Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg velge combo


Mortius

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal ha meg ny forsterker i løpet av høsten. Den skal brukes til spilling på soverommet og i stua. Derfor må det bli en combo. Spiller ikke i band eller lignende, men kan godt tenkes at jeg skal spille inn ting for meg selv.

Av sjangre den skal brukes til, går det fra blues til tyngre, klassisk rock. Ikke noe metall. Spiller på en MIA Fender Stratocaster til informasjon. Av lyd-idealer liker jeg spesielt godt lyden til David Gilmour, Jimi Hendrix og Jimmy Page. Forsterkeren må ha litt trøkk altså, men også en fin clean.

Siden jeg ikke har noe særlig effekter, tenkte jeg å gå til anskaffelse av et multieffektbrett ved siden av til å farge lyden noe i den retning jeg vil. Er det en god ide?

Tenkte å bruke mellom 2000 og 4000 kroner på forsterkeren. Å kjøpe brukt er helt aktuelt. Har sett meg ut en del kandidater, men tenkte at dere kunne foreslå noen først uten å være påvirket av hva jeg har sett meg ut.

Slå dere løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også ta en titt på Vox AD30VT, som ligger på omtrent 2.500. Det er en transistor-forsterker med emuleringer av diverse forsterkere, men jeg synes Vox gjør disse tingene tålig bra. Anbefaler imidlertid å spandere noen kroner på et bedre høytttaler-element (det er ofte temmelig dårlige elementer i billige forsterkere dessverre).

Vær klar over at en del forsterkere ikke låter veldig bra før du får opp volumet noen hakk, dette har å gjøre med at elementene trenger å svinge litt før de låter som de skal.

Peavey Classic 30 er nok rimelig bankers, ja. Eventuelt en Vox AC4TV, som er en søt liten rørforsterker, men den er litt for ny til at den har begynt å dukke opp noe særlig på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Peavey'n blir nok litt dyr ny, men den hørtes absolutt veldig bra ut, og vil helt klart vurdere den hvis jeg finner den brukt til en forsvarlig pris.

Vær klar over at en del forsterkere ikke låter veldig bra før du får opp volumet noen hakk, dette har å gjøre med at elementene trenger å svinge litt før de låter som de skal.

Dette gjelder vel også for forsterkere med en del watt?

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Peavey'n blir nok litt dyr ny, men den hørtes absolutt veldig bra ut, og vil helt klart vurdere den hvis jeg finner den brukt til en forsvarlig pris.

Dette gjelder vel også for forsterkere med en del watt?

Det gjelder volum - ikke watt.. Med andre ord: JA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde en Fender Bassmann - deilig lyd når volumkontrollen nærmet seg 7, men traurige greier før den fikk jobbe litt...

Siden det er snakk om stuebruk kan du også vurdere om du heller vil satse på multibrett + aktive høyttalere. Det ligger en Adrenalinn til salgs på bruktmarkedet, og kobler du den opp mot et par greie høyttalere har du et veldig fleksibelt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ser etter eksakt det samme du ser etter, og hadde en liknende tråd her for ikke så lenge siden. De forsterkerene jeg da ble anbefalt var Vox AC4TV og Fender Blues Jr. Voxen ligger på under 3k ny, mens Blues'en ligger på rundt 4k brukt.

Som deg er jeg ute etter en forsterker som spiller Jimi Hendrix bra, og jeg har sett at Marshall nylig har kommet med en forsterker som virker ideell for hjemmespilling (Hendrix brukte primært Marshalls). Den heter Marshall Class 5, og er en 5 watts rørforsterker med hodetelefonutgang. Forsterkeren er fortsatt såpass ny at jeg ikke har sett noen reviews av den ennå, og jeg tror heller ingen her på forumet har prøvd den. Class 5'en ligger på i underkant av 5k ny tror jeg, men som sagt er jeg usikker på hvordan den faktisk spiller. Likevel har jeg bestemt meg for å vente med å kjøpe forsterker inntil jeg får tak i reviews av nettopp denne forsterkeren, ettersom den virker som den ideelle hjemme- rørforsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snakk om stuebruk kan du også vurdere om du heller vil satse på multibrett + aktive høyttalere. Det ligger en Adrenalinn til salgs på bruktmarkedet, og kobler du den opp mot et par greie høyttalere har du et veldig fleksibelt oppsett.

Jeg har vel egentlig mest lyst på en klassisk forsterker. Dessuten så det ikke ut til at det var mye penger å spare. Av multieffekt tenkte jeg Boss ME-70. Enkelt, i tillegg til at det har ampsimuleringer og looper.

Har en fender blues junior på stua, som jeg synes er helt topp om dagen. Bor i blokk og er avhengig å finne en fin tone uten for masse volum. - Bruker en ts808 på den og det låter veldig bra i mine ører. Verdt å sjekke ut.

Har så absolutt tenkt på Fender Blues JR og det er nok den jeg vurderer mest. Den skal visstnok være veldig pedalvennlig, og det gjelder vel også for multieffektbrett? Kan man få litt mer type 'marshall'lyd type Hendrix og Page ut av en sånn med et multieffektbrett og litt fin-innstillinger?

Hei,

Jeg ser etter eksakt det samme du ser etter, og hadde en liknende tråd her for ikke så lenge siden. De forsterkerene jeg da ble anbefalt var Vox AC4TV og Fender Blues Jr. Voxen ligger på under 3k ny, mens Blues'en ligger på rundt 4k brukt.

Som deg er jeg ute etter en forsterker som spiller Jimi Hendrix bra, og jeg har sett at Marshall nylig har kommet med en forsterker som virker ideell for hjemmespilling (Hendrix brukte primært Marshalls). Den heter Marshall Class 5, og er en 5 watts rørforsterker med hodetelefonutgang. Forsterkeren er fortsatt såpass ny at jeg ikke har sett noen reviews av den ennå, og jeg tror heller ingen her på forumet har prøvd den. Class 5'en ligger på i underkant av 5k ny tror jeg, men som sagt er jeg usikker på hvordan den faktisk spiller. Likevel har jeg bestemt meg for å vente med å kjøpe forsterker inntil jeg får tak i reviews av nettopp denne forsterkeren, ettersom den virker som den ideelle hjemme- rørforsterkeren.

Hei, denne har jeg fått med meg har kommet og er en av de jeg vurderer. Har sett noen reviews på youtube og det ser absolutt lovende ut. Noen som vet når denne kommer til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ataxia her på forumet selger vel en combo, du kan jo høre med ham om den klarer hva du er ute etter?

Jeg vet ikke noe om den, ei heller får jeg prøvd den, så den er nok utelukket. Jeg er nok litt for konservativ og lite åpen for ukjente merker, dessverre. <_<

Jeg kan i hvertfall avsløre at de forsterkerne jeg først og fremst har tenkt på er Fender Blues Junior, Marshall Class5, Blackstar HT-5, Vox AC4TV og Fender Super Champ.

Angående Class 5, sålest litt om den på diverse forum nå, og en som hadde prøvd den sa faktisk at den var veldig fin til Led Zeppelin og Jimi Hendrix på 3/4 volum. JEg fikk ikke mindre lyst på den for å si det sånn :D

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om den, ei heller får jeg prøvd den, så den er nok utelukket. Jeg er nok litt for konservativ og lite åpen for ukjente merker, dessverre. <_<

Jeg kan i hvertfall avsløre at de forsterkerne jeg først og fremst har tenkt på er Fender Blues Junior, Marshall Class5, Blackstar HT-5 og Fender Super Champ.

Angående Class 5, sålest litt om den på diverse forum nå, og en som hadde prøvd den sa faktisk at den var veldig fin til Led Zeppelin og Jimi Hendrix på 3/4 volum. JEg fikk ikke mindre lyst på den for å si det sånn :D

Hadde en Vibro Champ XD (lillebroren til Super Champ, men klarte ikke helt å bli venner med den digitale biten i den, kan jo hende den passer til ditt bruk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp gjort det samme selv, og som du sier, den sitter midt i mitt "ønskelyd" område! (Hendrix, Led Zep, Klassisk 60s rock)

Eneste jeg lurer litt på er om den faktisk er litt for høylydt.. Mange av reviewsene stresser at den er jæ.... høy for å være en 5-watter..

Jeg vet ikke noe om den, ei heller får jeg prøvd den, så den er nok utelukket. Jeg er nok litt for konservativ og lite åpen for ukjente merker, dessverre. <_<

Jeg kan i hvertfall avsløre at de forsterkerne jeg først og fremst har tenkt på er Fender Blues Junior, Marshall Class5, Blackstar HT-5, Vox AC4TV og Fender Super Champ.

Angående Class 5, sålest litt om den på diverse forum nå, og en som hadde prøvd den sa faktisk at den var veldig fin til Led Zeppelin og Jimi Hendrix på 3/4 volum. JEg fikk ikke mindre lyst på den for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du holder deg noenlunde til en type lyd og ikke har behov for linjeutgang ville jeg kjøpt en liten rørcombo eller en liten rørtopp med et enkelt kabinett.

Multieffekter er sikkert greit, men med en liten røramp/topp oppnår du mye bedre resultat med et par helt enkle vreng/OD/boost pedaler og klang/delay hvis forsterkeren ikke har dette. Husk at de fleste multieffekter digitaliserer signalet og i praksis inneholder omtrent det samme som en litt kostbar modeling amp. Noe jeg ikke ville ha koblet inn i signalkjeden foran en god røramp..

Hvis du vurderer en modeling amp er Vox AD30VT og AD50VT greie valg, de får du rimelig på bruktmarkedet og det finnes mange av de. Fordelen er jo et større variasjon i lyden, linjeutgang som låter helt ok, at de faktisk fungerer med pedaler og at de låter bra selv på lave volum. Men det blir aldri helt det samme som en grei røramp som presses litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Greener: Jeg klar over dette med multieffektbrett og rørcombo, men jeg er nysgjerrig av natur og vil eksperimentere litt med effekter. Nå kjøper jeg ikke dette bare for effektene, men også fordi det vil være lett og bra (til mitt bruk) for å spille inn. I tillegg har jeg lyst på looper og wah-wah-pedal, dessuten kan jeg bruke den inn i min nåværende forsterker og/eller høytalerne mine :)

Etter å ha tenkt litt, tror jeg det i bunn og grunn står mellom Marshall Class 5 og Fender Blues Junior, men jeg er fortsatt åpen for nye forslag osv.

Fenderen har vel mer 'headrom' og finere cleantone, mens Marshallen har den kuleste vrengen? Eneste problemet er at Marshallen kan være litt høy, etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.