Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På jakt etter amp til hybelen


hedda

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en liten forsterker til å ha på hybelen. Har et ønske om rør, og en forsterker som får frem karakteren til den gitaren som brukes. Spiller rock, så ville likt en med litt gain.

Har sett på Blackstar sin, men ikke fått prøvd den. Hadde egentlig mest lyst å kjøpe brukt, så helst en forsterker som har vært på markedet en stund.

Noen som har noen forslag til forsterkere som er aktuelle?

Hadde ikke lyst å bruke mer enn 3500kr.

Har også sett litt Marshall Class 5, men ettersom det ikke er egen gain på disse, må de vel spilles ganske høyt for å få noe vreng på den? Så klippene på marshall siden, og da hørtes den meget bra ut, men så er det hvor høyt man må spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ägt 2 stycken av de lågwatts rörförstärkarna. Tiny Terror (15 watt) och Blackheart (5 watt). Blackhearten spelar för lågt sammen med en trummis medans Tiny Terrorn har "the power" :) . 5 watt höres lite ut men 5 rörwatt spelar högt och har du grannar så ska du nog inte mycket högre än 2-3 på volymen innan du får klager. Jag har solgt Blackhearten medans jag har köpt en extra Tiny Terror. Det kan du tolka hur du vill :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mina öron låter den kanonbra. Jag tycker att många överdriver när de säger att man måååste spela en rörförstärkare på full guffe för att det ska låta akseptabelt. En del förstärkare stämmer det säkert på men de flesta bra rörförstärkare som jag har testat låter bra även på låg volym. Det är inte samma sak som att spela den på full guffe såklart, eftersom bara själva volymen gör upplevelsen annorlunda. Men när man läser vad "rutinerade folk" skriver på internet så höres det nästan ut som om man MÅ ha volymen på 7-10 för att förstärkaren överhuvudtaget ska gå att använda och det är jag inte enig i :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den låter fint på lavt volum.

Skal man bruke vreng på lavt volum gjør den faktisk en "bedre" jobb enn Vox AC4TV fordi AC4 må du spille på minimum ca 1/4w for å få vreng, mens i praksis kan du gå ned i 1/8w, 1/16w eller rundt der med TT pga mastervolumet. Men med rørforsterkere får man alltid et ekstra utbytte (ikke nødvendigvis i positiv forstand, men vanligvis) av å pushe utgangsrørene skikkelig. Holder det med en kanal for deg får du spilt lavt nok med Tiny Terror. Du får selv vurdere om det er praktisk eller upraktisk å ha en topp + kabinett i en leilighet, eller om du f.eks skulle gått for kombo-varianten.

Mye rørsnakk på dette forumet (også veldig mye fra meg, for jeg liker dem godt). Et annet alternativ er jo en ren transistorforsterker eller en forsterker med kun rør i preamp og transistorsluttrin. Mye fint der også, og mye med bra effekter. Det er jo ikke alle som ønsker den "gamle" rørlyden. Den store fordelen med transistor/halvrør er at de vanligvis har hodetelefonutgang og mye fleksibilitet (Blackstar HT-5 har forsåvidt hodetelefonutgang, men det er ikke vanlig, og den er jo ikke sluppet på markedet enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte meg nettopp en Carr Raleigh fra www.vintagegitar.no. Du får den for 8000kr nå, den koster 10 høvdinger ny. Den er 3w, og genial! Cleanlyden er utrolig vakker, finere har jeg aldri hørt! Vrengen er på den andre siden utrolig fin!

Den spiller høyt nok for øving hvis du ikke har en gærn trommis. Hvis du mikker opp er den også mer en nok til konserter!

Jeg vet at det er over ditt budskjett. Men tenk på det, det er virkelig verdt det!

Mvh JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... (Blackstar HT-5 har forsåvidt hodetelefonutgang, men det er ikke vanlig, og den er jo ikke sluppet på markedet enda).

Jeg tror jeg kan spå med relativ god sikkerhet at det i løpet av året havner en Blackstar combo eller i alle fall en topp med kab på soverommet mitt.. Dette må jo være den ultimate "mini rør thingen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan spå med relativ god sikkerhet at det i løpet av året havner en Blackstar combo eller i alle fall en topp med kab på soverommet mitt.. Dette må jo være den ultimate "mini rør thingen" :)

Samme her. Er forsåvidt veldig fornøyd med SansAmp 10 wattern jeg har som hjemmeforsterker nå, men tror ikke jeg klarer å stå over fristelsen til å kjøpe en HT-5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.