Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første ombygging


Gitarnoob

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

Jeg er ny her, blei medlem i dag. Blei medlem her for at jeg fant ut at jeg sku bygge om min Falcon Telecaster kopi til en brukbar gitar, det jeg tenker er vel noe sånt som en custom telecaster. Vil beholde litt av designet til telecaster, men tenker på å bytte og forandre mye også.

Som dere kanskje skjønner av nicket er ikke jeg gitarist eller en som kan noe om ombygging av gitarer, jeg har lest veldig mange av strengene her og skjønner det er folk med peiling her. Så jeg håper jeg kan få litt hjelp.

Her er telecastern, den var ganske sliten etter lang tids lagring. Og litt herpa etter å ha vært nachspiel-gitar noen ganger.

post-7081-1252090909_thumb.jpg

Er dette flis?

post-7081-1252090956_thumb.jpg

post-7081-1252091067_thumb.jpg

JEg lurer litt på å bytte ut halsen og sette på Floyd rose, dette er kanskje å banne i kirka. Men det bryr meg ikke, for det er custom. Akkurat som med biler.. :)

Da er spørsmålet mitt, er det noen standarder på plassering av floyd rose i forhold til avstand fra halsen og slikt? Eller er det litt tilfeldig hvordan de er plassert?

Er forberedt på at det blir endel fresing og moding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Tele med FR var en fantastisk festlig idé! Nå har det seg slik at man ikke hiver på noe slikt "på et passende sted" og så blir det bra. Det er snakk om millimeterpresisjon, både i forhold til hvor langt unna den skal plasseres 12. bånd, og sideveis.

Her finner du masse info om gitarbygging, inkludert gratis fresemal for Floyd: http://www.stewmac.com/freeinfo.html

Husk at du må være vanvittig nøyaktig, og at det må freses ganske kraftig for å få inn floyden.

Post gjerne bilder, dette vil jeg gjerne se!

Det hvite stoffet har jeg sett i gamle gitarer, særlig de som er lagret fuktig. Det er mugg eller korrusjon. Ikke flis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Tele med FR var en fantastisk festlig idé! Nå har det seg slik at man ikke hiver på noe slikt "på et passende sted" og så blir det bra. Det er snakk om millimeterpresisjon, både i forhold til hvor langt unna den skal plasseres 12. bånd, og sideveis.

Her finner du masse info om gitarbygging, inkludert gratis fresemal for Floyd: http://www.stewmac.com/freeinfo.html

Husk at du må være vanvittig nøyaktig, og at det må freses ganske kraftig for å få inn floyden.

Post gjerne bilder, dette vil jeg gjerne se!

Det hvite stoffet har jeg sett i gamle gitarer, særlig de som er lagret fuktig. Det er mugg eller korrusjon. Ikke flis.

Takk, for den linken.

Den forklarte endel, nå gjelder det bare å finne ut hvordan jeg får montert noe slikt på en toleranse på +/- 0,5mm. Det er rett og slett nesten ingenting, når det gjelder å skru i tre. Ska nok finne ut av det.

Bilder kommer når jeg gjør fremskritt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for den linken.

Den forklarte endel, nå gjelder det bare å finne ut hvordan jeg får montert noe slikt på en toleranse på +/- 0,5mm. Det er rett og slett nesten ingenting, når det gjelder å skru i tre. Ska nok finne ut av det.

Bilder kommer når jeg gjør fremskritt.. :)

Hmm, når jeg begynte å tenke litt. Så trenger jeg ikke være så nøyaktig på den måten, sånn på avstanden. For det kan jo justeres inn med skruene, det verste blir faktisk å få den helt rett vinkel og dønn i midten i forhold til halsen. Men det ska nok gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du har bittelitt å justere på i lengderetningen, men det er nok en fordel å være så nøyaktig som overhode mulig. Jeg har pleid å måle fra 12. bånd, og så brukt en gammel gitarstreng til å lage meg en "mal", og så kontrollmåle ned til sadelen. Detter er vanskeligere med en FR enn med en fast stol, fordi man ikke kan "legge den på" gitaren, men man må måle ut hvor langt det er fra selve festet til Fr og til selve strengestolen. I tillegg hadde jeg brukt litt tid på å undersøke hvordan det ligger an med såkalt "spacing", altså- hvor stor avstand får du mellom strengene med en FR? Hvis bredden totalt er mye større enn på den gamle stolen, vil jo første og sjettestrengen ligge for langt ut på halsen, og det blir verre jo høyere opp på halsen du kommer. Dumt å legge såpass mye tid og i og for seg penger i noe slikt, og så får du en uspillelig gitar. Dette kan du sjekke ved å lage deg en "juksestol" av en trebit og et par stifter til å feste strengene i, og bruke fiskesene som strenger. Da kan du også finne ut senter på stolen, slik at du får justert den inn midt på halsen. En sene der førstestrengen er, og en der sjettestrengen er.

Kanksje klønete forklart, men håper du skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du har bittelitt å justere på i lengderetningen, men det er nok en fordel å være så nøyaktig som overhode mulig. Jeg har pleid å måle fra 12. bånd, og så brukt en gammel gitarstreng til å lage meg en "mal", og så kontrollmåle ned til sadelen. Detter er vanskeligere med en FR enn med en fast stol, fordi man ikke kan "legge den på" gitaren, men man må måle ut hvor langt det er fra selve festet til Fr og til selve strengestolen. I tillegg hadde jeg brukt litt tid på å undersøke hvordan det ligger an med såkalt "spacing", altså- hvor stor avstand får du mellom strengene med en FR? Hvis bredden totalt er mye større enn på den gamle stolen, vil jo første og sjettestrengen ligge for langt ut på halsen, og det blir verre jo høyere opp på halsen du kommer. Dumt å legge såpass mye tid og i og for seg penger i noe slikt, og så får du en uspillelig gitar. Dette kan du sjekke ved å lage deg en "juksestol" av en trebit og et par stifter til å feste strengene i, og bruke fiskesene som strenger. Da kan du også finne ut senter på stolen, slik at du får justert den inn midt på halsen. En sene der førstestrengen er, og en der sjettestrengen er.

Kanksje klønete forklart, men håper du skjønte.

Ja, tror jeg skjønner hva du mener. Skjønner iallefall at det vil være en skikkelig smell å oppdage at strengene vil gå utenfor.

Idag har jeg kjøpt meg litt verktøy til jobben, begynte å kikke litt på halsen med en liten rettholdt. Der var det litt høydeforskjeller,gitt. Så ut som det var verst i topp og bunn av halsen, altså at det var litt mellomrom på midten. Så er spørsmålet, er halsen littegranne bøyd, eller de såpass unøyaktige når de setter på fretsa?

Veldig bra at det er noen med byggeerfaring fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes den telen var drittøff sånn den så ut nå, jeg....

Høres ut som et kult prosjekt detta, men jeg ville anbefalt deg å lese en god del til før du setter i gang. Ser at www.projectguitar.com ikke er nevnt, så jeg følte for å nevne den. Lykke til.

Ja, tusen takk for den. Den ser ut til å være veldig nyttig, leste blant annet om trussrod nå. Det kan jo også være grunnen til at det er litt mellomrom på midten når målte litt på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he Er jo ikke truss rod på min gitar da. :blush:

Det er nok det.. Hvis ikke kan du glemme hele prosjektet tror jeg. Du må nok riktig nok avmontere halsen for å komme til unbraco skruen som sitter i halsens ende (tenker jeg) Hvis det er slik jeg tror kan det jo være en idé å frese bort litt treverk i kroppen slik at du faktisk kan komme til justeringen mens strengene sitter på gitaren, ellers kan det bli mye jobb med å gjøre en normal setup på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det.. Hvis ikke kan du glemme hele prosjektet tror jeg. Du må nok riktig nok avmontere halsen for å komme til unbraco skruen som sitter i halsens ende (tenker jeg) Hvis det er slik jeg tror kan det jo være en idé å frese bort litt treverk i kroppen slik at du faktisk kan komme til justeringen mens strengene sitter på gitaren, ellers kan det bli mye jobb med å gjøre en normal setup på gitaren.

Det har du helt rett i, jeg tok av halsen i natt. Men da har jeg et spørsmål. Da jeg gikk over med rettholdten på halsen, kan det se ut som halsen er bittelitt bøyd. Det går gradvis fra første og siste bånd inn mot midten, på midten er godt synbar åpning. Det kan være så mye så mye som 2 til 5 tiende dels millimeter åpning, vil jeg tippe. Da har jeg to valg i midt hode, enten slipe ned bånda til det er rett. Eller slakke litt på truss roden til halsen retter seg, noen som her som har tukla med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, jeg tok av halsen i natt. Men da har jeg et spørsmål. Da jeg gikk over med rettholdten på halsen, kan det se ut som halsen er bittelitt bøyd. Det går gradvis fra første og siste bånd inn mot midten, på midten er godt synbar åpning. Det kan være så mye så mye som 2 til 5 tiende dels millimeter åpning, vil jeg tippe. Da har jeg to valg i midt hode, enten slipe ned bånda til det er rett. Eller slakke litt på truss roden til halsen retter seg, noen som her som har tukla med dette?

Før du begynner å knote med det dr i det hele tatt tror jeg du skal bytte til floyd rose'n din. Etter den opperasjonen kommer du helt sikkert til å trenge en justering av truss rod'en uansett. Dessuten skal det være en liten bøy på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, jeg tok av halsen i natt. Men da har jeg et spørsmål. Da jeg gikk over med rettholdten på halsen, kan det se ut som halsen er bittelitt bøyd. Det går gradvis fra første og siste bånd inn mot midten, på midten er godt synbar åpning. Det kan være så mye så mye som 2 til 5 tiende dels millimeter åpning, vil jeg tippe. Da har jeg to valg i midt hode, enten slipe ned bånda til det er rett. Eller slakke litt på truss roden til halsen retter seg, noen som her som har tukla med dette?

Ikke prøv å justèr halsen når den ikke er på gitaren med strenger og det hele. Har ingenting for seg, uten en halsjig. Strengene setter halsen under ganske stort press så den vil trekkes "framover". Du må nok gjøre noe for å kunne justere den mens den er på gitaren, eller må du regne med MANGE forsøk med halsen av gitaren, justeren, på med halsen, sjekke, av med halsen, justere, på med halsen osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å justèr halsen når den ikke er på gitaren med strenger og det hele. Har ingenting for seg, uten en halsjig. Strengene setter halsen under ganske stort press så den vil trekkes "framover". Du må nok gjøre noe for å kunne justere den mens den er på gitaren, eller må du regne med MANGE forsøk med halsen av gitaren, justeren, på med halsen, sjekke, av med halsen, justere, på med halsen osv osv osv

Hmmm, kan se ut som jeg må slipe litt på fretsa da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.