Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sanger å spille


thotho

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her og knoter litt på gitaren og jeg vil så gjerne men får det ikke til,, :lol:

Har spilt en god del kassegitar men det blir liksom bare de typiske allsangene som går igjen og jeg står litt fast på hva jeg skal spille så tar gjerne imot litt forslag. Selv om jeg har spilt en del så sliter jeg med at "alle" sangene blir like, tenker da på rytmen. selv om jeg starter "riktig" så faller jeg alltid tilbake på den rytmen alle andre sangene mine har... :blink:

Har nå kjøpt meg en elgitar men både høyre og venstre hånda går alt for treigt. Her trenger jeg litt forslag på enkle sanger man kan lære seg, gjerne rock/blues.

Håper på svar på begge spørsmålene mine. B)

Mvh

Thomson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden øvde jeg rytme ved å få venner til å gjøre opptak av rytmene på en gammel kassettspiller og hørte på det høyere enn jeg hørte meg selv når jeg spilte. Det hjalp meg ganske bra. Hvis du får det riktig i starten kan du f.eks bruke en laptopmikrofon (innebygd) til å ta opp lyden av deg selv i Audacity og kopiere den flere ganger eller loope den der. Deretter kan du høre det om og om igjen mens du spiller til og blir "tvunget" til å spille riktig. Får håpe jeg skjønte hva du mente riktig.

Når det gjelder enkle sanger kommer det jo helt an på nivået. Jeg tar et relativt lavt nivå siden du selv sier at det skal være enkelt. Plukker låter med litt egenart, men ganske mainstream. Plukker også låter hvor soloene er overkommelige og låter bra sakte (dvs øvingstempo)

AC/DC - Hells bells

AC/DC - Stiff upper lip

Thin Lizzy - Boys are back in town

The White Stripes - Seven Nation army

Johnny Cash - Personal Jesus (ja, jeg vet den originalt er fra Depeche Mode, men denne versjonen er finere til gitarøving)

Billy Idol - Rebbel Yell

Joan Jet - I love Rock N' Roll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener jeg demotiverer med disse ord, men strengt tatt, om du vil bli god fort så er det øvelser som gjelder altså.

Høyrehånds og venstrehånd seperat, og synkronisert!

Sjekk Justinguitar som Greener sier, mye goodshit der!

Ta f.eks en A akkord.

E 12 9                     9 12
B 10 10
G 9 9
D 11 11
A 12 7 12
X

Plukk den opp og ned, så opp og ned men 3 plukk per streng osv. Du vil fort merke forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rytme, så har jeg hatt god nytte av å lage en loop av noe jeg vil trene på for så å bare fokusere på å spille en eller flere ulike rytmer oppå denne loopen. Hvis du holder deg til 1-3 akkorder så er det ikke så mye annet å rote seg bort i og når du har spilt loopen lenge nok får du en mye tightere og bedre rytme - det er jo som med alt annet - trening gjør mester osv, osv

En annen ting som er veldig lurt å forsøke seg på er 16 dels rytmer/anslag (jeg tror man kan beskrive det slik på norsk ?) Hvis man kan noen av de mest brukte rytme mønstrene i pop/rock er det fort gjort at alt låter helt likt, men 16 deler gir deg muligheter til å lage mer komplekse og spennende rytmer, spesielt hvis du kombinerer det med å dempe strengene på venstre hånda. Typiske eksempel vil være funk og reggae rytmer.

Her er en god start hvor prinsippet forklares - http://www.justinguitar.com/en/ST-613-IShotTheSheriff.php

I begynnelsen kan det være lurt å lage en loop med f.eks Adobe Audition e.l. for så å bare slå på strengene mens man demper de med venstre hånda (altså man får bare flikka, flikka lyden) bare for kun å fokusere på rytme/anslag. Det tar litt tid å mestre, men belønningen er massiv i forhold til hva man har brukt av tid ofte.

Siden pop og rock stort sett inneholder de samme kjedelig streite akkordene må man jo finne på noe for å skape litt liv og variasjon i det man spiller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.