Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cort SFX-10 TKB akustisk stålstrenger med fishman


Loztboy

Anbefalte innlegg

Jeg slo til på et tilsynelatende uimotståelig tilbud på gitarhuset

Det sto mellom Cort SFX-5 og SFX-10.

SFX-10 har litt bedre fishman-system og "bedre" treverk.

Var det et bra kjøp? Er det noen som har erfaring med Cort akustiske gitarer?

Hadde i utgangspunktet sett på en Fender T-Bucket til 2500,-

Men jeg får vel mer for pengene for Cort SFX-10 til 2884,-(veil. pris 8350,-) ?

13406825_24_9_2009_8_33_38_902.jpg.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det et bra kjøp? Er det noen som har erfaring med Cort akustiske gitarer?

Hadde i utgangspunktet sett på en Fender T-Bucket til 2500,-

Men jeg får vel mer for pengene for Cort SFX-?

13406825_24_9_2009_8_33_38_902.jpg.JPG

Tror nok du har gjort et fornuftig kjøp, ja. Jeg har veldig god erfaring med Cort-gitarer. Det er ikke alltid de er det aller beste valget til veiledende pris, men det finnes mange gode modeller, og siden veiledende pris er veldig reell i forhold til verdien på gitaren blir det stort sett alltid bra kjøp når det er rabattert. SFX-10 TKB er en ganske spesiell gitar, men absolutt god, og du har fått mye for pengene :)

Gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SFX-5'en selv, og har så langt bare gode erfaringer å meddele om den. Veiledende pris på Cort gitarene derimot virker ikke til å ha rot i virkeligheten, ettersom jeg aldri har sett en Cort gitar som faktisk er priset etter veiledende pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledende pris på Cort gitarene derimot virker ikke til å ha rot i virkeligheten, ettersom jeg aldri har sett en Cort gitar som faktisk er priset etter veiledende pris.

Cort er jo ikke et typisk merke med villedende veiledende pris? Det er et gitarmerke med helt vanlige forhandlermarginer på linje med andre "normale" merker. Dvs at typiske nettsjapper rabaterer det 10-15% fra veiledende for å konkurrere om å ligge billigst, mens vanlig utsalgspris gjelder. Dersom det er spesielle events eller avtaler med leverandører (eller man har brent inne med gitarer på lager som man ikke blir kvitt) er det vanlig med ekstraordinære rabatter på Cort, men det finnes ingen Cort-modeller med kunstig høy veiledende pris slik jeg ser det. Har du noen eksempler?

Jeg skal ikke ramse opp merker her med kunstig høy veiledende pris, men det finnes i bøttevis. På en del små merker kan f.eks butikkene selv bestemme veiledende pris, og skur man prisen opp 40% er det veldig lett å gi 30% rabatt. Cort er ikke et av de merkene der det er mulig. Det er like lite lukrativt å selge Cort til lavpris som det er å selge Fender, Gibson, Esp, Seagull, Yamaha etc uten å ha gjort en spesialavtale på enkeltmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veiledende pris er veldig reell i forhold til verdien på gitaren

Beklager, men dette syns jeg var en uhorvelig ille påstand :D

Med mindre det bare er snakk om Cort, så klart. At gitarer generelt er verdt det de koster veiledende, NEKTER jeg å gå med på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette syns jeg var en uhorvelig ille påstand :D

Med mindre det bare er snakk om Cort, så klart. At gitarer generelt er verdt det de koster veiledende, NEKTER jeg å gå med på ;)

Mener du virkelig det? Spennende.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (f.eks "En internasjonal sammenlikning avlønns takeres kjøpekraft - Lønntakeres kjøpekraft i ulike land" av Lars H. Svennebye) har Norge de siste årene ligget på topp i kjøpekraft prisnivåjustert BNP per innbygger. Både reelt potensielt privatkonsum på en gjennomsnittslønnin, generelt lønnsnivå og velferden vi får kjøpt for pengene våre (forsåvidt "kjøpt" over skatteseddelen, og regnet ut av kjøpekraftsregnestykket). Det vil si at vi teknisk sett gjennomsnittlig vasser i penger etter at skatter, avgifter, boliglån etc er betalt.

Hvis vi tar et kjedelig og pesimistisk regnestykke på en gjennomsnittsperson med en litt under gjennomsnittlig lønn, dvs 300 000kr får man kjøpt ca 14 stk Taylor 314ce til veiledende 21,300.00 for årslønna si. Dersom man regner reell kjøpekraft snakker vi i følge mitt regnestykke 5,63stk 314ce til veiledende pris.

Tar du samme regnestykket for et hvilket som helst annet land i verden (med unntak av noen ekstreme oljesjeik-nasjoner og skatteparadis som f.eks monaco) finner du at de får kjøpt færre av en gitt gitar for en årslønn, både målt i ren verdi omregnet fra f.eks dollar, målt i lokale priser iht kurs eller målt i reell kjøpekraft.

Produsentene av gitarene og fabrikkene har trange økonomiske kår, flere av importørene har lav likviditet og sliter litt, og uten å si noe om de helt konkrete tallene på forskjellige gitarer for oss butikkene kan jeg si at vi har et større overskudd (som selvfølgelig går til å betale lønninger, husleie, returer på defekte instrumenter, garantier, frakt etc) på ukulelesalget (1 ukulele koster 199kr pr stk) vårt enn salget på Taylor, Martin, Gibson og Fender samlet, de to siste månedene... Og vi selger relativt mye av de nevnte merkene (og forsåvidt latterlige mengder ukuleler).

I klesbransjen så er det vanlig å ha 10-gangen i fortjeneste på ting man selger, mens i musikkbransjen måler vi det vanligvis ikke i antall ganger i det hele tatt fordi det ikke rekker opp (noen unntak på rekvisita-segmenter, løse plektere (som har gigantisk svinn uansett) etc)... I vår bransje skal alle prute, men å betale 700kr for en bukse i en klesbutikk, det er helt ok.

Spørsmålet er da: Hvor i all verden skal man kutte prisene? Og hvorfor skal vi som får kjøpt flest gitarer for en gjennomsnittslønning ha enda lavere priser? Vasser vi ikke i penger fra før? Hvis fabrikkene må kutte penger bruker de lavere kvalitet på materialer og arbeidskraft. Hvis importørene har for lav likviditet kuttes utvalget og ikke minst lagerbeholdningen. Hvis butikkene må kutte spesialiserer man seg på det man faktisk tjener penger på. Utvalget sitter man igjen med er barnegitarer, ukuleler og strengesett. Vil du ha instrumenter, eller vil du ikke? :P

Mener du virkelig at f.eks 10 000kr for en gitar er mye penger når du vet at din forventede gjennomsnittlige levestandard og kjøpekraft gjør at du får mest for pengene dine i hele verden? Javel, du kan gå inn på et annet marked beregnet for folk som har mindre penger enn deg (USA) og kjøpe den samme gitaren der, men da går det på bekostning av den norske importøren, din egen garanti og sikkerhet ved kjøpet, den norske velfeden generelt (avgiftene importører og foretninger må betale) og selvfølgelig musikkbutikkene. Samtidig får du ikke den samme muligheten for support og oppfølging. Mange (særlig på dette forumet) mener at det er verdt besparelsen, men den automatiske konklusjonen er ikke at det norske markedet har overprisede gitarer, det er rett å slett at med vår kjøpekraft er vi ute av balanse med resten av verden...

Gleder meg til å høre svaret ditt. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å skape splid, så synes jeg den "avhandlingen" hadde utrolig lite med påstanden "At gitarer generelt er verdt det de koster veiledende" å gjøre.

Hvor mange gitarer jeg har råd til å kjøpe meg med min årslønn er da revnende likegyldig og har således ingenting med en kunstig høy veiledende pris å gjøre ?

Det at butikker slenger ut veiledende priser som ikke har rot i virkeligheten, irriterer meg faktisk mer enn at det gir meg følelsen av å ha gjort et varp. Så vidt jeg kan se koster tilsvarende gitarer stort sett det samme uansett hvilken butikk en kjøper det i.De skiller seg uansett skjeldent ut med mer enn et par hundrelapper. Og det må etter min forståelse være veldig få butikker i dette landet som faktisk følger veiledende pris.

Hvis jeg ser en type gitar som selges i nesten alle nettbutikker til f.eks 10 000,- og det står veiledende pris 28 000,- så betyr ikke det løp å kjøp for min del, det har tvert om motsatt virkning og jeg tenker at det der blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å skape splid, så synes jeg den "avhandlingen" hadde utrolig lite med påstanden "At gitarer generelt er verdt det de koster veiledende" å gjøre.

Hvor mange gitarer jeg har råd til å kjøpe meg med min årslønn er da revnende likegyldig og har således ingenting med en kunstig høy veiledende pris å gjøre ?

Det at butikker slenger ut veiledende priser som ikke har rot i virkeligheten, irriterer meg faktisk mer enn at det gir meg følelsen av å ha gjort et varp. Så vidt jeg kan se koster tilsvarende gitarer stort sett det samme uansett hvilken butikk en kjøper det i.De skiller seg uansett skjeldent ut med mer enn et par hundrelapper. Og det må etter min forståelse være veldig få butikker i dette landet som faktisk følger veiledende pris.

Hvis jeg ser en type gitar som selges i nesten alle nettbutikker til f.eks 10 000,- og det står veiledende pris 28 000,- så betyr ikke det løp å kjøp for min del, det har tvert om motsatt virkning og jeg tenker at det der blir bare for dumt.

Veiledende priser har jo som oftest rot i virkeligheten. f.eks Gibson, Fender, ESP, Seagull, Taylor, Catluña, Walden, Cort, LTD, Squier, Epiphone, Vox, Marshall, Rivera, Line 6, Art & Lutherie, Boss, Roland, Yamaha, KRK og M-audio har alle produkter som selges med en fast, og lav, margin til forhandlere. Det er ingen butikker i Norge som kan selge disse produktene til lavere enn typisk nettbutikk-rabatt uten å tape penger fordi det rett og slett ikke er flere penger å ta av. Eneste unntaket er kampanjer. F.eks i sommer kjørte Gibson tilbud (for de største gibson-butikkene) der de kjørte ut Melody Maker. JJ Melody Maker, LP JR, LP Studio Faded, SG Special Faded, SG Special og SG Standard til grisepriser. Det er et begrenset tilbud over en begrenset periode, og det er over for ca 1 mnd siden nå. Eneste grunnen til at noen butikker kunne være med på det tilbudet er fordi vi fikk akkurat den samme rabatten som kunden fikk ut, på innkjøpet vårt. Nå er prisene normalisert (noen butikker har igjen modeller), og alt er tilbake til å selges til veiledende pris minus typisk nettbutikkrabatt. Innenfor akkurat Gibson er Faded-versjonene et stort unntak som stort sett bare selges som kampanjevarer og derfor faller utenfor, men er det noen andre av de 21 merkene jeg trakk frem som eksempel som har kunstige veiledende priser? (akkurat nå er et unntak LTD hos noen butikker som har gjort en kortvarig kampanjeavtale på betingelsen at de tar inn veldig mange gitarer fra importøren.

Fortsatt spent på å høre begrunnelser. Det er enkelte merker, som jeg gjerne ikke vil trekke frem, som har kunstige priser, men ingen av de "Vanlige" merkene nevnt over? Bare å motsi meg, så finner vi ut av det hele. :P Fint om dere er konkrete og eksemplifiserer så jeg skjønner bedre hva dere i såfall mener.

Slår man sammen de to postene mine nå og i stad bør det forklare hvorfor jeg i det minste mener vi ikke har kunstig høye priser i musikkbransjen.

Veiledende pris bestemmes av importøren, ikke av butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser at det brøt ut en del diskusjon om priser her :)

Jeg har hatt gitaren i ca. en måned nå, jeg er meget fornøyd med den.

Halsen er perfekt for meg og den låter fint i mine ører.

Den har også action som passer meg, lav og fin og spiller fint uten noe særlig fretbuzz på alle bånd.

Det er imidlertid to kosmetiske "feil" som irriterer meg litt.

mellom 0. og 3 bånd ser det ut som om bindingen er skrapet/pusset for mye og det er lagt på en gjennomsiktig lakk eller noe, så det er ikke noe man merker fysisk.

Nøtta stikker litt ut på den ene siden av halsen, dette kan jeg enkelt pusse vekk med litt fint smergelpapir.

Gitaren har en veiledende pris på 8350,- gitarhuset solgte den til kampanjeprisen 2884,-

Det var ikke nevnt at gitaren hadde kosmetiske feil, så det er vel ikke noe jeg bare burde godta?

Hva kan jeg kreve i avslag for disse feilene? De har ikke fler gitarer på lager, så ny gitar er nok ikke noe jeg kan få.

Her er noen bilder:

cort_sfx10.jpg5_.jpg

2_.jpg4_.jpg7_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble en liten prisdiskusjon uten at jeg egentlig fikk noe svar på mine spørsmål heller, men sånn er livet. :)

Når det gjelder de kosmetiske feilene vil jeg si de er så små at det er innenfor hva man kan forvente på en slik gitar. Alle gitarer er håndtverk og alt håndtverk har feil. Taylor-gitarer til over 20k har også kosmetiske "feil" uten at det påvirker lyden og fra Taylor har vi hatt en sak der den offisielle linjen var at dersom det låter som det skal er små kosmetiske detaljer uviktige. Jeg er egentlig enig, men allikevel fikk du jo en vare med et lite avvik fra det du forventet. Men la oss si for diskusjonens skyld at det er en feil som gjør deg berettiget til et prisavslag: Hvor stor verdi har en liten kosmetisk feil på en vare som hovedsaklig har to hovedintensjoner; god lyd og god spillbarhet? Regner med at du er enig i at det er langt under 50%. Sannsynligvis også under 25%. Jeg ville også vektet det godt under 10% (lyd: 40%, spillbarhet: 40%, totalt utseende 20% --> Liten kosmetisk feil 5%?)

Du kan jo egentlig like gjerne sende dem en mail, og hadde gitaren vært kjøpt hos meg ville du fått en prisreduksjon på ca 10%, men jeg tror ikke du stiller nevneverdig sterkt dersom du prøver å få godskrevet mer enn 10% av kjøpssummen på grunn av så små ting. Og jeg mistenker at du ikke vil ha noen faktiske rettigheter iht kjøpsloven o.l. Jeg ville rett og slett gitt deg et avslag for å ha en happy kunde som føler at han/hun blir hørt fremfor at det faktisk er "fortjent" hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.