Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er låten din bra nok?


Anbefalte innlegg

Prøver å komme med noen smarte ideer man kan tenke på før man kan si at sin egen låt er bra nok.

For det er MANGE som presser ut låter som høres ut som driiiit (ikke nødvendigvis her på forumet, tenker generelt)

Jeg tror det er altfor mange som tenker: "Nå har jeg spilt inn noe. Nå legger jeg det ut på nett. Håper noen andre liker det." :wacko:

Jeg tenkte sånn selv før jeg nylig begynte å lage musikk atter en gang.

Jeg la ikke ut ting jeg ikke var fornøyd med, men jeg håpa alltid at noen skulle like det suupermye bedre enn jeg gjorde selv.

Prøv å sett deg helt inn i denne modusen:

Hvis du ikke hadde laga låta!

Tenk deg at det er første gang du hører låta, og den er lagd av enellerannen fyr der ute på myspace.

- Ville du hørt på den og likt det?

- Ville du hørt på den flere ganger?

- Tatt den med på ipod og hørt på den flere ganger i uka på vei til jobben??

- Ville du sammenligna dette med andre av dine favorittartister du hører masse på?

- Har det en kvalitet som kan sammenlignes med andre ting du hører på?

Om du svarer nei både her og der så trenger sangen din å jobbes med.

Det er lov å spørre om meninger og få forslag til forbedringer om man står fast med sangen sin,

men HELST IKKE før du klarer å svare ja på minst ett av punktene over :lol:

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk her folks. hva syns dere?

http://avisavis.no/mp3/Electrotest%20-%20Electro%20Fandango.mp3

jeg begynte å lage chillout / electronica for noen dager siden. og har lagt ut både her og der for å få konstruktive tilbakemeldinger.

den beste tilbakemeldingen fikk jeg fra MU på 4chan.

se på dette:

anonymous:

"where's the dissonance?

all of the consonance means nothing if it isn't resolved from tension.

bass is too bassy you need to eq it so the kick can sit comfortably in the mix they're stepping all over each other. take out the retarded hits on 2 and 4 that really detracts from the whole. take out the silly walking bass line. maybe just have the bass be a pedal tone and subtle accompaniment for the pads and the vocal which(i'm just guessing here) are the focal point of this.

def take out the hits on 2 and 4

def completely minimize the bass or remove it

maybe just leave the pads and vocal

focus is key here bro too many elements too poorly done".

det er hva jeg kaller konstruktiv og on the point tilbakemelding. finnes bra folk på 4chan også!

jeg var ganske fornøyd jeg, og har fått mye bra tilbakemelding på ideen av en låt.

men etter denne ene kritikken fikk jeg egentlig opp øynene for at jeg har glemt en viktig ting.

å fokusere på det som er viktig i låta!!

damn! det var litt av en vekker!

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke å være såpass negativ som det jeg er nå, og jeg skjønner at du nok mener det godt, og til ettertanke og alt det der- men det er ikke du, eller en oppskrift som bestemmer om en låt er bra.

Det er heller ikke antall akkorder, eller hvor mange bokstaver det står bak dem

Det er ikke hvor mange vanlige eller uvanlige sprang melodistemmen består av

Det er ikke hvor "trendy" lydbilde man har lagt på sangen, men det betyr nok mer og mer.

Det er heller ikke rytme, enten enkel , uvant for lytteren, eller komplisert og kjent for lytteren.

Jeg kjenner folk som har tatt doktorgrad på dette. De har kommet opp med sørgelig dårlige svar.

Spørsmålet er spennende- og umulig å svare på. Man kan gjøre det enklere, og spørre- "Hva er musikk"? Altså droppe kvalitetskriteriet. Hvor mange må synes at det er musikk for at det er musikk? Holder det med komponisten, utøveren og hans kone? Eller må andre og så synes at det er musikk?

Og så videre, og så videre..

Kunne ha skrevet masse om dette, men tror jeg stopper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å svare enkelt på det innlegget, jeg tror de fleste har lyst til å lage musikk som flest mulig vil like.

ikke om det går på bekostning av hva du selv liker selvsagt!

man skal ikke forandre sin sang om man ikke liker det den blir forandret til.

de fleste er vel enig i at alt kan være musikk, noen liker stoner, noen liker dubstep, noen liker svensktopp, andre støymusikk.

men det hører til skjeldenhetene at folk ikke kan fordra "bakgrunnsmusikk" om man skal se motsatt på det. musak, easy listening.

jeg mener ikke her at alle har lyst til å lage easy listening bare så det er sagt :lol:

men alle musikere liker nok at flere enn degselv liker det du har laget, helst så mange som mulig, og helst av den type mennesker du vil skal like det.

er det ikke flere enn 3 personer på jorden som liker musikken din, så har du feilet i mine øyne.

om det er deg som har laget denne musikken som bare 0.00000000001% av jordens befolkning liker,

så vil du ikke bry deg om akkurat den setningen, du vil bare være fornøyd med at noen liker det.

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å komme med noen smarte ideer man kan tenke på før man kan si at sin egen låt er bra nok.

For det er MANGE som presser ut låter som høres ut som driiiit (ikke nødvendigvis her på forumet, tenker generelt)

Jeg tror det er altfor mange som tenker: "Nå har jeg spilt inn noe. Nå legger jeg det ut på nett. Håper noen andre liker det." :wacko:

Jeg tenkte sånn selv før jeg nylig begynte å lage musikk atter en gang.

Jeg la ikke ut ting jeg ikke var fornøyd med, men jeg håpa alltid at noen skulle like det suupermye bedre enn jeg gjorde selv.

Prøv å sett deg helt inn i denne modusen:

Hvis du ikke hadde laga låta!

Tenk deg at det er første gang du hører låta, og den er lagd av enellerannen fyr der ute på myspace.

- Ville du hørt på den og likt det?

- Ville du hørt på den flere ganger?

- Tatt den med på ipod og hørt på den flere ganger i uka på vei til jobben??

- Ville du sammenligna dette med andre av dine favorittartister du hører masse på?

- Har det en kvalitet som kan sammenlignes med andre ting du hører på?

Om du svarer nei både her og der så trenger sangen din å jobbes med.

Det er lov å spørre om meninger og få forslag til forbedringer om man står fast med sangen sin,

men HELST IKKE før du klarer å svare ja på minst ett av punktene over :lol:

Lager du låter for at andre skal like det har du i min verden tapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du overhodet ikke fremfører musikken din for andre?

Jeg har ingen å spille sammen med så det stemmer på en prikk.

Uansett, hvis motivasjonen for å lage musikk kun er for at andre skal like det, hvor er da gleden i å lage musikken?

Det lille jeg har laget er det ikke mange som har likt. Muligens bare Ataxia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tja...

Når jeg hører på musikk folk har laget på hobbybasis lytter jeg gjerne etter "nerva" og sjela i verket. Hva slags kreativitet ligger bak, hva er det produsenten prøver på? Det er overhodet ikke interesasnt for MIN DEL om det er x antall toner i sekundet eller super sweeps og skalaonanering i denne sammenhengen.

Eksempel:

En kompis av meg har ikke vært aktiv hobbygitarist veldig lenge, men når jeg hører på det han lager så lytter jeg alltid med et konstruktivt øre og prøver å finne frem til det jeg nevner over. Så kan jeg heller komme med innspilll på enkelte ting han kan øve på for å løfte seg et steg videre. Fyr'n lager jo musikk fordi han syns det er gøy å være kreativ og liker det å formiddle et eller annet, være det seg en spesiell stemning eller humør.

Jeg er jo i akkurat samme båt selv, så det kan jo kanskje ha noe med det å gjøre... Om andre liker det man lager er jo en bonus, og alle har vel et behov for å få bekreftelse på sitt kreative virke på ett eller annet plan? Om ikke annet enn for å få positiv feedback på hva man kan gjøre for å bli bedre på den stien man er inne på?

Ehh, mulig dette ble litt i svadagata, sitter på jobb og smugskriver, haha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg forstår ikke hvorfor alle er så påståelige om hva som er rett og hva som er feil innen musikk. Det spiller vel ingen rolle om du vil lage musikk for at andre skal like den, eller om du vil lage musikk kun etter egne idealer. Det viktigste, mener jeg, er at det du skriver kommer fra hjertet, og om målet ditt er å berøre andre, er det helt greit. Men det er også helt greit å ikke prøve å nå ut til andre enn seg selv.

Etter min mening er det heller ingen oppskrift på hvordan man skal bedømme en sang.

Det er noe av det som er så fantastisk med musikken, nemlig hvordan vi alle kan oppleve den forskjellig.

Endret av Telecaster-4ever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.