Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedslitte bånd?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Jeg har nå idag lagt merke til noe for første gang, og jeg liker det ikke:

Metallet ('fret-wire') som er mellom hvert bånd på min Jackson SL2H, har fått en antydning til at buen har begynt å bli litt flatere enn det man ser på helt nye gitarer. Bitte grann nedslipt, altså.

Det er ikke kjempealvorlig, men jeg må si jeg er litt bekymret likevel. Dette kan meget godt være noe jeg bare innbiller meg, men jeg syns også at når jeg trykker ned strengen på noen av båndene, lyder det ørlite skarpt...? Er ikke helt sikker på dette, da.

Når jeg bender strengene, går dette fint, og de slutter ikke å klinge sånn som jeg har hørt andre fortelle om før, men igjen: det kan være en liten antydning til at tonen blir litt skarp.

Gitaren er vel ca. 8-9 år gammel, men det er ikke lenge siden jeg kjøpte den, brukt.

Hva mener dere om dette? Hvor slitte bør bånd bli før man blir nødt til å skifte dem ut?

Og i så fall, hvor mye koster dette? :unsure:

Håper jeg formulerte meg klart - hvis ikke, så bare spør.

Kanskje jeg skal forsøke å ta bilder av båndene? Tviler litt på hvor tydelig det kommer til å synes egentlig, men.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gitarister som spiller på gitarer med bånd som er helt flate oppå, faktisk så er det mange av de som sliper bånd for folk som ikke tar seg bryet med å "crowne" de etterpå, altså re-forme profilen på toppen.

Du kan få noen til og crowne båndene for deg, men hvis du knapt kan se at de er slitt tror jeg det er rimelig meningsløst gitt :)

Nedslitte bånd betyr egentlig at de er så lave at de ikke kan slipes/jevnes eller spilles på lenger, altså fordi de så vidt stikker over gripebrettet. Det du omtales høres ut som bittelitt slitasje, noe de fleste synes gjør gitaren bedre å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gitarister som spiller på gitarer med bånd som er helt flate oppå, faktisk så er det mange av de som sliper bånd for folk som ikke tar seg bryet med å "crowne" de etterpå, altså re-forme profilen på toppen.

Du kan få noen til og crowne båndene for deg, men hvis du knapt kan se at de er slitt tror jeg det er rimelig meningsløst gitt :)

Nedslitte bånd betyr egentlig at de er så lave at de ikke kan slipes/jevnes eller spilles på lenger, altså fordi de så vidt stikker over gripebrettet. Det du omtales høres ut som bittelitt slitasje, noe de fleste synes gjør gitaren bedre å spille på.

Takk for svar, Greener. Dette var godt å høre! Da har nok de båndene fortsatt en stund med levetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket på Epien min for litt siden, at båndene rundt 12-15 bånd er 2x lavere enn alle de andre båndene (det er logisk, siden jeg spiller mest solo der og bender oftere på de stedene)

Jeg merket ikke noe forskjell annet enn på utseendet. Og det tok meg flere år før jeg merket det.

Spiller fortsatt like fint som før. Tenk da.. Folk kjøper jo fretless for å få god lyd (dvs uten bånd i det heletatt)

For meg gjør det ihvertfall ikke noe. Liker jumbo-fretsa på ibanezen (som er gigantisk høye) men på LP'en er båndene så lave fra før av, at det ikke gjør noe når de er litt slitte. Lurer dog på hvordan det hadde vært med jumbo-frets på Les Paul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket på Epien min for litt siden, at båndene rundt 12-15 bånd er 2x lavere enn alle de andre båndene (det er logisk, siden jeg spiller mest solo der og bender oftere på de stedene)

Jeg merket ikke noe forskjell annet enn på utseendet. Og det tok meg flere år før jeg merket det.

Spiller fortsatt like fint som før. Tenk da.. Folk kjøper jo fretless for å få god lyd (dvs uten bånd i det heletatt)

For meg gjør det ihvertfall ikke noe. Liker jumbo-fretsa på ibanezen (som er gigantisk høye) men på LP'en er båndene så lave fra før av, at det ikke gjør noe når de er litt slitte. Lurer dog på hvordan det hadde vært med jumbo-frets på Les Paul :D

På min gitar ser det ut som om båndene er mer intakte høyere opp på halsen, faktisk, mens de er verst rundt femte til niende bånd. Litt rart igrunn, da jeg alltid spiller soloer mest på de høye båndene, jeg og. Men det er jo folk som har eid øksa før meg, så det kan vel være noe av grunnen til det. Men hvor slitte pleier bånd (spesielt jumbo) å være før man må sende gitaren til en reparatør? Kanskje noen har en illustrasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.