synes de ser utrolig pene ut).

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2466

Har vendt meg til en gammel og sliten fender squier, og har lyst til å ta steget til å kjøpe min egen personlige gitar.

Er kh 202 elendig kvalitetsmessig? Har sett en del blandede revyer om denne. De fleste tas med en klyp salt. Jeg er ikke så altfor glad i wammy ennå, så kan hende jeg skrur armen fast for å unngå at den blir ustemt. Hvilken egner seg best for en delvis nybegynner? Har plukket opp en del. Akkorder og skalaer, men er ikke verdens raskeste spiller per dags dato.

Budsjett messig er jeg veldig tilføyelig, men vil helst holde meg under 10 000. Er det mulig og få en kvalitetsgitar for under den prisen?

Kan ingenting om Ibanez, forelska meg bare i utseendet når så en prestige modell.

Takker for all hjelp med min fremtidige gitar. Beklager om dette har blitt postet tusen ganger før.

Endret av Aarstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :)

Det finnes flere poster som spør om det samme. Gjør et søk så finner du garantert tråder som handler om hjelp til å velge gitar.

To ting vil jeg ha sagt: Ja, det er mulig å kjøpe en kvalitetsgitar til under 10.000,-. I tillegg, du bør vurdere å kjøpe brukt. Dersom du ikke har helt spesielle årsaker for å kjøpe en ny gitar, kjøp brukt. :) Sparer penger, samt du kan selge uten stort tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange tråder på forumet om dette. Men en S til la oss si over fem tusen er en meget kurant gitar. Siden du sier noe om at du ikke bryr deg om whammy, er det kanskje litt dumt å kjøpe en med? En ZR-whammy som sitter i mange S- gitarer er grei å ha med å gjøre til whammy å være, meget stabil og grei å bruke, men den koster ganske mye mer enn en fast stol. Derfor er det kanskje ikke lurt å bruke penger på noe du ikke vil ha?

En SZR520 kan kanskje være et alternativ? Den har større kropp, og er litt tykkere, blant annet. http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-SZR520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Castor her. Meningsløst å kjøpe en gitar med Floyd Rose lignende tremolo med mindre du skal bruke den, veldig klumpete og upraktiske greier hvis du ikke utnytter de fordelene det gir (som vibsystem)

Hvis du liker litt flashy treverk og lakk så se heller på litt mer tradisjonelle gitarer med et litt "pyntet" ytre :)

Ta en liten kikk på utvalget hos Godlyd.no - Hovedsiden f.eks. Mye dyrt selvsagt, men brukt kan du få mye fint for en rimelig penge.

Min erfaring med Ibanez er at de fleste modellene har en veldig tynn og flat hals. Sikkert fint for "shreddere" men jeg tror de fleste (?) kanskje liker halser som ligner litt mer på typiske Fender halser. Du må i alle fall sørge for å prøve før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for velkomsten og alle svar. Beklager at jeg ikke tok meg tid til å søke, kan hende jeg virker som en litt arrogant og ignorant person på grunn av dette, men sliter litt med å vite hva jeg skal søke etter (søkeskole, anyone?). Angående wammy/tremolo; Jeg er ikke den største på å hive gitaren veggemellom herman li style, men jeg liker å dunke litt på den og skape noen underlige lyder (slutten av soloen i enter sandman'ish). Har noen en personlig erfaring av ESP KH-202? Jeg er direkte besatt av denne gitaren, men har desverre ikke kommet over noen særlige butikker som har denne for salg. Så har ikke fått prøvd. Mange revyer sier at denne ikke er lik fender sin hals, vil det si den ovale kurven nakken har bak der man har tommelen plassert? Kunne ønske fender'n jeg har her var mer lik som den klassiske gitaren når det kommer til akkurat den buen. Liker ikke helt den "krumma".

Takker for rådet om å kjøpe brukt, har lest litt rundt og det virker som brukt er den riktige veien å gå.

Grunnen til at jeg har lyst på ibanez s serien er nettopp det at den er slank og fin og passer ypperlig til shreddere. Jeg liker shredding, er utrolig treg på det, men det er fordi jeg følger 21 dagers øving på nesten alt som tydeligvis skal øke ytelse i det lange løp. Forhåpentligvis. Derfor ønsker jeg en ganske tynn gitar, pluss at jeg har fremtidsplaner om å prøve meg fram som garasje band med noen amatørvenner som nettopp har starta med instrumenter selv, jeg ønsker å være ego på soloer! :P

Igjen så ønsker jeg å takke for svar og beklage så mye for dårlig research før jeg lagde post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du burde gå i en butikk og prøve en Ibanez s-serie.

Etter min mening er dette det beste valget du kan ta ut ifra de gitarene som er nevnt til nå.

Tremsystemet tar ikke lang tid å sette seg inn i, og om du er en såkaldt shredder vil du nok sette pris på valget etter hvert.

Men- prøv en først, det er først da du vet at den er for deg.

Når det kommer til KH-202 vil jeg nok be deg holde deg unna, du finner mye bedre gitarer enn det.

50 % av prisen på KH-modellen er nettopp det at det står Kirk Hammet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.