Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker anbefalinger


Greener

Anbefalte innlegg

Ingen som har anbefalt Peavey ValveKing-serien?

Dette må vel være noen av de mest rimelige helrørforsterkerne på markedet, sett utifra både prislapp, solid konstruksjon, relativt god lyd; med andre ord noe som ikke vil være så dumt for en nybegynner, om man da ikke skal holde seg innenfor det som med tiden har blitt et ganske bredt marked for modelleringsforsterkere.

Jeg har selv prøvespilt VK112-modellen en del ganger, da min søster har gått til innskaffelse av en slik.

50 rør-watt og 2 kanaler (clean og vreng) med hver sin separate EQ og volumkontroll. Vrengkanalen har i tillegg til gainkontrollen et par knapper som kontrollerer gain- og volum-boost, som når aktivert ilegger vrengen ekstra trøkk.

Vrengkanalen lyder i seg selv relativt old-school, og har sine begrensninger om du er ute etter et moderne high-gain-sound. Den fungerer dog utmerket til både mild blues, klassisk rock og old-school metal som NWOBHM a la Iron Maiden, og tidlig thrash. Om du spør meg, trenger du ikke stort mer dist enn dette til lead- og solospilling om du vil beholde litt sjel, nyanse og dynamikk som ofte forsvinner når signalet drukner i mengder med distortion. Du kan lett få denne forsterkeren til å synge med en behagelig rørtone, men om du spiller brutal metal, kan det likevel være på sin plass med litt ekstra boost i form av en eller annen overdriveboks/tube-screamer.

Fraværet av innebygde effekter (bortsett fra reverb) vil for en nybegynner muligens kreve ekstra innkjøp av effektpedaler, som legger til ekstra kostnad, men det kan likevel for mange være verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

1996 Hughes & Kettner Tube 100 (Triamp)

Hughes & Kettner V30 Kabinettet.

Denne forsterkeren er den mest robuste HK har laget og har aldri røket noe, den har led dioder for alle rør på baksiden som viser om noen har røket og innebygd Red Box med XLR uttak for å koble direkte til Mixern eller Lydkortet. Jeg slepper å mikke det opp, bare rett inn i pcn. Ekte lyd. Og du kan skru på Fullt på RØR watten og lite på Master om man er redd for naboene.

Selve ampen har Clean og reverb opp imot Fenders Deluxe, Rocken er fait, og Metallen er en blanding av Marshall,Bogner,Diezel, Mesa, Engl.

For den som føler Marshallen skuffer altså. Engl gir litt mye feedback i toppen, men men.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har hatt masse amper opp gjennom åra. Peavey (20W transistor), Marshall (JCM 2000), Fender (FM 65r) og Vox Reverb 30. Noen så svære at det er så å si umulig å dra de med seg. Av disse har jeg kun Voxen igjen, (pluss Peaveyen som har blitt en hytteamp). Nå spiller jeg svært få gigs, men det er så å si eneste gangen jeg bruker Voxen.

Til hjemmebruk benytter jeg meg kun av en Roland Microcube, som jeg kjøpte brukt for 600 kroner. Jeg tviler på om du får noe særlig bedre nybegynneramp enn dette. Hvis du får, så er det marginalt. Den er superlett, liten, kan gå på batterier, og overdøver et akustisk trommesett om ønskelig.

Jeg anbefaler ihvertfall på det varmeste en slik amp til nybegynnere. :)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ute etter en Fender type amp, se etter MusicMan. MusicMan forsterkerne ble laget frem til første halvdel av 80tallet, og er i prinsippet Fender forsterkere. Leo Fender var visstnok selv involvert i designet av ampene. En forskjell er at det er transistor preamp og rør effekttrinn...en noe spesiell konfigurasjon. Men uansett, disse forsterkerne har nesten identisk cleanlyd som Fender (nydelig), og kan spille vanvittig høyt. Jeg har en 65 watter combo med 2x10" og kan spille høyt nok med cleanlyd til å holde følge ved siden av fullt band, og den tar pedaler uten problem. Med en Boss Blues Driver BD-2 så har du dritfet blues/crunch/overdrive nesten opp til grensen til metal vreng... Den mest vanlige MusicMan forsterkeren er en topp som heter HD130, denne er på 130 vanvittige watt...og spiller vel sånn ca like høyt som en transistorforsterker på 78 kilowatt. Denne har 2 innganger, en høy og en lav, dvs en for gitar og en for bass. Tenk Fender Bassmann

Noe av det fine med disse amp'ene, er det at de er billige på bruktmarkedet...her snakker vi rundt 3-4000 for en HD130 topp, mens Fender sine amper koster 2-3 ganger så mye. Hvis man spiller dødmetal, ville jeg kanskje kikket etter noe annet, men for de fleste andre stiler synes jeg MM låter flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Skriver her istedet for å lage en ny tråd.

Da har jeg gått til innkjøp av en nydelig Les Paul Junior som første el-gitar og trenger forsterker. Jeg ikke i band (enda), men skal ha en liten framføring i den lokale kultursalen. Spiller mest rock og GnR Tenker å kjøpe en fremtidsrettet forsterker.

Har funne to forsterkere som valget står mellom det er en Marshall Class 5 butikk og en Marshall Haze 15 butikk.

Class 5'en er en 5 Watts forsterker uten noen effekter, er en combo og koster 3,5k på nett. Denne har en bryter som gir lav lyd (laverer en soveromsnivå) og har mulighet for å bruke hodetelefoner.

Haze 15 har masse effekter, er 15 Watt og er todelt. Hvis man kjøper begge delene får man så mye rabatt at nærmest får med kabinettet.

Regner med at jeg vil bli fornøyd med begge to, men trenger bare en... Hvordan burde jeg gå for og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.