Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny elektronikk i Epiphone


Anbefalte innlegg

Har en epiphone jeg skal oppgradere. Har fra før av byttet pickups, men er ikke helt fornøyd med responsen jeg får ved å skru ned volum og tonepots. Står alpha pots i den som så vidt jeg vet skal være ok så mistenker de billige kapasitatorene.

Veldig enkelt spm: Kan noen anbefale hva jeg bør kjøpe? :rolleyes: ..Har det noen hensikt og kjøpe dyreste "vintage n' made in usa" modellene?

Tar gjerne imot forslag til en nettsjappe i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en hvilken som helst liten polyester eller polypropylen kondensator hos et firma som selger elktronikk komponenter, eller betale x10 for den samme komponenten hos noen som selger gitardeler. Poenget er altså at en ok plast type er de teoretisk beste kondensator typene til denne type bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil respons er nok potemetrene sin feil.

Åpne opp og skjekk om du finner en A i på volumpottene.

'A' bruker som betegnelse på logaritmisk (audio) skala. D.v.s potmetret skal gi en

volumkurve som øret oppfatter som en gjevn økning når man vrir potmeteret.

Et lineært potmeter vil ikke gi en slik kurve og dermed feil respons.

Et billig Alphs pot gir dessverre skjelden en rikitg logaritmisk kuve selv om dem er merket med A.

CTS er normalt regnet som bedre potmetre. Til kondensatoren skal du velge en 0.022uF PIO (paper in oil)

Koster deg en 10-20,- vs en filmkondis til 1-2,-

Men du skal IKKE kjøpe nye bumlebees eller Luxe da dette er helt vanlige kondiser med ny finish.

Luxe'ne er bra dog, men 300 spenn for noe som koster ti tyve kroner er tyveri.

Gibson bruker selv Mallory 150 (metallized polyester) i bumblebee kapslinger i sin Historic serie.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutta! Imponert over responsen her;)

Det er audio taper, ja. Problemet er mer at lyden blir veldig ullen når jeg begynner å skru ned potsene enn at dem virker ujevne. Du merker med en gang bare du går fra 10 til 8 at mye av dynamikken forsvinner. Skyldes det dårlige pots? Tror likvel jeg slenger opp en bestilling av cts pots og caps i morra. Hvis mallory el. til 10kr stykk er bra nok for 30k gibsons så tror jeg det skal duge på en epiphone også. Det er forsåvidt greit med nye pots også så mekker jeg meg coil split. win-win.

Hvor pleier dere å handle slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.