Web Analytics
Jump to content

hvilken gitar er dette?

Alfi27
 Share

Recommended Posts

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis det er en Japan produsert modell er den verdt noen kroner faktisk og sikkert en veldig ok gitar. Hvis det er en nyere type som er produsert i et lavkostland er vel verdien 1-2 tusen avhengig av tilstand og spillbarhet.

kjøpte den brukt. fikk vite at ny kosta 4000

På headstock forside/bakside (hodet) eller på halsens bakside der den møter kroppen.

Men utfra bildene dine ser det ut som en modell som er laget på 90 tallet og med tanke på headstock enten for det asiatiske eller europeiske markedet. Om gitaren er laget i Japan er jeg usikker på, da jeg ikke har så god peil på Fernandez, men jeg vil tippe at den ikke er det.

På headstock forside/bakside (hodet) eller på halsens bakside der den møter kroppen.

Men utfra bildene dine ser det ut som en modell som er laget på 90 tallet og med tanke på headstock enten for det asiatiske eller europeiske markedet. Om gitaren er laget i Japan er jeg usikker på, da jeg ikke har så god peil på Fernandez, men jeg vil tippe at den ikke er det.

Det eneste jeg finner er en liten metallplate på baksiden av kroppen der det står Fernandes.

Det er mulig jeg "steinhøgger" her nå, men jeg vil tro dette er en Fernandes som er laget i japan. Nittitallsgitarene har litt slurvete med serienummer, og man må dele gitaren i to for å finne produksjonsdato. Jeg har en lignende, men litt senere modell, der de sluttet med "fenderheadstocken".

http://forum.gitarnorge.no/index.php?s=&am...st&p=284424

Disse gitarene, hvis den er laget i Japan, er laget på Fuji-Gen (tror jeg), og er av meget kurant kvalitet, produsert side om side med japanskprodusert Fender.

Det er mulig jeg "steinhøgger" her nå, men jeg vil tro dette er en Fernandes som er laget i japan. Nittitallsgitarene har litt slurvete med serienummer, og man må dele gitaren i to for å finne produksjonsdato. Jeg har en lignende, men litt senere modell, der de sluttet med "fenderheadstocken".

Disse gitarene, hvis den er laget i Japan, er laget på Fuji-Gen (tror jeg), og er av meget kurant kvalitet, produsert side om side med japanskprodusert Fender.

Hva tror du den kan være verdt?

De sluttet med Fender headstocken på 90 tallet, men ikke på gitarer for det asiatiske markedet (og enkelte europeiske eksportmodeller) så det er egentlig ingen indikasjon på alder. Men logo tilsier 90 tall.

Det kan være en Japan produsert gitar, men utfra de dårlige bildene er det veldig vanskelig å mene så mye om det. De fleste "klassiske" strat modellene hadde f.eks "vintage" mekanikk, altså Kluson type stemmeskruer osv, men når det kommer til Japanske gitarer vet man aldri hva som har blitt solgt gjennom tidene. Akkurat som med Fender/Squier japan ble det vel produsert mange billigere og mindre påkostede varianter gjennom årene, selv om de var helt eller delvis laget i Japan.

Men det avgjørende er jo hvordan gitaren er å spille på og hvordan den låter :) Spiller den bra er det jo en bra gitar, verre er det jo ikke :)

En verdivurdering fra en amatør som meg, basert på uklare mobilbilder, er totalt verdiløs.

Det er to måter å finne ut dette på, det er å finne ut hva tilsvarende gitarer går for. Alternativet er å selge den. Da vet du hva den er verdt.

Jeg har tenkt å selge den, det er derfor jeg lurer. Jeg må nesten skrive i annonsen hvilken modell det er og det vet jeg jo ikke:(

Uten å vurdere hva du har er bruktprisen ca slik :

En "vintage" kopi fra 80 tallet i god stand - 5-7 Tusen

En 90 talla "contemperary" modell - 2,5-5 tusen

En 90 talls taiwan/kina produsert modell - 1-3 tusen

Alt avhengig av modell, treverk i kroppen, mekanikk osv, osv

Hvis du vil finne ut mer om gitaren din må du nok selv begynne å søke nettet om info. Det eksisterer masse der ute.. Dessuten må du nok belage deg på å demontere gitaren for å se på detaljer som hvordan den ser ut under plekterbrettet, hva som er stemplet i halslommen/hals og hvilken elektronikk som er montert i den.

Uten å vurdere hva du har er bruktprisen ca slik :

En "vintage" kopi fra 80 tallet i god stand - 5-7 Tusen

En 90 talla "contemperary" modell - 2,5-5 tusen

En 90 talls taiwan/kina produsert modell - 1-3 tusen

Alt avhengig av modell, treverk i kroppen, mekanikk osv, osv

Hvis du vil finne ut mer om gitaren din må du nok selv begynne å søke nettet om info. Det eksisterer masse der ute.. Dessuten må du nok belage deg på å demontere gitaren for å se på detaljer som hvordan den ser ut under plekterbrettet, hva som er stemplet i halslommen/hals og hvilken elektronikk som er montert i den.

Den er i veldig god stand, den har bare to hakk helt nederst på kroppen som nesten ikke viser. tror dere jeg kunne fått 3000 for den? Jeg vil selge den blant annet fordi den har bare 21 bånd og det gir litt begresninger ettersom mange av de sangene jeg spiller krever 22 bånd