Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaren må "males" på nytt!


Nemiz

Anbefalte innlegg

Hei alle på forumet!

Jeg skal male/lakke om en av mine gamle gitarer. Har lett etter en farge som er identisk med Fenders Daphne Blue eller Surf Green.. Er det noen som vet hvor man kan få tak i disse fargene? Har sett på ReRanch.com, men de sender bare innenfor USA. Alle innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt du trenger å vite om Fender lakk og farger:

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html

Trolig kan de blande fargen til deg hos noen som selger billakk.

Har du tenkt å male gitaren, anbefaler jeg Lady halvblank og en korthåret rulle. Fås hos Maxbo, for eksempel. Ta med en fargeprøve, så finner de noe som ligner i fargekartene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt du trenger å vite om Fender lakk og farger:

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html

Trolig kan de blande fargen til deg hos noen som selger billakk.

Har du tenkt å male gitaren, anbefaler jeg Lady halvblank og en korthåret rulle. Fås hos Maxbo, for eksempel. Ta med en fargeprøve, så finner de noe som ligner i fargekartene sine.

Okei, takk for svar! Hadde egntlig tenkt å bruke spraymaling, men får se hva det blir til :) Du vet ikke om steder hvor det er mulig å bestille de originale Fender-fargene i spraybokser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar! Hadde egntlig tenkt å bruke spraymaling, men får se hva det blir til :) Du vet ikke om steder hvor det er mulig å bestille de originale Fender-fargene i spraybokser? :)

Spraymaling da ja ? Det er sånn de maler låver med er det ikke ? :D Men du kan sikkert bruke Lady eller Jotaplast også da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraymaling da ja ? Det er sånn de maler låver med er det ikke ? :D Men du kan sikkert bruke Lady eller Jotaplast også da ?

Hehe. Låver ja :D Men jeg får sjekke litt rundt.. Kanskje jeg finner farger som nesten er identiske med originalene.. Hvem vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare sånn "gitarnerde-eplekjekke" her. Man lakkerer en gitar, og man bruker lakk, ikke maling. Hold ut med oss :)

En forhandler av billakk, gjerne en som har levert lakk til gamle amerikanere, og da tenke jeg på biler, og ikke statsborgere, bør ha erfaring med de gamle DuPont fargekartene, og vil kunne levere lakk på sprayboks i den riktige fargen.

Vær klar over at spesialblandet spraybokslakk koster 300 kroner for en boks, så det kan lønne seg å sørge for et godt underlag med standard farge i "nesten" riktig sjattering, og så legge på noen lag med den riktige fargen med "godboksen". Øv gjerne litt med den på noe annet en gitaren først, da den lakken er av en annen kvalitet enn "hobbylakk" til en brøkdel av prisen, og den oppfører seg veldig annerledes.

En spraybokslakkert gitar får aldri den samme finish som en gitar som er profesjonelt lakkert med 2k- lakk, men ved å våtslipe med veldig fint papir mellom strøkene, og en buffing til slutt, kombinert med litt erfaring og enorme mengder med tid, særlig når det gjelder å vente på at det tørker skikkelig, kan gi meget brukbare resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Låver ja :D Men jeg får sjekke litt rundt.. Kanskje jeg finner farger som nesten er identiske med originalene.. Hvem vet? :)

Vi tuller litt fordi du sier maling og ikke lakk da ser du :) Men billakk er absolutt veien å gå (og ikke interiørmaling :) ) Dupont har stort sett alle originale Fender farger i sine gamle fargekart fordi Fender fargene var hentet fra populære amerikanske biler fra samme æra. Imidlertid vil du ikke finne igjen mange av de fargene vi nå forbinder med gamle Fender farger da de er basert på hvordan disse første instrumentene ble seende ut etter solbleking og variasjoner i lakken gjennom årene (Nitro lakken hadde ikke noe solfilter)

Billakk blandes etter fargekart og du kan plukke fargen fra tabeller eller levere inn en prøve selv til fargeanalyse. Men å importere lakk fra USA blir nok vanskelig da slikt ikke kan sendes over dammen normalt sett. (det er ikke lov)

Ferdig Fender lakk på sprayboks har jeg aldri sett, men det eksisterer nok en bilfarge som ligger tett opp til hva du ønsker deg og dermed er du fort i mål. Sjekk nettsidene til de største produsentene av utbedringslakk til bil.

Edit : ble nesten dobbelpost det gitt :) Sånn er det når man skal kjekke seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en time eller to på å lese deg opp på den linken, så er en del ting veldig mye klarere.

Og husk, ikke puss gitaren helt ned. Det er ingen grunn til at du skal fjerne lakken ned til treverket, hvis da gitaren din ikke er veldig ødelagt. Det medfører bare masse ekstraarbeid.

Kan skrive under på dette. Jeg har pussa ned en gitar helt. Dette fordi jeg skulle endre shape på et av "horna" på en stratkopi jeg har.Trodde det meste av jobben var gjort da jeg hadde saga ut/lima inn nytt treverk/shapa ferdig "hornet", og hadde bare pussing/sparkling/lakkering igjen. Så feil kan man ta. Jeg holder på ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.