Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Maiden-ish Lyd


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg tenkte jeg skulle prøve å spille litt maiden i går, men jeg fikk rett og slett ikke fram riktig lyd av forsterkeren... jeg er ikke VELDIG kresen på at den er en klon av Adrian Smith's lyd, men den burde være nært...

Jeg prøvde både min KH-202 med EMG pu-s og G-400, men jeg tror det er forsterkeren som jeg ikke helt får skrudd inn riktig... Jeg vet at Adrian Smith spiller en Gibson SG på f.eks Number Of The Beast.

Jeg har en Marshall DSL 401, med Clean, OD1 og OD2 Kanal, OD2 har 30db mer gain enn OD1, og virker litt mer moderne.. og OD1 er veldig AC/DC-ish.

forsterkeren har en Paralell FX-Loop.

Noen som vet hvordan å diale inn maiden lyd? :D

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har brukt litt av hvert. Blir litt kjedelig å påpeke at lyden sitter i fingra... Uansett, på den tida (NOTB) så gikk det vel i Marshall med mastervolum (JCM800), og så brukte i alle fall Dave Murray MXR distortion+. Mulig Adrian Smith brukte det samme. Ang. gitarer, så spilte Adrian Smith gjerne på ting av forskjellig slag med ordinære humbuckere, deriblant en Les Paul med mini-buckere. Låt ikke veldig forskjellig det heller. Murray har vel stort sett brukt straten sin med Seymor Duncans.

Jeg kjenner ikke DSL 401, men jeg vil tro at om du bruker OD1-kanalen og en eller annen Tubescreamer-aktig vrengboks så nærmer du deg. Husk også at de spiller en del på neck-pickup innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har brukt litt av hvert. Blir litt kjedelig å påpeke at lyden sitter i fingra... Uansett, på den tida (NOTB) så gikk det vel i Marshall med mastervolum (JCM800), og så brukte i alle fall Dave Murray MXR distortion+. Mulig Adrian Smith brukte det samme. Ang. gitarer, så spilte Adrian Smith gjerne på ting av forskjellig slag med ordinære humbuckere, deriblant en Les Paul med mini-buckere. Låt ikke veldig forskjellig det heller. Murray har vel stort sett brukt straten sin med Seymor Duncans.

Jeg kjenner ikke DSL 401, men jeg vil tro at om du bruker OD1-kanalen og en eller annen Tubescreamer-aktig vrengboks så nærmer du deg. Husk også at de spiller en del på neck-pickup innimellom.

På Number of the Beast-tida spilte Dave for det meste på en modifisert 1957 Stratocaster, ja, men jeg mener at han hadde Dimarzio på den? Fender Produkt side

Nå om dagen bruker han også bare stratocastere, og det går mye i Seymour Duncan hot rails, som er humbuckere i single-coil format.

Som evergud over her sier, bruker i hvertfall Dave Murray neck-pickupen mye, og da spesielt til soloer. Det høres faktisk ut som han bruker neck-pickupen på hver eneste solo, noe som gir en litt mykere, mer avrundet lyd enn den av bridge-pickupen.

Adrian derimot var nok ikke like konstant i denne bruken av neck-pu, så man får bare høre hva som passer best. :)

Fant litt info i farten:

http://www.guitar-stuff.net/2006/10/16/gui...itar-amp-setup/

http://guitargeek.com/rigview/351/

http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=837504

http://www.guitarists.net/forum/view_bb.ph...mp;thread=92691

IRON MAIDEN UTSTYR FOR POWERSLAVE TURNEEN:

Dave Murray

2 custom Jackson Stratocasters

2 custom Fender Stratocasters

1 Gibson Chet Atkins acoustic guitar

3 Marshall JCM 900 amplifiers

1 Mesa Boogie Mk IV

1 Gallien Krueger 2100

6 Marshall 4x12 cabinets with Celestion speakers

2 Marshall 4x12 cabinets with Electrovoice speakers

TC electronic effects processor

1 pair of red fluffy dice

Korg Chromatic Guitar Tuners WT-12

All guitars are fitted with Seymour Duncan, Jeff Beck or

Di Marzio super distortion pickups and Floyd Rose tremolo systems.

Ernie Ball strings (9, 11, 15, 24, 32, 36 gauge)

Ernie Ball Tortoise shell medium picks

Peter Cornish Custom Effects Board: Flanger, MXR Distortion,

MXR Phase 90, Cry Baby Wah-Wah, ADT Chorus, Graphic EQ.

Adrian Smith

Ibanez Destroyer

Gibson Les Paul

Gibson SG

Lado 2003 Earth With Rocking Tremolo

Lado 2001 Earth With Floyd Rose Tremolo

Dean Baby ML

Charvel With Floyd Rose Tremolo

Hamer Scarab With Kahler Tremolo

50 watt Marshall heads with Celestion speakers in 4x12" bottom

Dean Markley Strings (9, 10, 15, 24, 38, 44 gauge)

Peter Cornish Relay Switching Control Unit

Ibanez DDL DM 2000

Lexicorn PCM 60 Reverb Unit

Furman Parametric Equalizer PQ-3

Boss CE-3 Stereo Chorus

Boss DD-2 DDL

Korg WT-12 Tuners

Jeg antar at det også er en god ide og ikke drukne spillinga i moderne distortion, men prøve å få til en ganske organisk sound. Du får bare prøve deg frem med forsterkeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dave-lista der er tatt rett fra bookleten til A Real Live One, altså er det utstyret hans på Fear Of The Dark-turneen i 1992-1993. Legg merke til at to røde pels-terninger er oppført, der har du hemmeligheten til lyden hans. ^_^

I dag bruker han Marshall JVM 410 live, effektene er jeg ikke sikker på.

Adrian-lista er fra Powerslave-turneen (tatt fra LAD-coveret). I dag bruker han Marshall 6100, Tubescreamer og visstnok Peavey Tubefex.

På skivene har det vært litt av alt mulig rart, Marshall, Peavey 5150, GK, Mesa, Fender, Line6, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dave-lista der er tatt rett fra bookleten til A Real Live One, altså er det utstyret hans på Fear Of The Dark-turneen i 1992-1993. Legg merke til at to røde pels-terninger er oppført, der har du hemmeligheten til lyden hans. ^_^

I dag bruker han Marshall JVM 410 live, effektene er jeg ikke sikker på.

Adrian-lista er fra Powerslave-turneen (tatt fra LAD-coveret). I dag bruker han Marshall 6100, Tubescreamer og visstnok Peavey Tubefex.

På skivene har det vært litt av alt mulig rart, Marshall, Peavey 5150, GK, Mesa, Fender, Line6, etc.

Så det var en ADA MP1 og Tubefex(2stk) i siste racket til Smith nå.

Bruker ikke Murray bare JMP1 og sluttrinn lenger? Han hadde fortsatt de i racket.

Eneste effekt han hadde var en Marshall JFX1 og et par rack wah`er.

Maiden har altid kul gitarlyd live synnes jeg, ihvertfall når ikke Gers fucker opp ting!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var en ADA MP1 og Tubefex(2stk) i siste racket til Smith nå.

Bruker ikke Murray bare JMP1 og sluttrinn lenger? Han hadde fortsatt de i racket.

Eneste effekt han hadde var en Marshall JFX1 og et par rack wah`er.

Maiden har altid kul gitarlyd live synnes jeg, ihvertfall når ikke Gers fucker opp ting!

Jessda, det er et par steder i Flight 666 hvor du ser riggen til Adrian under konserten. Racket i framgrunnen inneholder både ADA- og Marshall-preamper samt et 9200-sluttrinn, men ikke noe av det ser ut til å være påslått. 6100-toppene står oppå. :) Mulig han har alt rack-stashet til backup kanskje? JMP1, MP1 og 9200 brukte han visstnok på Bruce-turneene på 90-tallet samt på Brave New World-turen med Maiden.

Kan du se Dave sin rigg noe sted i filmen? Dave sa i et magasinintervju at han bruker JVM. Gers har samme gamle JMP1/9200-racket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessda, det er et par steder i Flight 666 hvor du ser riggen til Adrian under konserten. Racket i framgrunnen inneholder både ADA- og Marshall-preamper samt et 9200-sluttrinn, men ikke noe av det ser ut til å være påslått. 6100-toppene står oppå. :) Mulig han har alt rack-stashet til backup kanskje? JMP1, MP1 og 9200 brukte han visstnok på Bruce-turneene på 90-tallet samt på Brave New World-turen med Maiden.

Kan du se Dave sin rigg noe sted i filmen? Dave sa i et magasinintervju at han bruker JVM. Gers har samme gamle JMP1/9200-racket.

Jeg har et Guitar Player fra i fjor der de kun tar for seg turnerigger.

Der er oppsettene til Smith, Gers og Murray. Men ingen topper å se da, kun preamper og sluttrinn.

Sikkert begynnt med topper igjen nå, ellers så er de jo litt Marshall posterboys så det kan jo hende at de bruker JVM offisielt men fortsatt kjører JMP1

Gers og Murray er forresten de eneste i hele bladet som ikke bruker Ultracase til gitarene.

Gers har vel bare med seg 2 stratter og Murray brukte ei sånn råtten Fender tweed greie, dårlig råd sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Guitar Player fra i fjor der de kun tar for seg turnerigger.

Der er oppsettene til Smith, Gers og Murray. Men ingen topper å se da, kun preamper og sluttrinn.

Stemmer, har sett scan av den artikkelen men trodde den var eldre enn fra i fjor. Alle tre hadde jo rack-rigg en periode, men på bonusskiva til Death on the Road fra 2005 (spilt inn i 2003) forteller teknikeren til Smith at han bruker "two 30th anniversary heads, no JMP's here". Neimen ikke lett å følge med på alt dette. :unsure:

Men i bunn og grunn vil hvilken som helst rør-Marshall sette deg i stand til å finne Maiden-lyden. Utover dette så sitter det ganske mye i fingrene. :)

Edit: Rettet "fingerene" til "fingrene". Hvordan kunne jeg overse den?

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.