Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en liten innføring i japanske les pauls


Keith

Anbefalte innlegg

Lurer litt på kvalitetsforskjellene til diverse japanske les pauls av merker som orville, greco, tokai, edwards etc. sammenlignet med amerikansk gibson? Er dette noe å satse på?

Av hva jeg selv har hørt og tildels erfart er enkelte av de her vel så bra som orginalen, men det vet dere sikkert mer om enn meg! Hva er hot og hva er not hvis man skal kjøpe brukt? Flere av japsegitarene er jo en god del billigere enn forbildet, og for min del er det ikke noe must at det står gibson på headstocken. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco, Burny og Tokai lagde mange supre gitarer fra sent 70 utover 80-tallet. Spes de som er laget på fujigen-fabrikken regnes som bra. Orville holdt på utover 90tallet, og regnes også som bra. Disse gitarene ble produsert for Gibson til det japanske markedet, som en mellomting mellom Epiphone og Gibson USA prismessig. Det er to serier, Orville, som har japanske pickuper, og Orville by Gibson som har amerikanske. Sistnevnte har til tider hippere finish også.

Jeg har en Orville fra 97, er superfornøyd med den. Fernandesbassen min er laget på Tokai-fabrikken i 78/79 og er minst like hipp som sine amerikanske brødre. Jeg har også en japanlaget squierstrat, den er også kul, men kanskje ikke like kul som de andre jeg nevnte. Når jeg sier at jeg ikke har betalt mer enn 10 000 tilsammen for disse tre(frakt og moms inkl), så kan man trygt si at man får mye for pengene

Mer om modeller og slik fra Greco og Burny kjenner jeg dessverre ikke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japanaxe ser ut til å være under oppbygning? Men det som står der er forsåvidt interessant!

Noterer meg det du sier her ;) Har disse orville by gibson modellene samme mikker som de amerikanske standardmodellene? Tre bra instrumenter for 10k er ikke dårlig og det prisnivået er litt av greia her! Det er vel snaut en godt brukt standard gibson.

Andre innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP-replikaer av merke Greco, Burny, Tokai og Orville er vanskelig å få tak i ny (hvis de i det hele tatt lages lenger?). Edwards (som produseres av ESP) har tatt over store deler av ny-markedet, og prisen på disse er ikke så langt unna brukte gitarer av de andre merkene.

Har selv en Edwards LP, og den er helt kanonbra! Skal jeg kjøpe enda en gitar en eller annen gang, så blir det en Edwards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edwards er gode instrument for pengene, ja. Har en "56 Goldtop" fra Edwards som er en drøm å spille på. Har byttet ut pu'er til Lindy Fralin, som er knall. Har ikke helt den samme patina og finish samt "lydfinish" som en Gibson R6, men til 1/4 av prisen er den saken grei. Kommer jeg over flere Edwardser, kommer jeg definitivt til å vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min fra ebay. Er en japansk forhandler der som heter yasoohmusic1109 som de fleste ser ut til å ha utmerket erfaring med. Ihvertfall meg. :)

Fikk den levert fra Japan på under en uke, så det var helt kanon!

PS (til trådstarter): Mange Edwards-gitarer kommer med originale Seymour Duncan 59/JB pickuper. Dette er en svært vanlig kombinasjon og står ikke tilbake for de pickupene som Gibson putter i sine gitarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min brukt her i Norge også. Hadde veldig lyst på ei P-90 øks en periode og vurderte nye Gretsch og Epiphone'er da min dukket opp tilsalgs på Vintagegitar-forumet. Hadde lest litt om Edwards LP'er fra før, men trodde aldri jeg skulle komme over en brukt Goldtop her til lands, så jeg slo til tvert uten forsøk på å prute en gang. Etter at jeg hadde satt den opp slik jeg ville ha den, ble det en knall gitar, og den forlater nok ikke huset før jeg evt. har råd til en R6.

Herlig feit hals og skranglete P-90 "bite" i bru pu, varme mellow toner fra hals pu og nesten litt "mellom-posisjon-tele-twang" i midtstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japanaxe ser ut til å være under oppbygning? Men det som står der er forsåvidt interessant!

Tja, den framsiden er som den på GitarNorge. Alt for skjelden oppdatert ;)

Det er forumet på japanaxe du skal bruke tid på...

Jeg har to Edwards og mener dem gir masse gitar for pengene med godt håndverk, finish, materiale og SD (desigend?) pick-up'er.

Det som er bæsj på begge to er potmetre og jackkontakt. Men det koster max 200-300,- å oppgradere til bra saker.

Nå er det etter hvert blitt alment kjent at mesteparten av en Edwardsgitar bygges på en ESP fabrikk i Kina.

Sluttkontroll, mindre hw montering og justering skal etter sigende fortsatt bli gjort i Japan.

Edit: Glemte å nevne at skal vi tro websidene til ESP bruker dem de samme tunerne

på Edvards LP'ene som dem setter på Navigator'ene sine som da regnes som

flaggskipet i standardsortemanget til ESP. Jeg sikler etter en Navigator, men innser

etter hvert at prisen på disse er like kunstig høy som den Gibson oppererer med.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP-replikaer av merke Greco, Burny, Tokai og Orville er vanskelig å få tak i ny (hvis de i det hele tatt lages lenger?). Edwards (som produseres av ESP) har tatt over store deler av ny-markedet, og prisen på disse er ikke så langt unna brukte gitarer av de andre merkene.

Har selv en Edwards LP, og den er helt kanonbra! Skal jeg kjøpe enda en gitar en eller annen gang, så blir det en Edwards.

tok en kikk på wikipedia, fant ut litt. Burny ble laget av Fernandes visstnok, men idag er det Tokai-fabrikken som lager Burny. Tokai lager også dagens MIJ-fendere. Greco lager visst gitarer ennå, men da mer i retning Ibanez. Orville la opp i 98. Litt forvirrende dette, noen av disse merkene var bare et merke som ble produsert på forskjellige fabrikker, mens andre var navnet på en fabrikk.

Det kan nevnes at jeg så fujigen på frankfurtmessa, der de hadde sine egne gitarer. Disse gitarene var noen overdådige møbelgitarer, med masse dyre materialer og masse forseggjorte finisher, mye håndmalte greier(roser og border og slikt). Noe helt annet enn det det var.

Men de gitarene man burde gå for, er det fra sent 70- tidlig 80-tall. Mange av disse på ebay. Noen av selgerene tilbyr faktisk gratis frakt, da sparer men fort en tusing der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.