Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første-og andregitarist


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Aargh! hvorfor havner flyttede poster først?- nuvel:

I "generelt går for øyeblikket diskusjonen om første og andregitarister. Jeg har aldri skjønt poenget, og har aldri spilt i et band som har brukt de begrepene. Solo og komp har blitt delt mellom gitaristene.

Det viser seg også at "førstegitaristen" er sologitaristen. Altså noen få minutters wankorama i løpet av en gig kvalifiserer til førsteplass. Som sagt i andre sammenhenger- kjør debatt! CastorFiber.

Kopierer inn relevante innlegg:

Ampen er hos andregitaristen og dama har modelljobb. Kjedeleg sundag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du ikke det? solo og rytme gitarist

Da antar jeg at rytmegitaristen er førstegitarist, siden han/hun gjør 90% av jobben på en spillejobb?

Men helt på alvor- har aldri spilt i band der man ikke har delt på soloene, og på resten av gitarspillingen. Greiene med første og andregitarist er et merkelig konsept, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at rytmegitaristen er førstegitarist, siden han/hun gjør 90% av jobben på en spillejobb?

Men helt på alvor- har aldri spilt i band der man ikke har delt på soloene, og på resten av gitarspillingen. Greiene med første og andregitarist er et merkelig konsept, spør du meg.

Første gitar er solo spill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gitar er solo spill :P

HVA? Det kan da umulig stemme! Å runke fjøla i 2 minutter er da ingenting foran en som må spille hele låta... I orkester er 1-intrumentet det som spiller det viktige, og mindre og mindre viktig nedover i gradene. Det er vel ikke omvendt på fuzzgitar? Det er jo som å si at bassisten ikke har en viktig jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA? Det kan da umulig stemme! Å runke fjøla i 2 minutter er da ingenting foran en som må spille hele låta... I orkester er 1-intrumentet det som spiller det viktige, og mindre og mindre viktig nedover i gradene. Det er vel ikke omvendt på fuzzgitar? Det er jo som å si at bassisten ikke har en viktig jobb

Det er ihvertfall sånn jeg har blitt lært det er og alle jeg kjenner sier det sånn... sier ikke at jeg er fasit da, men har ingenting å si om hvem som gjør en viktig jobb da. Å være førstegitarist vil ikke å si å ha den viktigste jobben eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er da ikke å "ta" deg oyvi93- "alle" på forumet her bruker de betegnelsene, slik som du gjør.

Jeg har stusset på dette mange ganger, og lagde denne tråden fordi jeg ikke skjønner poenget.

De aller fleste skjønner at når man er andregitarist, så er man på en måte på innbytterbenken, og får aller nådigst lov til å være med, hvis man ikke overstråler kveldens helt, førstegitaristen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bandet mitt gjør vi følgende:

Siden han andre gitaristen (altså ikke sånn nr1 nr2 ment..) synger fast i tillegg, så har det blitt til at jeg er den som spiller de fleste soloene.

Men i tillegg så prøver vi å fordele spillingen. Når jeg spille solo, så spiller han introer og mellomspill der vi av og til har bare en gitar som spiller først.

Jeg syns det fungerer veldig bra. Men har han lyst å spille en solo i blant, så gjør det ikke meg noe. Vi er bare blitt litt inspirert av Metallica :P (for mange år siden)

Noen introer spiller jeg alene. Vi har ihvertfall ikke noe policy som sier "sologitarist er viktigere enn rytmegitaren", da jeg syns det er litt patetisk.

Han er tross alt med på å lage minst like mange/flere riff enn meg og det er hele helheten i bandet som er viktigest.

Desuten er resten av bandet (trommisen og bassisten) med på å sette sammen riff. Trommisen er vel han som er mest ivrig og kresen på gitarriffene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.