Web Analytics
Jump to content

Hva synes folk om Gibson Les Paul Studio Faded?

Randy Rocket
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe ny gitar. Jeg har siklet over Gibson Les Paul-gitarer i 3 år nå, og min økonomi tillater nå at jeg kan kjøpe meg en Les Paul. En Studio Faded, Worn Red eller Worn Brown, vel å merke. Men nå har det seg slik at jeg ikke vet hvordan gitaren er. Jeg har prøvespilt den i en musikkbutikk for en stund siden, men husker faktisk ikke hvordan den var å spille på.

Og da lurer jeg på:

- Hva synes folk om gitaren?

- Er den for tung, eller veldig lett?

- Er mikkene gode?

- Er halsen veldig tykk?

img10292327872.jpeg

Venter på svar.

Jeg har tenkt å kjøpe ny gitar. Jeg har siklet over Gibson Les Paul-gitarer i 3 år nå, og min økonomi tillater nå at jeg kan kjøpe meg en Les Paul. En Studio Faded, Worn Red eller Worn Brown, vel å merke. Men nå har det seg slik at jeg ikke vet hvordan gitaren er. Jeg har prøvespilt den i en musikkbutikk for en stund siden, men husker faktisk ikke hvordan den var å spille på.

Og da lurer jeg på:

- Hva synes folk om gitaren?

- Er den for tung, eller veldig lett?

- Er mikkene gode?

- Er halsen veldig tykk?

img10292327872.jpeg

Venter på svar.

LP Studio er stort sett gode gitarer, med vanlig Les Paul vekt, dvs. forholdsvis tung, men ikke i nærheten av 70-talls les pauler. Mikkene er vel Gibsons 490R og 498T som også satt i standard modellene fram til de kom med Burstbuckers, og de er vel helt greie. De Studio-modellene jeg har prøvd, har hatt forholdsvis tykk hals.

Som sagt er LP Studio en bra gitar, men jeg ville heller sett meg om etter en brukt LP standard (eller Classic.)

Har selv hatt en LP Studio og er storfornøyd.

Jeg regner med at du har fått med deg at det fortsatt er kampanje på dem, så pass på å ikke betale mer enn 8395kr hvis du skal kjøpe ny, og enda lavere hvis du skal kjøpe brukt. Synes de gir veldig mye for prisen og foretrekker pickupene på dem til en del spillestiler fremfor burstbuckers (men absolutt ikke til alt).

Evt har du som sagt kopier du kan kjøpe, eller hive deg på en brukt variant. Husk at Standard faded (og studio faded) også er en typisk kampanjegitar, så det er "alltid" gigantisk forskjell mellom veil pris og reell pris, så pass deg for å f.eks kjøpe den dyrere enn reell pris brukt.

@Aphelion: Husk at hvis du skriver navnet på de butikkene som evt tar inn Edwards på nettet kan det bli et stort problem for dem, så sånt anbefaler jeg deg å ta på PM. ;) (Backstage kommer btw aldri til å ta det inn fordi vi rett og slett ikke har mulighet (eller nevneverdig behov for det), har fått noen PM om det tidligere, og det nytter ikke å spørre pent. :P )

Edit: En fordel for meg med faded-halsen over normal-halsene er at den er helt annerledes lakkert. Det gir i utgangspunktet litt mer friksjon (som ikke er bra), men med en gang man blir svett på hendene blir en normal-hals litt ujevn i friksjonen (glipper litt og lugger litt om hverandre), mens faded-halsen holder seg veldig jevn på tross av litt høyere gjennomsnittlig friksjon. For meg blir resultatet bra spillbarhet...

Edited by Morten Larsen

Helt grei gitar, men jeg mener det finnes andre alternativer i "Les Paul"-klassen fra andre produsenter som gir deg mer for pengene. Hvor mye regner du med å måtte gi for den?

Jeg kan gi maks... hmmm... 8500-9000 for en Gibson Les Paul.

Jeg har ikke pengene enda, for jeg har ikke solgt det gamle gearet mitt, men uansett... 8500-9000 :D

Edit: En fordel for meg med faded-halsen over normal-halsene er at den er helt annerledes lakkert. Det gir i utgangspunktet litt mer friksjon (som ikke er bra), men med en gang man blir svett på hendene blir en normal-hals litt ujevn i friksjonen (glipper litt og lugger litt om hverandre), mens faded-halsen holder seg veldig jevn på tross av litt høyere gjennomsnittlig friksjon. For meg blir resultatet bra spillbarhet...

I en tråd på det andre gitarforumet var det en som klaget over at ytre lag av treverket i halsen på en Studio Faded nærmest gikk i oppløsning (fibre løsnet) pga håndsvette. Mulig han hadde abnorme svettekjertler og/eller spilte veldig mye... Jeg foretrekker selv lakkerte halser.

Edited by Imaginos