Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedaler foran ampen eller i loopen?


Vulnero

Anbefalte innlegg

Som nevnt i tidligere innlegg er jeg forholdsvis ny i El-gitar faget :)

Men jeg hører mye snakk om effekter foran ampen, i loopen osv..

Er det foreskjellige effekter som egner seg foran ampen og noen i loopen?? Eller "skal" alle effekter i loopen?

Hva er forskjellen på å kjøre en effekt foran ampen, kontra å kjøre den i loopen?

Helt sikkert noen her som klarer å svare så en vanlig dødelig totning forstår :P

Endret av Vulnero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt nysgjerrig på dette, med tanke på at jeg har en Parallell FX-Loop (DSL 401)

Også lurer jeg også på hvordan jeg skal koble en Pocket POD f.eks, fordi denne høres ræva ut når jeg kjører den slik:

Gitar -> Pod Amp Output -> Input Amp

Skal du bruke Pod`en kun til modulasjonseffekter da? I såfall tror jeg du burde prøve den i loop`en. Husk også å deaktivere evt. kabinettsimuleringer.. Er ikke sikker på hvor godt den egner seg til bruk sammen med amp. Sikkert noen andre som vet mer om det her :)

Men prøv i hvertfall i loopen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange måter å gjøre det på. Så må nesten bare prøve deg frem :)

En grei start kan være å ta en titt på denne siden (nederst på siden) :)

http://www.godlyd.no/default.asp?menu=547&page=1

takk for link :)

Skjønner at dette er et tema som man ikke kan bli enige om.. Men for min del er det greit å ha et "standard oppsett, vanlig oppsett" å begynne med og eksperimentere derfra.. Litt kjedelig å ekspreimentere seg fra eksperiementet uten å vite hva man eksperimenterer seg ut ifra.. hehe.. Blir som regel krøll da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitch, wah, gain pedaler osv skal foran amp. Alt som modulerer, som phaser, chorus og sånt skal helst i seriell loop, men paralell er noen ganger det eneste en har. Det skal ihvertfall aldri foran ampen om en bruker noe annet enn cleal lyd, fordi det vil modulere signalet og få eventuell distortion til å hakke. Delay er også ålreit i loop.

Det er kun forskjell på foran amp og i loop om en spiller med distortion. Grunnen er som nevnt at når signalet skal forvrenges, og inputen allerede er modulert, går det som regel skeis.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasitsvar her. Det også mange som sverger til å ha alle effekter foran ampen,

og som syns at effektsløyfer er en uting.

Effektsløyfa er også det stedet man ofte "mister" deler av signalet, og er en sårbar del av ampen.

Derfor er det også mange varianter med serie, parallell, aktive, og passive effektsløyfer.

Hadde det vært en perfekt løsning for å få en effektsløyfe til å fungere optimalt,

hadde nok alle amper hatt det.

I en parallell sløyfe vil f.eks.mange av moduleringseffektene fungere dårlig, og noen vil ikke virke i det hele tatt.

Litt vreng på modulering, klang og ekko fungerer fint på gitarlyden i de fleste tilfeller,

og noen ganger er det også en viktig del av gitarlyden. (hør på gitarlyden til Gilmour på Time)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.