Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første ombygging


Gitarnoob

Anbefalte innlegg

Før du begynner å knote med det dr i det hele tatt tror jeg du skal bytte til floyd rose'n din. Etter den opperasjonen kommer du helt sikkert til å trenge en justering av truss rod'en uansett. Dessuten skal det være en liten bøy på halsen.

Ok, da ska jeg fokusere på floyd rosen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kan se ut som jeg må slipe litt på fretsa da...

Hva ? NEI !!!!!!! Ikke begynn med det du.. Hvis det er båndsliping du tenker på, hvor du justerer høyden på hvert bånd så er det noe du gjør etter at du har justert halsen helt rett med trussrod ! Det er altså ikke snakk om to alternative måter å komme til samme resultat, begynner du med båndsliping på en hals med bue sliper du bare bort noen av fret'ene til slutt :) Kort sakt er det slik at du bør vite nøyaktig hvorfor du gjør noe når vi snakker om båndsliping osv - lær deg litt om hvordan en gitar fungerer og kan justeres først, er mitt råd :)

Som jeg nevnte tidligere, hvis du ikke er helt stødig på justering av truss-rod så fjern litt materiale i enden av hals-lommen på kroppen slik at du kan nå justeringsskruen når gitaren er strenget.

Litt info angående hals - Det er ikke slik at en hals nødvendigvis skal være 100% "rett" for at en gitar skal spille bra. De fleste billige gitarer trenger en liten bue på halsen for å spille ok, rett og slett fordi båndene ikke er jevne nok til at de tåler kombinasjonene helt rett hals og lav strengehøyde. Når man snakker om en skeiv hals er det ikke den buen trussrod lar deg justere det er snakk om. En skeiv hals er en hals med sidelengs vridning, altså "vridd" med andre ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ? NEI !!!!!!! Ikke begynn med det du.. Hvis det er båndsliping du tenker på, hvor du justerer høyden på hvert bånd så er det noe du gjør etter at du har justert halsen helt rett med trussrod ! Det er altså ikke snakk om to alternative måter å komme til samme resultat, begynner du med båndsliping på en hals med bue sliper du bare bort noen av fret'ene til slutt :) Kort sakt er det slik at du bør vite nøyaktig hvorfor du gjør noe når vi snakker om båndsliping osv - lær deg litt om hvordan en gitar fungerer og kan justeres først, er mitt råd :)

Som jeg nevnte tidligere, hvis du ikke er helt stødig på justering av truss-rod så fjern litt materiale i enden av hals-lommen på kroppen slik at du kan nå justeringsskruen når gitaren er strenget.

Litt info angående hals - Det er ikke slik at en hals nødvendigvis skal være 100% "rett" for at en gitar skal spille bra. De fleste billige gitarer trenger en liten bue på halsen for å spille ok, rett og slett fordi båndene ikke er jevne nok til at de tåler kombinasjonene helt rett hals og lav strengehøyde. Når man snakker om en skeiv hals er det ikke den buen trussrod lar deg justere det er snakk om. En skeiv hals er en hals med sidelengs vridning, altså "vridd" med andre ord

Ok, da ska jeg la være det.. :)

Får vente til jeg har montert Floyd rose da, bestilte delene i går. Så da får jeg pugge å lese frem til jeg får delene.

Men jeg har jo litt fresing å gjøre da, å så må jeg jo lakkere saken når jeg har frest alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
100_0597.JPG

Jeg vet sannelig ikke jeg, altså!

Men for all del, kan jo bli dritfett dette her, selvom jeg syntes Tele'n din var fet uten ombygning. :)

Ja, det er jo mye av det samme jeg har gjort. Men jeg vil beholde knottene som de er, og jeg ska ha plekterplate for humbucker.

Vil si at Stewart McDonald og DHL er genialt, jeg har aldri fått noe som jeg har bestilt tidligere så fort levert. Tok 4 virkedager før tinga kom, ting jeg har bestilt innenlands har ikke kommet så fort engang. Så jeg kan iallefall anbefale Stewart McDonald, de er kanskje ikke de billigste etter hva jeg har sett rundt om på nett.

Desverre har ikke Floyd rosen dukka opp enda, den fant jeg på Ebay. Tok sjansen å kjøpte der, men de sendte sikkert på billigste måte og da tar det tid vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.