Web Analytics
Jump to content

HJELP! amp flightcase

mageri
 Share

Recommended Posts

Hei

I oktober skal jeg ut på veien og spille noen konserter. Trenger å ha med meg egen rør amp. Må fly fra oslo til tromsø med denne ampen. Har noen erfaring med å frakte en amp med fly? Hva bør jeg evt gjøre?.

Tenker selv at jeg må skru ut rørene slik at de ikke knuses, men selve forsterkeren må jeg vel også pakke godt inn!?! hvordan løser jeg dette?

ideer mottas med takk :D

Lån en forsterker i Tromsø, Eller kjøp deg en dyr fligthcase, har du råd så er det jo alltid kjekt med fligthcase da, men de er tunge å sende så det vil kanskje koste litt ekstra å sende, spør flyselskapet om dette eller sjekk hjemmesidene. Jeg tenker at om forsterkeren ligger i en fligthcase bygd for forsterkeren så slipper du fjerne på rør og greier :) Er da tross alt en FLIGTHcase . hehe

Hej, vad är det för förstärkare? Hur stor är den? Flight caser är oftast väldigt dyra så om du bara ska bruka den på en flygresa så skulle jag i alla fall tänkt tanken på att köpa en ny, mindre förstärkare som for eksempel Orange Tiny Terror eller Vox Nightrain (jo, jag säljer TT men det är INTE därför jag föreslår den, det vara bara ett exempel). Det är ju inte säkert någon av dessa passar din spelstil eller dina behov, men..

Välkommen förresten :) .

Takk for svar så langt..

HEr er specs på ampen jeg tenkte å dra med på...

http://www.hughes-and-kettner.com/products...tech&id=129

Tanken på å låne i tromsø er ikke dum, men vi skal turnere hele norge og starter i tromsø og kjører nedover... Er ikke nødvendigvis helt 100% fornøyd med den ampen, har lenge lurtt på å kjøpe en fender rør amp.. Så kan jo muligens kjøpe en amp i tromsø og hente den der når vi ankommer ... :)

Men hvor mye vil en flightcase ca koste?

tror de ligger på rundt 3000, men er ikke sikker på dette, om dere skal turnere og fly mye så kan det jo være en god investering, men en ny amp er jo heller aldri feil, bortsett for at det kan være vanskelig å finne godlyden på første gigen da . Men bevares, jeg spiller stort sett på det som klubben kan tilby. Ganske skjelden jeg drar med meg min egen...

ja er jo greit å spille på det klubben evt har.. men vet at noen av giggene er satt uten at de har backline..så får se, men tror muligens jeg ender opp med å kjøpe en fender amp til 6-7 lapper. Istede for å kjløpe en flightcase til 3000 som høre mye ut...

Hadde egentlig håpet på at jeg kunne pakke inn ampen jeg har idag i mye bobleplast og beskyttelse.. men det er nok litt for optimistisk tror jeg.

noen som vet om en gitarbutikk i tromsø?

ja er jo greit å spille på det klubben evt har.. men vet at noen av giggene er satt uten at de har backline..så får se, men tror muligens jeg ender opp med å kjøpe en fender amp til 6-7 lapper. Istede for å kjløpe en flightcase til 3000 som høre mye ut...

Hadde egentlig håpet på at jeg kunne pakke inn ampen jeg har idag i mye bobleplast og beskyttelse.. men det er nok litt for optimistisk tror jeg.

noen som vet om en gitarbutikk i tromsø?

Ja, det är ju betydligt roligare att bruke pengarna på en ny förstärkare än på flightcase :) . I tillägg kan jag tänka att det blir övervikt, eller? När vi reste från England med bandet så måste vi betala en tilläggsavgift för varje musikintrument och egentligen så skulle varje cymbal räknas som ett instrument. Det var Ryan air då.

Annars så är det inte omöjligt att en rejäl mängd bubbelplast skulle kunna fungera. Jag vet inte om flygsällskapen hanterar paket värre än Posten men jag har skickat flera förstärkare med Posten utan problem.

Du må rett og slett regne litt. Du skal jo ikke BARE ha med ampen - så la oss si at den kommer på toppen av 20 kilo klær, pedaler, utstyr og gitar. SAS tar 50 kroner per kilo bagasje, så hvis flighten veier 5-6 kilo - og det gjør den jo fort - snakker vi kanskje 1300-1500 i overvekt.

Siden du jo skal videre på turné i bil fra Tromsø og sørover er nok en flight en god investering bare for den delen av turen.

Hos Norwegian kan du jo ha med 2x20 kilo - og overskytende kilo blir overvekt, kr 65 per kilo. Det blir jo bare noen hundrelapper.

Derfor: med flightcase og på Norwegian kan det gå greit. SAS blir vel litt dyrt?

På sas kan du bestille ekstra for musikkutstyr, du betaler da 200 pr kolli, da har du ingen overvekt. Slik har vi gjort alltid i senere tider, går alltid bra med innsjekk og betaler aldri overvekt lenger :)

Og om du har 10 cymbaler (eller om trommisen har) så betaler du bare for et kolli så lenge de er i èn hardcase :)

Takk for konstruktive svar!

Ender nok opp med å kjøpe ny amp i tromsø etter det jeg har lest nå.

Tidligere erfaring fra Gardermoen er at de ikke tar ektra betalt , eller glemmer å ta ektra betalt, for instrumentavgiften samme hvilket selskap en flyr med. De er rimelig ok de som står i spesialbaggasjen om man går med utstyret dit før en sjekker inn resten av normal baggasjen på vanlig måte. Kunsten er å komme med litt stasj av gangen så en ikke tropper opp med et helt band samtidig. Da blir det fort litt voldsomt.

Noen som har forslag til noen bra gitarbuttikker i tromsø som kan selge en ok fender amp?

• 1 year later...

Hei,

gammel tråd, men siden jeg havnet her kan jo andre gjøre det også.

Når du betaler ekstra for musikkutstyr betyr det ikke at flyselskapene behandler det bedre. Jeg jobber på en flyplass og ser hvordan stuerne behandler ting, og jeg kvier meg for å sjekke inn noe som helst. Om stuerne hadde fått hendene på en flightcase vil de mest sannsyneligvis behandlet den ennå verre enn en koffert, siden den ser solid ut og har håndtak. Det er også mange skarpe kanter underveis, og får flighten en trøkk midt på en side eller topp tåler den meget lite, det er jo hjørnene, og listene, som skal ta støyten når man stabler rack oppå hverandre.

Når det er sagt vet jeg at Dash 8 flyene har et rom til baggasje som passer perfekt til en gitarkasse i høyden, og at disse gjerne blir behandlet penere av dette flyselskapets stuere (tenker ikke skrive navnet, det er lett å google hvem som flyr slikt i Norge :) ) Men jeg ville fortsatt ikke sendt en flight med et fly.

Et triks jeg lærte i sommer, som kan spare noen og en hver for litt kroner. Kjøp rett og slett en "koffert" for tråsykler. Sånne sykkelposer er svære.

De har en fast sum for sending, mener det ikke er så feil med 300 kroner, og så kan du putte hva du vil inn i den "sykkelkofferten. Det er ingen som veier den, ingen som sjekker hvor mye den veier. Det er en fast sum, men sjekk for all del hva det koster å sende en sykkel på flyet. Så sender du "sykkelen" din på flyet, og vips, masse penger spart..

Resten av problemstillingen er vel der fortsatt, men kan ikke tenke meg at slik spesialbagasje håndteres noe verre enn andre ting.