Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Taylor vs Martin


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å skrive en relativt omfattende anmeldelse (treverk, lyd, preamps, spillbarhet etc) om kort tid av 6 Martin gitarer målt opp mot 6 taylor-gitarer i samme prisklasse, men jeg synes også det er spennende å høre hva godtfolket her synes før jeg begynner å skrive mine egne meninger og begrunnelser. Jeg har en ganske bestemt mening etter å ha spilt frem og tilbake på de forskjellige i nesten 2 timer "på jobb" i dag, men det skal jeg ikke røpe før dere har fått anledning til å komme med "fasit". :)

Så:

Hvilke gitarer liker dere best, og hvorfor? Hovedsaklig Taylor vs Martin, men kom gjerne med andre innspill også (det kommer jeg ihvertfall til å gjøre når jeg kommer så langt). Håper noen har noe fornuftig å si. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du få et skikkelig ubrukelig svar, men et som nok det er mange som kan skrive under på.

For meg er problemstillingen helt håpløs. Rett og slett fordi jeg aldri har vært i nærheten av 12 så dyre gitarer, og samtidig har hatt tid og lyst til å prøve dem og sammenligne. All ære til musikkforretningen i den lille østlandsbyen jeg bor i, men de gitarene er nok verdt mer enn alle gitarene de har hengende i utstillingen.

Markedet er rett og slett ikke der til at man kan forsvare noe slikt. Hvis jeg vil ha en Martin, så har jeg to muligheter- enten be de om å bestille en til meg, og da får jeg ikke prøvd den først, eller så må jeg tydeligvis ta meg en tur til Sandvika.

Jeg har prøvd Martingitarer i ny og ne da jeg har spilt sammen med andre som eier en, og det er fine gitarer. Jeg eier ikke en selv, og det er ikke fordi jeg ikke har råd til en. Det har jeg. Men jeg synes rett og slett at de ikke er verdt pengene. Helt alvor. Jeg kjenner det at det er bedre lyd og litt bedre spillbarhet enn på min femtusenkroners Ibanez, men ikke seks ganger så bra. Ikke i nærheten engang.

Sånn tror jeg det er en del som har det, Morten. Skulle gjerne ha bidratt med noe kvalifisert synsing, men det kan jeg ikke.

Edit- ikke meningen å være negativ, hvis det kan oppfattes slik. Ser fram til sammenligningen, skal bli spennende lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd en Martin D15 såvidt. Og lyden var helt fantastisk! Rik og fyldig til tusen. Etter hva jeg har lest, tror jeg at jeg vil like spillbarheten på en Taylor bedre, men jeg aner jo egentlig ikke.

Neste gang jeg er på tur i USA, blir det kjøp av enten Martin eller Taylor. Hvilken er jeg ikke sikker på, men det får jeg jo prøve ut da. :) Blir nok ikke mer enn 10-12 tusen selv da. Hadde vært kjekt å se hva du kommer fram til, Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var noe nytt i gitarverdenen! :D

Gjelder nesten alt! - klær, biler, adresse på eiendom, konserter, mat etc. - "image is everything!!!" <_<

I mange tilfeller fører dette til at man får mindre en man betaler for (bortsett fra navnet da).

Men ofte er det slik at man får det man betaler for. F.eks: for en god del år tilbake fant jeg et par sko som så skikkelig kule ut (synes jeg), og i et anfall av "sløsing" kjøpte jeg det. Merket var tilfeldigvis Ecco. Nå har jeg trasket rundt i det samme paret vinter som sommer i flere år. Skoene ser fortsatt godt ut, og er nesten ikke slitt. Så Ecco er kanskje et kult/sossete navn - men jaggu leverer de kvalitet også. Kanskje ikke det beste eksemplet, men.....

Edit: For å komme litt inn på topic.

Jeg har aldri vært noen "kassegitarmann". Hadde en Jasmine nylonstrenger i mange år. Nå har jeg en Ibanez stålstrenger som duger til mitt begrensede kassegitarbruk. Men jeg har nå klådd litt på noen kassegitarer opp i gjennom årene. Av de jeg virkelig husker og som har gjort inntrykk er ett prakteksemplar av en Takamine jeg prøvde (sikkert 20 år siden), og nå i nyere tid en Collings.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noen Martingitarer tror jeg, men prøvd en del Taylor. Jeg er litt enig i Castors vurdering at de koster mer enn det de i lyd og spillbarhet opp mot en billigere modell er verdt.

Uansett synes jeg Taylorgitarene ser uendelig mye fetere ut enn Martin (og utseende er alt!), og i min verden kan de fleste gitarer brukes til alt da andre ting har mer å si en hva slags gitar man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk for et par år siden "litt" penger til overs og hadde bestemt meg for å investere i en "ordentlig" kassegitar. Dette skulle være en OM eller 000 (Martin-typer) Da jeg allerede hadde en Dreadnought. Testa en del forskjellige. Blandt annet Taylor og Martin. Etter diverse runder endte dette opp med at jeg bestemte meg for enten Martin eller Furch. Furch pga av pris i forhold til lyd. Det ente opp med en Martin 000-28 brakt inn fra Statene (man har bekjente) til samme pris som jeg evt måtte ha gitt for en Furch av samme kaliber. Vet ikke helt hvorfor Taylor ikke passa meg, men Martin hadde den lyd og action jeg var på jakt etter. Jeg er utrolig fornøyd med denne. Utrolig lettspillt med .12 strenger. En lyd som bare varer og varer og er krystallklar i hele registeret. Jepp - MARTIN for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarene fra Taylor og Martin leveres kanskje med ulike strenger, og da blir ikke sammenligningen helt presis. Særlig hvis den ene gitaren har gamle strenger fulle av svette og skitt, mens den andre har flunka nye. Men uansett og okke som: Jeg endte opp med en Taylor 114CE, fordi jeg likte klangen og spillbarheten. Jeg prøvde også et par Martin-gitarer (den "billige" 8.000-kroners pluss en som kostet enda noen kroner ekstra) og et par Gibson (husker dessverre ikke hvilke, men den ene Gibson lå på ca 15.000 og den andre var vel ca 17.000). Jeg syntes Martin-gitarene virket litt "daue i tonen" i forhold til Taylor. Men det skal også sies: Tre er et levende materiale, og det kan være variasjon fra instrument til instrument.

Det jeg likte best med Taylor'en var at den var utrolig crisp i lyden, noe som passer meg bra siden jeg spiller uten plekter. Hadde jeg vært glad i plekter er det ikke sikkert jeg ville valgt Taylor, men kanskje heller ønsket meg en Martin, siden de var mørkere/større i tonen. Om jeg ville betalt dobbelt så mye for en Gibson som det jeg ga for Taylor'en? Nix, det syntes jeg ikke de var verdt, i det minste til mine fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, men uansett så kan sikkert de fleste finne bra gitarer for dem som

er relativt billig og bra gitarer for dem som er dyre.

Men generelt så har nå jeg lært meg av erfaring at man som regel får hva man betaler for.

Noen ganger finner man noe skikkelig bra for en rimelig penge, men kanskje lettere å få

det man ønsker ved å betale litt mer.

Jeg er heldig, jeg er ikke særlig kresen på lyd. Det skal låte ok, men jeg kan godta mye når

det gjelder lyd. Jeg er mere kresen på bygg kvalitet, spesifikasjoner og hva jeg synes er

lettspilt eller ikke.

I endel år nå så er det en Gibson akustisk som har vært min favoritt.

Den har hals med samme spek. som en Gibson Les Paul hals.

Så burde være lettspilt for de som er vant med slike gitarer.

Jeg spiller sikkert mer solospill enn akkordsaker, men begge deler fungerer fint med

denne Gibson gitaren. Det er en Gibson Cascade LC-1, betalte ca $1700 for ca 6-7 år siden.

Lyden i den er ok, men interne mikken ikke noe fantastisk.

Hvis det var kun for akkordspill så hadde jeg ikke vært så kresen.

Men for mere solospill så må jeg ha en gitar som jeg finner lett og behagelig å spille på.

Er jo mange som med akustisk gitar kun spiller akkordsaker, "syng og vær glad kameratene" etc etc.

Men driver man med det meste så tror jeg man raskt stiller flere krav til gitaren enn "svær kasse for mye lyd".

Hadde aldri betalt ørten tusen for en akustisk gitar hvis jeg kun skulle spille akkorder på den og synge viser.

Folk flest hører nå ikke forskjell på lyden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tenkte å skrive en relativt omfattende anmeldelse (treverk, lyd, preamps, spillbarhet etc) om kort tid av 6 Martin gitarer målt opp mot 6 taylor-gitarer i samme prisklasse, men jeg synes også det er spennende å høre hva godtfolket her synes før jeg begynner å skrive mine egne meninger og begrunnelser. Jeg har en ganske bestemt mening etter å ha spilt frem og tilbake på de forskjellige i nesten 2 timer "på jobb" i dag, men det skal jeg ikke røpe før dere har fått anledning til å komme med "fasit". :)

Så:

Hvilke gitarer liker dere best, og hvorfor? Hovedsaklig Taylor vs Martin, men kom gjerne med andre innspill også (det kommer jeg ihvertfall til å gjøre når jeg kommer så langt). Håper noen har noe fornuftig å si. :D

Heisann,

Jeg har testet noen gitarer fra båda Martin og Taylor. Når det kommer til lyd og spillbarhet på nye gitarer syns jeg Taylor låter fines, men det er med gitarer som det er med vin. De låter bedre og bedre jo eldre de blir. Nå har jeg ikke testet Taylor-gitarer fra 40-tallet (mest fordi Bob Taylor ikke var født på den tiden), men Martin fra 40-tallet og eldre er overlegne på lyd. Dette henger sammen med at treverk er et levende materiale osv...

Vurderer å handle inn en skikkelig akustisk gitar om dagen. Avhenger litt av at jeg får solgt leiligheten min til riktig pris. Det er mulig jeg er blitt sterkt påvirket i løpet av sommern, men jeg er ganske sikker på at valget mitt hadde falt på en Taylor Grand Concert. Utrolig flott gitar, deilig lyd, overlegen hals og ikke minst Expression System som faktisk låter en del ganger bedre enn konkurrentene.

Følg med i MP fra nummeret som er ute nå og et par nummer fremover for en skikkelig roundup av Taylor BTO.

Så der har du mine fem cent.

M

Endret av Greasykid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Martin DC-16GTE, som jeg brukte 22000,- på. Iom. at jeg er 16 år, er det en ganske stor investering.

Er ufattelig fornøyd, og har vært det fra dag 1. Dette er i tillegg en gitar som bare kommer til å bli bedre med åra! :)

Men når sant skal sies, har jeg aldri gitt Taylor en skikkelig sans, har alltid vært så innstilt på Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.