Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker anbefalinger


Greener

Anbefalte innlegg

I en butikk har de ikke noen interesse av å lure deg fordi prismarginene er tilsvarende på alle forsterkere. Om du har 3000kr å bruke så får du tips om den forsterkeren som passer deg best for de pengene. Alle de butikkene i Norge som prøver å lure folk går veldig fort konk. Før jeg startet å drive butikk var jeg kunde i stort sett alle butikker i Oslo-området, og har aldri opplevd å få et virkelig dårlig råd dersom jeg på forhånd har definert et budsjett og sagt hva slags lyd jeg vil lage. Mulig jeg har hatt flaks? Men det er selvfølgelig lettere å stole på forumbrukere som ikke har noen interesse av pengene dine i det hele tatt når man skal gjøre et kjøp. DEN skjønner jeg godt...

Når jeg sier at det er like lett å bli lurt i en butikk,

mener jeg ikke at de i butikken lurer deg bevisst,

men at de som selgere har stor makt til å påvirke nybegynnere uten egen erfaring.

Jeg mener er at det er fort gjort for en nybegynner å komme ut av en butikk

med en amp som betjeningen syns er bra, i stedet for en amp han sjøl syns er bra.

Nå er jo en del butikker også knyttet tettere opp mot noen merker enn andre,

og jeg har en sterk mistanke om at det påvirker anbefalingene i mange butikker.

Skulle ønske at jeg trodde på at alle norske musikkforetninger var helt uavhengige,

og hadde samme prismarginer på alt.

Hvorfor forsøke å bli mestselgende Fender butikk i Norge hvis det ikke er noe å tjene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med kjøp i butikk, så har jeg selv solgt elektronikk og jeg kjenner mange som har solgt f.eks Hi-Fi og musikkutstyr. Jeg tror ingen av oss med hånden på hjertet kan påstå at fortjeneste og hva man faktisk har på lager ikke påvirker et salg.. Spesielt hvis kunden er en typisk førstegangskjøper som ikke stiller med et sett veldig klare preferanser. Jeg sier ikke at det gjelder absolutt alle, eller at det ikke betyr at man ønsker kunden det beste, men man ønsker å få i gang et salg og man ønsker å tjene penger uten å bruke så alt for lang tid pr kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr ikke at man slipper trøbbel garantert, men hvis det er noe galt med ampen sier loven at da skal den repareres eller du skal få en ny.

Klart det finnes lette 1x12 rørforsterkere også, men for mange nybegynnere snakker vi enda mindre og enda lettere. Men det er jo et punkt som bare gjelder for noen få, så jeg kunne jo droppa å ta det med.

I en butikk har de ikke noen interesse av å lure deg fordi prismarginene er tilsvarende på alle forsterkere. Om du har 3000kr å bruke så får du tips om den forsterkeren som passer deg best for de pengene. Alle de butikkene i Norge som prøver å lure folk går veldig fort konk. Før jeg startet å drive butikk var jeg kunde i stort sett alle butikker i Oslo-området, og har aldri opplevd å få et virkelig dårlig råd dersom jeg på forhånd har definert et budsjett og sagt hva slags lyd jeg vil lage. Mulig jeg har hatt flaks? Men det er selvfølgelig lettere å stole på forumbrukere som ikke har noen interesse av pengene dine i det hele tatt når man skal gjøre et kjøp. DEN skjønner jeg godt...

Det får jo bli opp til hver enkelt å vurdere, men enig i prinsippet forutsatt at alt er i orden med det du kjøper. :)

En annen ting er jo også muligheten til å A/B-teste forskjellige amper i samme prisklasse. Det er noe du "aldri" får gjort på bruktmarkedet, og veldig viktig for å kunne vurdere hva som passer deg best. Av nybegynner-amper under 3000kr bør enhver butikk med respekt for seg selv ha ihvertfall 10 forskjellige modeller, og det kan jo hjelpe litt på valgmuligheten og hvor godt begrunnet avgjørelsen er...

Men vi trenger egentlig ikke dra den diskusjonen lengre i denne tråden; det er jo ikke det den egentlig handler om. Synes artikkelen gjerne bør ha en avveining og drøfting av ny vs brukt, og lurt du tok det opp. :)

har jo lest eksempler her på forumet om folk som skulle ha en anbefalt en topp og som fikk tilbud på amper til dobbel pris. Jeg har også opplevd helt håpløs service på Musikkbørsen i Oslo når jeg skulle kjøpe ESPen min.

man kan bli lurt, og jo mer uvitende man er, jo lettere er det å bli lurt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener er at det er fort gjort for en nybegynner å komme ut av en butikk

med en amp som betjeningen syns er bra, i stedet for en amp han sjøl syns er bra.

Nå er jo en del butikker også knyttet tettere opp mot noen merker enn andre,

og jeg har en sterk mistanke om at det påvirker anbefalingene i mange butikker.

Det er sant at man fort ender opp med en amp betjeningen synes er bra, men da har man ihvertfall en amp noen liker. :P

Samtidig er det også enkelte butikker som er hel-/del-eid av importører og motsatt, men det er faktisk noen av de butikkene som (i følge stemningen på diverse nettfora) får en del positiv omtåle for service og objektivitet. De hevder selv overfor oss andre i bransjen at de har tilsvarende innkjøpsavtaler som oss (og det har de helt sikkert), men det er klart at det blir en liten dobbel-effekt på fortjenesten totalt sett dersom man kjøper en vare av et firma som er involvert i eierskapet. Det lar jeg dere vurdere selv. Men de aller fleste butikker er uavhengige og har de samme avtalevilkårene på alle forsterkere +/- noen få ubetydelige prosent

Angående det med kjøp i butikk, så har jeg selv solgt elektronikk og jeg kjenner mange som har solgt f.eks Hi-Fi og musikkutstyr. Jeg tror ingen av oss med hånden på hjertet kan påstå at fortjeneste og hva man faktisk har på lager ikke påvirker et salg.

Det er forsåvidt helt sant at det er med på å påvirke i de fleste bransjer. Det fine er at i forsterkerverden er det stort sett det samme hvilken forsterker man kjøper. For å være helt ærlig vet ingen i butikken vår hvilke forsterkere vi tjener mer enn andre på, for vi klarer ikke å holde oversikten, og det er ikke interessant :P Men en annen ting som man også må ta i betraktning er lagerbeholdning. Hvis en butikk har mange av en forsterker på lager kan det være at de anbefaler den for å få redusert antallet, men på den ande siden så er jo ikke butikker dumme nok til å ta inn 10 stk av en forsterker de vet de ikke synes er bra. (bortsett fra noen ytterst få som bestiller helt i blinde)

har jo lest eksempler her på forumet om folk som skulle ha en anbefalt en topp og som fikk tilbud på amper til dobbel pris. [...] Jo mer uvitende man er, jo lettere er det å bli lurt ;)

Dette er jo forsåvidt helt sant. Man kan alltid bli påvirket til å velge noe dyrere, så man må alltid definere et budsjett (gjerne også for den som prøver å hjelpe deg i butikken) og forholde seg til om man ønsker å følge det eller ikke. Og det stemmer at jo mer uvitende man er, desto lettere er det å bli lurt. Og poenget mitt var vel at det var enda lettere hvis man kjøper brukt fordi man i tillegg til å være utsatt for en jungel av forskjellige amper ikke kan være sikker på om alt selgeren sier er korrekt mtp pris, specs etc og fordi man ikke i like stor grad kan sammenligne forskjeller. I tillegg har man ikke garantien for at det man kjøper fungerer på sikt...

Men nå skal jeg legge den diskusjonen død tror jeg. Blir veldig på siden av tråden, og det virker plutselig som om jeg prøver å fremstille alle i musikkbransjen som små ufeilbarlige engler som ikke tenker et eneste sekund på penger. Det stemmer jo ikke, og det bor en liten kjeltring i oss alle. :P Men det er større grunn til å være kritisk på varer som f.eks billige akustiske gitarer (kanskje det vanskeligste området mtp kunstige veil-priser), studioutstyr, stativer og annen ymse rekvisita enn når det gjelder nybegynnerforsterkere...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor er det smart av nybegynnere å starte på gitarnorge, og spørre om diverse, istedenfor i en butikk, ettersom sjansen for å bli lurt er MINDRE enn i en butikk. Skriver mindre, ettersom det er en viss sjans at noen på forumet har en "konge nybegynneramp" på lager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Da gjør jeg et forsøk på å komme med noen anbefalinger på Marshall comboer,

som ofte er å finne på bruktmarkedet for ca. 5.000kr. eller mindre.

Jeg har ikke tatt med amper fra 900 eller 2000 serien, og heller ikke

nyere amper enn det, fordi disse ampene her etter min subjektive mening låter bedre,

og er blandt de bedre forsterkerkjøp man kan gjøre i denne prisklassen.

1X12" comboer:

JCM800 4010, samme amp som JCM800 2204, 50w enkanal, mastervolum.

JCM800 4210, samme amp som JCM800 2205, 50w tokanalswitch, mastervolum, reverb.

Silver Jubilee 2554, samme amp som 2550, 50/25w, tokanalswitch, MV, tre gainsteg på ene kanalen.

30th Anniversary 6101, samme amp som 6100, 100/50/25w, trekanalswitch, MV, MIDI.

2x12" comboer:

JMP 2104/JCM800 4104, samme amp som JMP/JCM800 2204, 50w enkanal, MV.

JMP 2187, samme amp som JMP 1987, 50w tokanal, ikke MV.

JMP 2103/JCM800 4103, samme amp som JMP/JCM800 2203, 100w enkanal, MV.

JMP 2159, samme amp som JMP 1959, 100w tokanal, ikke MV.

JCM800 4211, samme amp som 2210, 100w tokanalswitch, MV, reverb.

JCM800 4212, samme amp som 2205, 50w tokanalswitch, MV, reverb.

Dette er selvfølgelig ingen full oversikt, og med en stor porsjon flaks,

kan også andre og mer ettertraktede comboer dukke opp for en veldig lav pris.

Det merkelige er at disse comboene ligger så mye under den samme ampen i pris,

hvis den selges som forsterkertopp.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også legge til JTM 30 og 60 til comboene som er veldig gode fullrørsamper hvis de er i orden. Pleier vanligvis ikke å anbefale de da de er kjent for å være litt trøblete av forskjellige årsaker, men finner man en som er i orden kan man ta noen forholdsregler for å unngå at de feiler. Og som sagt låter de veldig bra når de låter. Kjøpte en JTM 612 av Birk for 3 lapper for et par år siden og den har fungert knirkefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ENGL Fireball som jeg kjører gjennom et H&K V30 4x12 kabinett.

Spiller mye forskjellige metal og litt rock

Fikk toppen ganske rimelig, til under 10k helt ny.

Sinnsykt hissig og brølete vreng på Fireballen. Har ennå ikke hørt forsterkere som har hissigere vreng enn den.

Den har sykt mye vreng, jeg kjører den på ca 3/10 og det gir mer enn nok vreng til det meste av Metal.

Veldig følsom på spillingen, så den er ikke såkalt "lettspilt". Men det betyr bare at man blir nødt til å lære seg å spille ordentlig ^^,

Sykt fornøyd med den ihvertfall. Låter bra på soverommet og låter kanon live. Har alltid fått skryt på lyden på enhver konsert jeg har hatt den med på. Har fått en del bud og tilbud om å bytte den mot Mesa og Marshall på PM her på forumet flere ganger uten at jeg har lagt den til salgs. Men jeg har takket nei, da jeg ikke tør å bytte den ut mot noe annet. Et minus er at den ikke er så jævla allsidig, men den låter sinnsyk på vreng og ganske greit på cleans.

Kabinettet kjøpte jeg brukt til ca 5000kr. Det var nesten ubrukt og ripefri. Nypris er ca på 11k.

Anbefaler folk å lete etter forsterkere og kabinetter av " mindre kjente merker " som f-eks Hughes&Kettner (H&K).

De er ofte billigere på bruktmarkedet og man får ofte jævla bra kvalitet for pengene og lite konkuranse mellom kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt hissig og brølete vreng på Fireballen. Har ennå ikke hørt forsterkere som har hissigere vreng enn den.

Dette sliter jeg med å fatte, siden mange sier at Powerball og Fireball låter helt identisk! Powerballen er jo noe av det mest såpeglatte, kliniske og balleløse jeg noengang har hørt... Stikk motsatt av det du beskriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel inne på personlige preferanser igjen her. Nå¨er det jo ofte det som blir resultatet i slike "anbefalings-tråder" Alle anbefaler det de har selv, uansett hva det er. Jeg gjorde det til og med selv i denne tråden, selv om jeg ikke sa at den var den råeste eller beste eller tøffeste jeg noen gang ha spilt på og hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.