Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

innspilling av cd


jealei

Anbefalte innlegg

heisann, i disse tider vurderer bandet jeg spiller i å gi ut en cd, men vi har aldri gjort dette før og har ikke noen som helst form for peil på åssen dette gjøres. jeg er 3 gitarister 1 trommist og bassist, 2 av gitaristene er da vokalister. men så kommer det store spørsmålet hvordan skal vi gå fram for å få dette spilt inn, og sånn ca hva kommer det til å koste?

skal vi kjøpe inn utstyret for og spille dette inn selv i så fall hva må vi kjøpe, eller skal vi leie et studio å få det spilt inn der?

all hjelp taes i mot med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, det är väldigt intressant och lärorikt att göra det själv men om ni inte har någon erfarenhet eller utrustning och vill ha ett okej resultat om inte alltför länge så är det nog dessvärre bäst att gå till en studio.

Men när det är sagt. Det är större chans att ni får det som ni vill i studion om ni är litt insatta hur ting fungerar när man spelar in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil helt klart anbefale å bruke et profesjonelt studio til innspillingen. Det høres ut som at du ikke har mye erfaring på området, og da vil jeg anbefale på det sterkeste at en med mye erfaring(f.eks teknikeren i studio) mikser og mastrer sangene og. Det har mer å si enn du skulle tro.

Hvor mye det vil koste kommer helt an på hvor mange sanger dere skal spille inn, og hvor lang tid dere bruker på hver. En dag i et skikkelig studio koster fra 2000 kr og oppover. I tillegg kommer kostnader for miksing og mastering.

Vi spilte inn 4 sanger på to dager(noe som er omtrent det maksimale å spille inn på så kort tid. Mange band bruker en hel dag bare på trommesporet til en sang). For oss ble det ca 10 000 kr, inkludert miksing og mastering. Da har du en liten pekepinn på prisen.

Om dere skal gi ut CDen i stort opplag bør dere finne noen til å trykke den opp for dere. Det har jeg aldri gjort selv, og har derfor ikke peiling på priser.

Men jeg anbefaler dere uansett å gå til anskaffelse av litt basic innspillingsutstyr, som lydkort, programvare og sant, så kan dere leke dere litt med hjemmeinnspillinger. Det er vedig lærerikt å gjøre før man går til et skikkelig studio. Men kvaliteten på hjemmeopptak er som oftest et stykke fra det man oppnår i et skikkelig studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss målet er å gi ut en skikkelig CD, så ville heller tatt han med i studio. Så kunne dere f.eksempel hatt studioets egen tekniker i noen timer, mens kompisen deres så på og lærte hva av utstyr som er der, også bruker dere kompisen deres resten av tiden. For om dere skl kjøpe inn like bra utstyr som dere benytter i et studio, samt ha lokale til dette, så blir det dyyyyyyyyrt. Bare spør studioet om hva mikrofonene deres koster, så skjønner du...

Du sier han er lydtekniker, men har han da peiling på innspilling og produksjon og? Eller bare live-tekniker?

Men kjøp uansett gjerne inn litt basic utstyr, og få han til å hjelpe dere der. Så kan dere heller oppgradere hjemmestudioet deres litt etterhvert, og etterhvert lære dere mer om innspilling og produksjon og...

Men for et raskt og godt resultat: Bruk et studio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.