Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harmonisering av kromatiske skalaer?


Gjest NicolaiF

Anbefalte innlegg

Er nettop kommet inn i "the art of harmonizing guitar", og holder jeg på med en sang.

Kan man harmonisere noe som går kromatisk. For visst jeg tar tersen i den kromatiske skalaen, høres det forjævlig ut....

Vet at det er noen musikkteori geeks her på forumet så jeg tar sjansen og spørre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint med teori, er at man kan velge å gi fullstendig faen i den. Og at det i mange tilfeller høres ufattelig tøft ut! Eksperimenter med å bruke forskjellige intervaller til harmonisering - ikke bare terser, men også kvarter, kvinter osv om hverandre. Og ikke la deg styre av at den og den noten er den korrekte i forhold til hovedstemma.

Hør på Thin Lizzy, mye kul harmonisering der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettop kommet inn i "the art of harmonizing guitar", og holder jeg på med en sang.

Kan man harmonisere noe som går kromatisk. For visst jeg tar tersen i den kromatiske skalaen, høres det forjævlig ut....

Vet at det er noen musikkteori geeks her på forumet så jeg tar sjansen og spørre her.

Den kromatiske skalaen brukes ikke som en skala, men et spenningsinnlegg, og dermed kan du ikke gjøre det på den måten. (vel, såklart kan du, men som du sier selv, det låter ikke bra.)

Hvis du skal harmonisere den kromatiske skalaen, bør det ikke vare for lenge, da det vil gå fra spent til rot.

Det er vanlig å bruke kromatikk som en passering til noe annet, da det gir mer farge og spenning.

Det som er så fint med teori, er at man kan velge å gi fullstendig faen i den. Og at det i mange tilfeller høres ufattelig tøft ut! Eksperimenter med å bruke forskjellige intervaller til harmonisering - ikke bare terser, men også kvarter, kvinter osv om hverandre. Og ikke la deg styre av at den og den noten er den korrekte i forhold til hovedstemma.

Jeg skjønner hva du mener Aph, men du skal være forsiktig med å prate skit om elementer som er svært viktige for en musiker.

Greit nok å drite i noe hvis en allerede forstår hvorfor ting er som det er, og også forstår effekten av å drite i det- men det å gi faen kun for å gi faen er tullball, og vil både resultere i lavere forståelse OG kommunikasjonssvikt musikere imellom.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harmoniserer vi en liten melodisnutt i terser har vi ekstremt bare små eller store terser. Du KAN velge å kun benytte deg av kun én type, det er verken feil eller stygt - kanskje. ;)

"Statiske" harmonier (som du finner i en god del gitarmusikk fra 80-tallet hvor gitaristen nettopp har fått lånt seg en Eventide H-3000) blir mindre musikalsk, men likefullt kan det gi musikken den effekten du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.