Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Måle strengehøyde på 0,15mm, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Bruksanvisningen til min Graph Tech-oversadel sier at den lyse E-strengen skal være 0,15mm fra det første båndet når strenger er holdt nede på tredje bånd.

Hvordan i all verden skal jeg måle så nøyaktig på en relativt billig og praktisk måte?

Jeg har skyvelær, men kan ikke se for meg hvordan det skulle ha blitt brukt i denne sammenhengen. Samme med mikrometer.

"String Actio Gauge"-greia til StewMac synes jeg er litt dyr for hva det er (en fancy linjal), og den er vel ikke mer nøyaktig enn 0,25mm?

Kan jo klare meg med en slik nøyaktighet også, tror 0,15 blir litt lite på min gitar, og er vel bedre å være på den sikre siden.

Hadde uansett vært greit å ha et så nøyaktig mål at jeg som ikke er så erfaren klarer å unngå at ting går helt til helvete.

Er nok en ting man ofte lar andre ta seg av, men jeg synes det er greit å lære å gjøre slike ting selv.

Virket i utgangspunktet ikke så vanskelig å gjennomføre så lenge man er nøyaktig, og er vant med gitar og verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo billigere å kjøpe den på biltema til 30 kr, og en så tynn streng må vel nesten spesialbestilles.

Takk for all hjelp! Da stikker jeg innom Biltema på mandag, så har jeg det klart til å bytte oversadelen ved neste strengeskift.

Hva slags lim har dere evt. hatt best resultat med? Ser folk anbefaler både trelim og skolelim, men det er vel mye av det samme?

Hva tror dere om denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg fungerer helt glimrende, bedre enn trelim og skolelim, som er omtrent samme greia. De limsortene er jo laget for å lime sammen trestykker og skoler.

Noe av poenget er at man ikke trenger så veldig sterkt lim. Den skal bare sitte "på plass", slik at det er greit å fjerne den ved neste bytte. Den blir jo holdt nede av strengene. Jeg vet av noen som bruker blank neglelakk. Fungerer visstnok flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tenkte bare jeg skulle være sikker.

Tror jeg skal klare å få lånt en slik, men hvis ikke, hvor kan det kjøpes?

Biltema og Clas Ohlson så ikke ut til å ha det, men det er mulig at jeg er dårlig til å søke.

Edit: Jeg burde lest alle svarene før jeg svarte:P

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det også, siden ingen andre har gjort det- 0.15" er da ikke så tynt. Jeg har et sett med stålstrenger til en akkustisk gitar her, og andrestrengen er 0.15" På et vanlig 09-sett er jo andrestrengen 0.11". Spesialbestilling er neppe nødvendig.

Ser du skriver 0.15mm, men det er da tommer du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mm, ikke tommer.

En streng på 0,15mm ville jo blitt en 06-streng, og de minste man får tak i er jo vanligvis 08.

Tror ikke jeg kan ha oversadelen så lav som 0,15mm, men er jo greit med noe som er nøyaktig nok til å måle seg til det som instruksjonsboka sier at det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tatt herfra (merk: PDF). Strengehøyden generelt blir nok litt høyere siden man skal måle når man holder nede tredje bånd.

edit: Som sagt skal jeg ikke stole blindt på den, men tenkte at når jeg først må skaffe et nytt verktøy for å gjøre jobben, så er det greit om det i hvert fall er såpass nøyaktig.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skyvelær, men kan ikke se for meg hvordan det skulle ha blitt brukt i denne sammenhengen. Samme med mikrometer.

bruk skyvelæret da!!!

hvis du holder skyvelæret på høykant. så de to "munningene" er øverst.

så trekker du skyvelæret frahverandre. da kommer det en liten "pigg" ut nederst. da skal denne pigge slå i på halsen. mens hovedchassiet på skyvelæret skal være på strengen.

da kan du lese av action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.