Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn gitar og vokal med èn kondis


newbie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde tenkt å spille inn noen låter og få det hele på film. Noe ala coverne du finner på youtube.

Men jeg vil ikke bare slenge meg foran webcamen å la det stå til. Jeg vil ha brukbar lyd.

Hva er den beste måten å få et brukbart resultat på?

Jeg har et kamera som jeg hadde tenkt å bruke.

Jeg har bare en bærbar pc så noe hi - tech lydkort er ikke aktuelt by the way :)

Håper dere skjønner hva jeg mener :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang du sier "kondensatormikrofon", drar du egentlig i gang litt saker. For det første krever kondensatormikrofoner fantommating, og da må du ha en enhet som kan gi den strøm. Typisk en eller annen form for mikser. Det finnes kondensatormikrofoner med innebygget batteri, så er det det du har, så er jo egentlig problemet løst slik sett.

Det er bare å innse det- alle innebyggede lydkort har en veldig dårlig preamp. Mikrofoner, uansett type, krever en preamp eller på norsk, en forforsterker. Du vil ikke få opptak som kan kalles "gode" med preampen i et billig lydkort. Nesten hva som helst annet er bedre.

Innebyggede lydkort, om det er i stasjonære maskiner, eller i laptoper, plages dessuten av støypåvirkning fra de andre komponentene på hovedkortet og de andre enhetene inne i maskinen. Det medfører at jeg er veldig vanskelig å få til gode opptak med noe slikt. Selv et billig Behringer USB- interface til to hundre kroner og en gammel kassettdeck med mikrofoninnganger vil gi deg et bedre opptak enn å koble mikrofonen til "mic in" på et integrert lydkort.

Kameraet du har tenkt å bruke, har det inngang for mikrofon? Hvis det har det, vil en vanlig dynamisk mikrofon koblet til kameraet, og en fornuftig plassering av mikrofonen gi et ganske brukbart opptak.

Sum- det finnes ikke noe "hemmelig supertriks" for å få bra opptak med en enkel mikrofon koblet til et integrert lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at grunnen til at du vil holde deg til en mikrofon er pga budsjett? Hvis det er bare praktiske årsaker kan jeg love deg at det er mer praktisk med 2 enkle mikrofoner. Men over til budsjettargumentet igjen:

Kjøp deg heller et helt ok usb-lydkort og to billige dynamiske mikrofoner fremfor å kjøpe en ok kondensatormikrofon og bruke internt lydkort (med en eller annen strømløsning i tillegg).

Et billig lydkort fra line 6, m-audio E-mu eller tilsvarende.

Hvis totalt budsjett er f.eks 3000kr kan du f.eks kjøpe E-Mu Tracker Pre (blant de beste på mikrofonpreamps i den prisklassen) og pg58 pg57. Har du litt mer penger ville jeg gått for samme lydkort og sm58 og sm57... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god forumtradisjon forteller jo trådstarter ingenting om hva han vil ta opp. Vi spekulerer som vanlig i vei på oppunder null informasjon.

Er det en elgitar du ska ta opp? Er det en kassegitar? Svaret du vil få, er ganske forskjellig, egentlig. Jeg trodde i første rekke at det er en kassegitar du skal ta opp, men det har du jo egentlig ikke sagt noe om.

Som Morten antyder- er du villig til å bruke noe som helst penger på en totalt umålbare definisjonen "brukbart opptak"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god forumtradisjon forteller jo trådstarter ingenting om hva han vil ta opp. Vi spekulerer som vanlig i vei på oppunder null informasjon.

Er det en elgitar du ska ta opp? Er det en kassegitar?

Jeg gjettet ut fra ordlyden at det var elektrisk, men mulig din gjetning er bedre når jeg tenker meg om... :D

Da ville jeg fortsatt gått for SM57 og SM58 til youtube-opptak dersom man har stramt budsjett, men en kondensator kan jo absolutt være mer "åpen" i lyden på akustisk. Tror folk bør bli hakket flinkere på å beskrive nøyaktig hva de trenger hjelp til hvis de vil ha gode råd. Og skal du først ta opp gitar og så gitar, eller skal begge deler tas opp samtidig..? Har man 200kr er det en verden av forskjell fra 2000kr. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Ser jeg har vært litt vel kjapp her. Beklager dette.

Det er snakk om en kassegitar.

Planen var å spille inn gitar og vokal på en og samme gang vis det skulle være noe tvil om det.

Det var derfor jeg trodde det ville være best med en kondensator mic.

Har inngang for mic på kameraet ja.

Ser en del folk på youtube bruker kondensatormikker. Men lurer litt på hvordan de gjør det.

Jeg er ikke ute etter noe proff studio lyd, men bare noe bedre enn kameralyden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kameraet ditt har du bare 1 mikrofoninngang? Skal du ta opp romlyden (blanding av vokal og gitar) kan en kondensator være bra på mye, men en dynamisk omni- eller kardioide-mikrofon (ikke superkardioide) vil fungere smertefritt mot kameraet ditt, så jeg ville gått for det. Shure SM58 kommer til å fungere fint, men du vil alltid få problemer med for stor avstand til lydkilden når du bruker dynamiske mikrofoner på den måten (50-100cm fra deg selv plassert midt i rommet, men siktet mot deg er et godt utgangspunkt for å finne en bra lyd. . Store ulempen med kondensator er strømforsyning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kameraet ditt har du bare 1 mikrofoninngang? Skal du ta opp romlyden (blanding av vokal og gitar) kan en kondensator være bra på mye, men en dynamisk omni- eller kardioide-mikrofon (ikke superkardioide) vil fungere smertefritt mot kameraet ditt, så jeg ville gått for det. Shure SM58 kommer til å fungere fint, men du vil alltid få problemer med for stor avstand til lydkilden når du bruker dynamiske mikrofoner på den måten (50-100cm fra deg selv plassert midt i rommet, men siktet mot deg er et godt utgangspunkt for å finne en bra lyd. . Store ulempen med kondensator er strømforsyning. :)

Okey. Takk for gode informative svar.

Har tilgang på flere SM58 gjennom bandet mitt.

Har også kikket litt på disse små Zoom opptakerne. H4 ellerno sånt?

Er det mulig å koble mikrofoner på de?

Da kunne jeg i tilfelle spilt inn både gitar og vokal på ett spor også synkronisert det med

filmen i etterkant. Eller er jeg helt på bærtur nå?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du ikke. Jeg har en H2, og den vil kunne brukes på denne måten. Men for det den koster, så har du plutselig penger til et lydkort, og det er mulig det er et bedre kjøp for deg.

Husk at kameraet tar opp lyd i CD- kvalitet, det, så det er snakk om å jobbe litt med mikrofonplassering og demping, så tipper jeg du har lyd innenfor "brukbart"- begrepet. Tror jeg hadde satset på det i første omgang, men som Morten sier, så avhenger det at rommet du bruker er velegnet for å unngå mye romstøy.

Youtube- lyd krever da ikke all verden til råmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.