Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker anbefalinger


Greener

Anbefalte innlegg

Vi jobber (igjen) litt med artikler og skal publisere en ny som omhandler forsterkere. Artikkelen er spesielt myntet på nybegynnere og ender opp i en liste med anbefalinger.

Så da er spørsmålet - kan du anbefale en god nybegynner forsterker ? Vi stiller et slags minimum krav om at du faktisk må ha prøvd noen ulike forsterkere i prisklassen og at du med hånden på hjertet kan si at du kjenner og liker produktet godt og altså anbefaler det.

Hvis du også kan skrive en kort liten omtale av produktet, trekke frem fordeler, bakdeler osv så hadde det vært veldig fint :) Denne omtalen kan postes i denne tråden : http://forum.gitarnorge.no/Anbefalte-forsterkere-t25315.html så vil vi oppdatere listen i artikkelen. Men det er fint hvis du først foreslår et produkt før du begynner å skrive :) Ta kontakt med meg på PM

Husk at dette gjelder nybegynner utstyr og altså ikke boutique amper da folkens :)

Produktene vil deles opp i følgende kategorier :

-Rørforsterkere (all tubes !)

-Modeleringsforsterkere ("digital amper" rør, transistor og hybrider)

-Transistorforsterkere (gammeldagse transistor amper og hybrider)

-Effektenheter (Ting som Line6 Pod, Vox gulvbrett osv, altså "forsterker erstattere")

Her er utkastet til artikkelen (OBS ikke korrekturlest ennå) http://gitarnorge.no/artikkel/192/gitarforsterkere

Vi tar gjerne i mot tips om endringer, feil osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en første amp vil jeg anbefale en Roland Micro Cube. Brukte den selv før, og var stornornøyd med den. Den har noen snasne innebygde efekter som gjør det morsomt å spille på den, og den går for rundt tusenlappen. Selv kjøpte jeg den for litt under. Den største bakdelen for meg, som spiller metal, var mangelen på bunndrag. Da dette bare er en 10-watts amp er det ikke akkurat rå chugging i den. Men fin distortion lyd for en første amp.

Hvis du har et budsjett som kan takle litt til (ca tre ganger så mye), anbefaler jeg er VOX VT-30. Man kan få fet chugging, rå distortion, og fin clean lyd av en og samme amp, og det er rett og slett vidunderlig. Da den går for ca 3.000,- er det mye forsterker for pengene!

~Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en første amp vil jeg anbefale en Roland Micro Cube. Brukte den selv før, og var stornornøyd med den. Den har noen snasne innebygde efekter som gjør det morsomt å spille på den, og den går for rundt tusenlappen. Selv kjøpte jeg den for litt under. Den største bakdelen for meg, som spiller metal, var mangelen på bunndrag. Da dette bare er en 10-watts amp er det ikke akkurat rå chugging i den. Men fin distortion lyd for en første amp.

Hvis du har et budsjett som kan takle litt til (ca tre ganger så mye), anbefaler jeg er VOX VT-30. Man kan få fet chugging, rå distortion, og fin clean lyd av en og samme amp, og det er rett og slett vidunderlig. Da den går for ca 3.000,- er det mye forsterker for pengene!

~Martin.

Jeg her helt enig med Noerart. Jeg kjøpte samme forsterkere. Roland microcube fulgte med den gitarpakka jeg kjøpte når jeg starta med gitar. Det er en solid øvingsamp og låter bra til å være en 10watt. Personlig byttet jeg den ut på grunn av mangel på den råe chuggelyde som en hver metalgitarist vil ha. Selv om jeg byttet den ut, brukte jeg den i over 1 år og har aldri hatt noe problemer med den, og jeg bruker den fortsatt når jeg drar på hytta, og har lyst til å spille der. Det er en bra nybegynner amp og jeg anbefaler den på det sterkeste.

Vox vt-30 er en mye større amp (30 watt) og det er den jeg bruker nå. Det er rå chugging i den og den lyder veldig nice. Rå distortion og fin cleanlyd. Det eneste jeg kan klage på var at det tok litt tid å bli vant til den, og kunne sette sammen sin egen sound. Dette gjelder vel alle amps, men det er det eneste negative jeg har å si om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første amp var en Hughes & Kettner Warp 7, med 4x12" kab. Den er ypperlig som nybegynner amp fordi den koster svært lite brukt, og du får mye lyd for penga. (Bang for the buck). Jeg kjøpte min brukt for 5000kr for mange år siden, og har sett de langt billigere i dag. (Min støver ned på loftet, hehe.) Transistor amp med to kanaler, clean og vreng - begge med justeringsmuligheter.

Har man prøvd gode røramper er jo denne ikke akkurat noe som kan måle seg, men som nybegynner har man jo skjeldent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Orange Crush 30R som nybegynner-amp. Har denne selv og bruker den som øvingsamp hjemme. Standard 30w transistor-amp med 10" høyttaler og reverb, to kanaler og bass-mid-high EQ, volum, level og gain. Fin og varm clean og bøttevis med reverb hvis man ønsker. Gain-kanalen er snedig da den "blander" clean og overdrive helt til driven tår på max. Da er det bare drive. Ikke en metall-amp, men godt med crunch-gain til hard rock 'n' roll! Koster ca. 2000,- ny.

OrangeCrush30R.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint tips er jo Vox AC4TV som er en rå og ren rørforsterker. Veil 2795,- hvis jeg husker riktig 10" og 4W. Fordelen er sinnsykt tøff lyd og ulempen er at den har litt lavt clean-volum, ikke to separate kanaler, ikke hodetelefonutgang og litt boxy lyd. Fordelen veier MYE tyngre enn ulempene, så den er en sikker vinner.

Blackstar HT5 er vel litt over budsjett for de fleste nybegynnere, men den er fantastisk. Har den samme fordelen som AC4TV og har funnet en løsning på alle ulempene også. Koster til gjengjeld 4250,- veil.

Av transistorsaker laget for modulering låter den nye Line 6 Spider IV veldig bra til metall og andre "bråkete" sjangre, mens vox VT-serien (nettopp ny og lavere veil-pris på dem) er finere til gammeldags rock og blues i mine ører. Ulempen er at layouten er skikkelig lite oversiktlig. Alle som er ute etter dem må selvfølgelig også prøve Roland Cube.

Av superbillige ting er Laney sine minste rakkere overaskende mye for penene. Selv Lg12 med sin lille 6", 10W og prislapp godt under 1000kr er brukbar til veldig mye. :D

Jeg kan gjerne skrive sammen en omfattende avveining av alle de forsterkerne som blir nominert her (noen kloke hoder kan plukke ut de tipsene som er gode nok forslag til at de bør inkluderes i en artikkel.) Derfor skriver jeg altfor kort nå, og heller mer utfyllende senere. Kan også få tatt bilde av hele hurven stablet i et tårn eller noe sånt for å ha et illustrasjonsbilde til artikkelen og skrive hvilke forsterkere som passer best til forskjellige gitartyper lydmessig. Kan kanskje være greit å ha en person til å skrive alt så det blir sammenhengende og sammenlignende, og jeg kan gjerne ta meg av den jobben. Har ingen eierinteresser i noen av forsterkermerkene eller importørene og har absolutt alle (kanskje med noen unntak hvis det dukker opp noe sært) inne i butikken min uansett, så kan love å ikke være urettferdig mot noen merker eller modeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste brukt kjøp må være Marshall comboer fra sent 70-tall og 80-tallet.

Har sett flotte Marshall comboer blitt solgt for mellom 3k og 5k.

Tilsvarene topper uten høytaler ligger ofte på 8k eller mer.

Prisleiet er det samme som for mange "nybegynnerforsterkere",

som skal byttes ut når man ikke er nybegynner lenger.

Hvorfor heller ikke kjøpe en keeper amp for samme prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heller ikke kjøpe en keeper amp for samme prisen?

Mange gode grunner til å kjøpe en brukt amp, men siden du først stiller spørsmål kan jeg jo forsøke meg på et svar også.

1 - Man har ingen garanti dersom ting blir ødelagt (har det fungert siden 70-tallet er det forsåvidt gode sjanser for at det kommer til å fortsette i mange år til, men f.eks rør bør jo kanskje skiftes og det kan være en komplisert affære for en nybegynner)

2 - De er gjerne tunge og lite mobile (forsåvidt ikke så ofte man flytter mye rundt på forsterkeren, men kan jo være greit å ta med i betraktningen)

3 - En nybegynner har veldig skjeldent kompetansen til å vurdere hvorvidt en forsterker er et godt kjøp eller ikke og kan ha vanskelig for å vurdere kvaliteten og standen på den. Store muligheter for å kjøpe katter i både sekker og spann.

4 - Det er gøy med ting som er "box fresh"

Men som sagt: Mange gode argumenter for å kjøpe gammelt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har hatt veldig mange forsterkere i årenes løp,

og har hatt mest trøbbel med de ampene jeg har kjøpt nye.

Jeg tror det er naivt å tro at ny amp, betyr det samme som at man slipper trøbbel med ampen.

2. Du får knallgode 1x12" Marshall comboer som ikke er tunge å dra på i det hele tatt.

Tvert i mot, de er noe av det letteste du kan ta med deg som virkelig låter bra.

3. En som ikke har peil lar seg like lett lure i en butikk som på bruktmarkedet.

Heldigvis har vi fora som dette hvor folk kan spørre seg for.

Jeg stiller meg gjerne til disposisjon hvis noen lurer på noe om Marshall amper.

4. Enig at det morro med nye ting, men noen av oss syns likevel at det er mer morro

med en brukt Gibson, enn en ny Epiphone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har hatt veldig mange forsterkere i årenes løp,

og har hatt mest trøbbel med de ampene jeg har kjøpt nye.

Jeg tror det er naivt å tro at ny amp, betyr det samme som at man slipper trøbbel med ampen.

Betyr ikke at man slipper trøbbel garantert, men hvis det er noe galt med ampen sier loven at da skal den repareres eller du skal få en ny.

2. Du får knallgode 1x12" Marshall comboer som ikke er tunge å dra på i det hele tatt.

Tvert i mot, de er noe av det letteste du kan ta med deg som virkelig låter bra.

Klart det finnes lette 1x12 rørforsterkere også, men for mange nybegynnere snakker vi enda mindre og enda lettere. Men det er jo et punkt som bare gjelder for noen få, så jeg kunne jo droppa å ta det med.

3. En som ikke har peil lar seg like lett lure i en butikk som på bruktmarkedet.

Heldigvis har vi fora som dette hvor folk kan spørre seg for.

Jeg stiller meg gjerne til disposisjon hvis noen lurer på noe om Marshall amper.

I en butikk har de ikke noen interesse av å lure deg fordi prismarginene er tilsvarende på alle forsterkere. Om du har 3000kr å bruke så får du tips om den forsterkeren som passer deg best for de pengene. Alle de butikkene i Norge som prøver å lure folk går veldig fort konk. Før jeg startet å drive butikk var jeg kunde i stort sett alle butikker i Oslo-området, og har aldri opplevd å få et virkelig dårlig råd dersom jeg på forhånd har definert et budsjett og sagt hva slags lyd jeg vil lage. Mulig jeg har hatt flaks? Men det er selvfølgelig lettere å stole på forumbrukere som ikke har noen interesse av pengene dine i det hele tatt når man skal gjøre et kjøp. DEN skjønner jeg godt...

4. Enig at det morro med nye ting, men noen av oss syns likevel at det er mer morro

med en brukt Gibson, enn en ny Epiphone.

Det får jo bli opp til hver enkelt å vurdere, men enig i prinsippet forutsatt at alt er i orden med det du kjøper. :)

En annen ting er jo også muligheten til å A/B-teste forskjellige amper i samme prisklasse. Det er noe du "aldri" får gjort på bruktmarkedet, og veldig viktig for å kunne vurdere hva som passer deg best. Av nybegynner-amper under 3000kr bør enhver butikk med respekt for seg selv ha ihvertfall 10 forskjellige modeller, og det kan jo hjelpe litt på valgmuligheten og hvor godt begrunnet avgjørelsen er...

Men vi trenger egentlig ikke dra den diskusjonen lengre i denne tråden; det er jo ikke det den egentlig handler om. Synes artikkelen gjerne bør ha en avveining og drøfting av ny vs brukt, og lurt du tok det opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott respons folkens !

Jeg ser for meg at vi kanskje kan lage en liste over aktuelle forsterkere med en liten omtale av hver - Hvis du vil skrive dette Morten er det flott ! så kan vi føye til andre brukeres synspunkter og "støtte" til de ulike modellene som omtales + omtale av andre forsterkere som Morten ikke har noen erfaring med.

Ja, det var nå det jeg tenkte :)

Gunnar : Hvis du har litt oversikt over Marshall comboer som kan være mulig å finne på bruktmarkedet, så lag gjerne en liten oversikt over modellserier osv. så litt "modige" nybegynner vet hva de kan kikke etter.

Jeg tror vi får rangere listen etter type - altså rør, rene transistoramper og modelingamper. Selv om det er noe overlappinger angående typer i virkeligheten, så er artikkelens utgangspunkt jo at man grovt sett deler forsterkerne opp i disse kategoriene og det nevnes jo også fordeler/ulemper i forhold til typene.

Angående pris, så må vi vel forsøke å holde oss innenfor 0-5000,- med vekt på 1000-3000,- segmentet, da de fleste nybegynnere ikke er villige til å betale stort mer for en forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har nok jeg relativt lave krav, og har en forsterker som jeg er veldig godt fornøyd med. Skal forsøke å skrive litt om den, da den kan tenkes å være nybegynnerforsterker i forhold til pris. Størrelse, vekt og maks lydnivå gjør den i høyeste grad gigbar, selv om jeg kanskje ikke ville ha dratt ut på en lang turné med den uten backup. Nå er jeg ikke "helt der", så det er ikke noe problem. Det er en Behringer GMX 212, og den gjør alt jeg vil. Helt alvor. Jeg har masse andre gitarstashbokser, effektbrett og diverse ting og tang, og jeg bruker det ikke lenger. Jeg synes den er helt fantastisk, og særlig i forhold til prisen. Den er enkel å skru sånn kjapt hvis man har funnet noen presets man liker.

Men det er nå bare meg. Denne forsterkeren er jo "helt feil" i forhold til trender, transistor, Behringer, modelering, innebygget effektdel, stereo, har "alt" av tilkoblinger og så videre. Uansett, den holder for meg. Jeg er redd for at jeg må øve i veldig mange timer før jeg kommer til å dra nytte av noe bedre. Jeg har kjøpt meg et sånn brukt MIDI- brett som jeg gleder meg til å få teste ut sammen med den. Tror det blir artig.

Får jeg tid, skal jeg demonstrere den. Den koster ikke stort mer enn en simpel nybegynnerforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Ibanez TBX15R.

Har alltid trodd at ibanez kunne da umulig lage bra amper helt til jeg prøvde denne.

Denne er alt en nybegynner trenger spør du meg. Liten, enkel i bruk, ingen rør som kan feile og viktigst av alt GOD LYD.

Den har to kanaler der den ene er clean/overdrive og den andre distortion. Begge kanalene låter meget bra.

I tillegg har den parametrisk mellomtonekontroll som gir mange muligheter.

Den koster ikke allverdens heller. Ligger på rundt 1400 kr tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her helt enig med Noerart. Jeg kjøpte samme forsterkere. Roland microcube fulgte med den gitarpakka jeg kjøpte når jeg starta med gitar. Det er en solid øvingsamp og låter bra til å være en 10watt.

Til å være en 2w låter den enda bedre. Mener bestemt at Micro Cube'n til Roland er en 2watter, med mindre de har flere typer Micro Cubes. Det er den som kan gå på 6stk AA batterier jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.