Web Analytics
Gå til innhold
Vulnero

Man kan jo ta sjangsen..

Anbefalte innlegg

Føler at detta er litt skummelt da det er mange flinke folk her :)

Men det hadde vært egentlig ålreit å få objektive tilbakemeldinger på hva vi driver med..

Men jeg vil legge til før kritikken hagler.... Vi er kun selvlærte.. Tromissen er elektriker, Bassisten er Rørlegger, lead Gitaristen er omsorgsarbeider og rytmegitaristen/ vokalisten er selger :P så her er det vi har lært av hverandre samt prøvd oss frem til. Musikken er 100% selvgjort av amatører..Så da har jeg vel lagt lista lavt nok :P

Men det er akkurat derfor der er så greit å få konstruktive tilbakemeldinger.. På hva vi bør jobbe videre med, hva som er bra som vi kan fortsette med, og hva som er rævva som det bare er å gi seg med :)

Ålreit om noen vil kommentere tilbake :)

http://www.myspace.com/vulnero

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du.

Jeg hørte get real og stand up.

Jeg veit ikke om du lurer på konstruktiv kritikk eller om du bare vil ha liker eller liker ikke, men jeg gir deg nå min mening allikevel.

Vokalen synes jeg var skikkelig tam, og ikke for mitt øre i det heletatt, men det kan være en smakssak. Gitarene er ganske følelsesløse og er feil innstilt for sjangeren i min mening. Mindre gain, mer middle hadde gjort mye. Leaden er veldig statisk synes jeg, og trenger mer dynamikk. Trommene er ålreite, det samme med bassen.

Dere har riktignok spilt 3 år, og dette er jo helt ålreit i den sammenheng!

Jeg vil nok anbefale dere å lese litt teori og sånt på kveldstid, det vil hjelpe mye på komposisjonene

Men, selvfølgelig, alt ettersom hva dere ønsker selv!

Alt i alt, greit nok. Ikke helt min kopp te, men ålreit plain rock!

E: ser du vil ha konstruktiv kritikk... Win!

Endret av Kjutte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei du.

Jeg hørte get real og stand up.

Jeg veit ikke om du lurer på konstruktiv kritikk eller om du bare vil ha liker eller liker ikke, men jeg gir deg nå min mening allikevel.

Vokalen synes jeg var skikkelig tam, og ikke for mitt øre i det heletatt, men det kan være en smakssak. Gitarene er ganske følelsesløse og er feil innstilt for sjangeren i min mening. Mindre gain, mer middle hadde gjort mye. Leaden er veldig statisk synes jeg, og trenger mer dynamikk. Trommene er ålreite, det samme med bassen.

Dere har riktignok spilt 3 år, og dette er jo helt ålreit i den sammenheng!

Jeg vil nok anbefale dere å lese litt teori og sånt på kveldstid, det vil hjelpe mye på komposisjonene

Men, selvfølgelig, alt ettersom hva dere ønsker selv!

Alt i alt, greit nok. Ikke helt min kopp te, men ålreit plain rock!

E: ser du vil ha konstruktiv kritikk... Win!

Veldig fint med konstruktiv kritikk.. Det var derfor vi la dette ut også, for å få andre ører på det.. Man blir litt "døv" av å høre det selv hele tiden. så det setter vi pris på.

Når det gjelder det du sier som følelsesløse gitarer og at de er feilinstilte.. Her er jeg enig og vi sliter litt med å få "ordentlig gitar lyd".. Kan det være for at vi kjører line ut? blir det bedre om vi mikker opp?

Og er det noe tips om hvordan Vokalen kan bli bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ok låter som hadde tjent mye på å fått en bedre produksjon. Hva bruker dere til å spille inn? Kan være mye å hente på å sette seg litt inn i "studio-teori" også.

Ja, gitarer låter stort sett mye bedre ved å mikke dem i stedet for line-out, men det kommer jo også an på gitar/amp type mikk, og det andre innspillingsutstyret.

Både trommer og gitar ble veldig udefinert for meg. Hvis du forteller litt mer om hva dere bruker og hvordan dere spiller inn, er det enklere å komme med konstruktive råd.

Låtene er som sagt greie og ligger vel i typisk 80-talls heavy-rock-land, som mange liker.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veldig fint med konstruktiv kritikk.. Det var derfor vi la dette ut også, for å få andre ører på det.. Man blir litt "døv" av å høre det selv hele tiden. så det setter vi pris på.

Når det gjelder det du sier som følelsesløse gitarer og at de er feilinstilte.. Her er jeg enig og vi sliter litt med å få "ordentlig gitar lyd".. Kan det være for at vi kjører line ut? blir det bedre om vi mikker opp?

Og er det noe tips om hvordan Vokalen kan bli bedre?

Feeling tar tid as. Øv på vibrato, legg til litt reverb. Lær noen satriani soloer eller noe, han har god dynamikk. Prøv å kopier 100%, da blir en tvunget til å fokusere på feel. Ihvertfall om en har et kritisk øre. Jeg hører stadig vekk folk som har spilt i 20 år, og suger liksom. Alt handler om hva, og hvordan en øver; selvkritikk er viktig!

Mikking er selvfølgelig best, men for all del, du kan få til mye bra med line out! Greia med riffing er rett og slett: Mindre gain! Når det gjelder leaden, en greit måte å gjøre det litt varmere og mer behagelig er å kjøre inn en del delay, da blir det ikke så statisk. For å spille varmt og pent med en tørr tone må en ha feeling, tørr jeg påstå.

Når det gjelder rytmen, hørte jeg veldig mye powerchords. Lær som nevnt litt teori, og funksjonsharmonikk.

Greit nok å være amatør, men det er ingen grunn til å forbli det for alltid. :)

Å lære litt forskjellige akkorder, og ikke minst hvordan de forskjellige intervallene høres sammen kan skape mange fine atmosfærer, i forhold til powerchords som heller passer best som solo backing, da det vil gi store modulasjonsvalg. Men, for all del, smakssak!

Når det gjelder vokalen så synes jeg nok kanskje han bør øve på vibrato, samt variere tonene litt. Synge med andre ord, ikke bare fokusere på å få ut ordene (Unnskyld om det hørtes stygt ut, var ikke ment sånn!)

Det er viktig for musikere generelt å synge, fordi det hever gehøret enormt. Jeg synger alltid i bilen!! (Ikke at det er så nydelig.)

Når vi snakker om synging må jeg si det, at med ei låt som har mer atmosfære og feel, så blir vokalisten tvunget til å prøve litt nye ting også.

Nytter ikke å peise på med kaffestemmen til alle typer låter, selvom det er kult til visse ting!

Jeg er ingen vokalist altså, men jeg veit jo hva jeg liker og ikke liker.

Håper ikke jeg er for streng mot dere! :)

Endret av Kjutte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smilte litt da jeg hørte dette. Var omtrent som å høre Return fra tiden før de vant NM i rock og ble kjente. :)

Det er en del å gå på, jeg er ikke helt sikker på at det er kun skruing som trengs for å få god gitarlyd. Spille mer, flere timer hjelper nok også. Litt utight her og der, litt norsk schwung over vokaluttalen, men jeg tror dere har det moro? Det er det viktigste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Smilte litt da jeg hørte dette. Var omtrent som å høre Return fra tiden før de vant NM i rock og ble kjente. :)

Det er en del å gå på, jeg er ikke helt sikker på at det er kun skruing som trengs for å få god gitarlyd. Spille mer, flere timer hjelper nok også. Litt utight her og der, litt norsk schwung over vokaluttalen, men jeg tror dere har det moro? Det er det viktigste!

hehe..

Jeg kan garantere dere alle at vi har det "drit" moro... :)

Men det er enda mer morsomt når man føler man blir bedre.. Haha.. dere skulle hørt den første sangen.. omg :P

Men når det er sagt, så er det kommet dit nå at vi trenger impulser fra andre, og det er rett og slett derfor vi stiller oss for hugg.. For vi vil virkelig få det til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt ok låter som hadde tjent mye på å fått en bedre produksjon. Hva bruker dere til å spille inn? Kan være mye å hente på å sette seg litt inn i "studio-teori" også.

Ja, gitarer låter stort sett mye bedre ved å mikke dem i stedet for line-out, men det kommer jo også an på gitar/amp type mikk, og det andre innspillingsutstyret.

Både trommer og gitar ble veldig udefinert for meg. Hvis du forteller litt mer om hva dere bruker og hvordan dere spiller inn, er det enklere å komme med konstruktive råd.

Låtene er som sagt greie og ligger vel i typisk 80-talls heavy-rock-land, som mange liker.

Vi kobler alle instrumenter rett i lydkortet som er et presonus firetube kort.. opptaksprogrammet er Cubase sx4 (fulgte med lydkortet)

Rytmegitaren kjøres på Marshall MG100 hdfx (som skal byttes i disse dager) med all hovedsak boss OD 20, og en boss EQ pedal (husker ikke benevnelsen i farta)

Leaden mikkes opp fra fender DEluxe kombo amp (kanskje ikke den vasseste rockeampen)

Trommesettet mikkes opp på hver tromme og kjøres direkte inn i lydkortet på hver sin inngang. Vokal mick er SM 58 som også kjøres direkte inn i lydkortet..

Bassen kjøres rett fra DI og inn i lydkortet.

Men "studio teori" er intressant? Noe å anbefale her?

Og igjen.. Veldig fint at dere er konstruktive.. :) det er det man lærer av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Feeling tar tid as. Øv på vibrato, legg til litt reverb. Lær noen satriani soloer eller noe, han har god dynamikk. Prøv å kopier 100%, da blir en tvunget til å fokusere på feel. Ihvertfall om en har et kritisk øre. Jeg hører stadig vekk folk som har spilt i 20 år, og suger liksom. Alt handler om hva, og hvordan en øver; selvkritikk er viktig!

Mikking er selvfølgelig best, men for all del, du kan få til mye bra med line out! Greia med riffing er rett og slett: Mindre gain! Når det gjelder leaden, en greit måte å gjøre det litt varmere og mer behagelig er å kjøre inn en del delay, da blir det ikke så statisk. For å spille varmt og pent med en tørr tone må en ha feeling, tørr jeg påstå.

Når det gjelder rytmen, hørte jeg veldig mye powerchords. Lær som nevnt litt teori, og funksjonsharmonikk.

Greit nok å være amatør, men det er ingen grunn til å forbli det for alltid. :)

Å lære litt forskjellige akkorder, og ikke minst hvordan de forskjellige intervallene høres sammen kan skape mange fine atmosfærer, i forhold til powerchords som heller passer best som solo backing, da det vil gi store modulasjonsvalg. Men, for all del, smakssak!

Når det gjelder vokalen så synes jeg nok kanskje han bør øve på vibrato, samt variere tonene litt. Synge med andre ord, ikke bare fokusere på å få ut ordene (Unnskyld om det hørtes stygt ut, var ikke ment sånn!)

Det er viktig for musikere generelt å synge, fordi det hever gehøret enormt. Jeg synger alltid i bilen!! (Ikke at det er så nydelig.)

Når vi snakker om synging må jeg si det, at med ei låt som har mer atmosfære og feel, så blir vokalisten tvunget til å prøve litt nye ting også.

Nytter ikke å peise på med kaffestemmen til alle typer låter, selvom det er kult til visse ting!

Jeg er ingen vokalist altså, men jeg veit jo hva jeg liker og ikke liker.

Håper ikke jeg er for streng mot dere! :)

Du er ikke for streng :)

Vi trenger noen tilbakemeldinger for å høre hva andre musikere mener..

Det er rart med det, når man bare sitter inne i bua og synes det høres tøft ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller dere inn trommene først? (med følgespor?) Kan være greit å lage en trommemiks først sånn at man har et bra utgangspunkt. På innspillingene dere har gjort synes jeg det høres ut som i hvert fall skarp-tromma trenger en del jobbing. (stemming og skruing) Panorer også trommene og overheadene slik du ser dem foran deg. Når de høres bra ut i miksen er det bare å gå videre med bass-pålegg, gitar osv. Spiller dere inn flere gitarspor kan det også være lurt å panorere til hver side for å åpne opp lydbildet litt. Det er bare å prøve seg fram. Gitarer bør ofte spilles inn med mindre gain enn det man tror for å kutte bedre i lydbildet. Tenk også på EQ-setting på gitaren. Mye bass og diskant i gitaren kan ofte forstyrre basstromme og bass i ene enden osv.

Når det gjelder sang, er SM58 en fortreffelig live-mikk, men dessverre ikke like god til studiobruk, selv om det går å få brukbar lyd her også.

Lag flere mikser av låtene og prøv dem på forskjellige lydkilder. (Hi-Fi, bil, små cd-spillere.) for å høre hvordan det låter.

Etter hvert kan man jo også leke seg litt med plug-ins som klanger, kompressorer osv. både på enkeltstriper og master. Her er det viktig å tenke på at det som låter bra på en enkelt stripe/instrument ikke nødvendigvis gjør seg like bra i den store helheten.

Uansett så lærer man mens man holder på, og ikke minst er det fryktelig morsomt og interessant. Man blir bedre og bedre etterhvert, men aldri utlært! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hej, jag tycker att det är ganska skönt att lyssna på, charmigt :) .. och sån här musik är inte något jag direkt vanligtvis lyssnar på. Är det litt sån Ole Idole det låter? eller blandar jag ihop det med någon annan?

Dock.. Trummorna blir väldigt grötiga. Inget tryck i baskaggen och skarp. Så som Audun skriver, försök att få till ett bra trumljud först, sen få till ett bra ljud med trummor+bas, sen trummor,+bas+gitarr.. Drumagog är ett utmärkt program. Bara ett tips.

Gitarrerna.. De låter väldigt "geting". Om ni inte ska micka upp förstärkarna och ska använda line out så testa att slänga på en kabinett-simulator i datorn sist i signalkedjan. Annars tror jag att ni får bättre gitarrljud genom en gitarrplugin (det finns gratisvarianter) eller en multieffektpedal.

Mvh Mathias

Ps. Jag la upp en del info angående hur vi gjorde när bandet mitt spelade in HÄR. Jag menar inte att vi har lyckats perfekt eller att du ska göra precis som vi men det kanske kan ge några ideer? Amatörer är vi alla :) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hej, jag tycker att det är ganska skönt att lyssna på, charmigt :) .. och sån här musik är inte något jag direkt vanligtvis lyssnar på. Är det litt sån Ole Idole det låter? eller blandar jag ihop det med någon annan?

Dock.. Trummorna blir väldigt grötiga. Inget tryck i baskaggen och skarp. Så som Audun skriver, försök att få till ett bra trumljud först, sen få till ett bra ljud med trummor+bas, sen trummor,+bas+gitarr.. Drumagog är ett utmärkt program. Bara ett tips.

Gitarrerna.. De låter väldigt "geting". Om ni inte ska micka upp förstärkarna och ska använda line out så testa att slänga på en kabinett-simulator i datorn sist i signalkedjan. Annars tror jag att ni får bättre gitarrljud genom en gitarrplugin (det finns gratisvarianter) eller en multieffektpedal.

Mvh Mathias

Ps. Jag la upp en del info angående hur vi gjorde när bandet mitt spelade in HÄR. Jag menar inte att vi har lyckats perfekt eller att du ska göra precis som vi men det kanske kan ge några ideer? Amatörer är vi alla :) .

Veldig bra..

Takk skal du ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.