Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Små amper... (TT, NT, BJ, AC4TV)


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Info: Anmeldelsen er oppdatert etter at første test ble gjennomført. Let etter den røde markeringa. :)

Edit 21.09.2009: Husk at jeg driver egen musikkbutikk og ta det med i betraktningen når du leser anmeldelsen. Vi har ikke blitt oppfordret fra noen produsenter til å skrive anmeldelsen og har ingen økonomisk interesse i å anbefale spesielle merker eller modeller fremfor andre, men dersom du mener det kan ha påvirkning på hvorvidt jeg er partisk eller ikke kan det jo være greit å vite. ;)

I går fikk jeg endelig inn Tiny Terror i butikken, og da tenkte jeg at det var på tide å kjøre en liten uhøytidelig sammenligning av forsterkere. Det er best for dere at dere setter pris på det, for samboeren min ble ikke veldig glad for at jeg kom slepende hjem 1 time for seint til middag med 4 amper, 1 kabinett og 2 ekstra gitarer, samt en plan for kvelden frem til midnatt. :P

Tok en shootout mellom:

1: Orange Tiny Terror

2: Vox Night Train

3: Fender Blues Junior

4: Vox AC4TV

Forsterkerne ble prøvd med en Gibson SG Std, Epiphone SG1275 (tohalsa) og Fender strat (Eric Clapton signature). Alle forsterkerne ble prøvd på Orange PPC112 bortsett fra Blues Jr (brukte den som en vanlig kombo). Dytta også diverse effektpedaler forran etter hvert, men hovedfokus er på ren amplyd

Siden det er håpløst å skrive om lyd velger jeg å gå for en kortversjon av resultatene, men hvis noen vil gjøre sin egen A/B test er det bare å ta turen innom.

Grunnlaget for at jeg måtte gjøre testen med en gang var at Orange og Vox på utsiden ser ut som to speilvendte kopier (bortsett fra eq og bright/thick-switch på vox) med litt annen layout og de kommer i nøyaktig den samme bære-baggen (kun forskjellig logo). De Jeg ble litt stressa for om det kanskje var den samme lille rakkern men med forskjellig utseende og at mine tidligere A/B-tester (aldri gjort samtidig, bare med 1 dags mellomrom) var basert på dagsform og følelser fremfor lyd. Det skal sies at de ligner veldig på hverandre lydmessig, men jeg ble positivt overasket over at forskjellene jeg har hørt tidligere også var der nå. ;)

Orange Tiny Terror er på 15w (switchbar til 7.5w) og noen år gammel. Koster veiledende 4995kr og er tøff utseendemessig (tøff=bad ass). Veldig enkel forsterker med gain, tone og volum. Byggekvaliteten er stødig, og den kan sansynligvis behandles skikkelig slemt og fremdeles gjøre jobben bra. Ganske mørk og tøff i lyden. På full gain blir den litt grumsete, og sweet spot er gain ca 60% med volum på 80%, evt gain 30% og volum 90%

Vox Night train er også på 15w (switchbar til 7.5w) og kliss ny. Koster veiledende 5695kr og et pusset og blankt utseende. Satt ved siden av Orange Tiny Terror ser den betydelig dyrere ut. Byggekvaliteten er ca den samme som TT, men man føler allikevel for å behandle den mer forsiktig. Thick switch og 3 potter for eq gjør at du kan skru litt flere lyder. Sweet spot er med thick switch, 70% gain og 80% volum, evt thick switch, 30% gain og 80% volum

Fender Blues Jr er på 15w (ikke noen valg) og noen år gammel. Koster veilednede 6295kr og ser ganske anynym ut. Den har Fat-bryter og reverb, og ellers 1 kanal som alle de andre. En ganske "bright" forsterker sammenlignet med de andre. God byggekvalitet, men tåler nok neppe like hard behandling som TT og NT. Sweet spot på clean: Gain 3/12, Volum, 10/12, fat switch på og reverb på 4/12. Sweet spot med vreng: Gain 10/12, volum 8/12, fat switch av og reverb 0.

Vox AC4TV er på 4w (switchbar mellom 1/4w, 1w og 4w). Kombo (1x10") koster veil 2795kr, men låter best med et 1x12 koblet til. Har volum og tonekontroll, og ellers nada. Er sinnsykt pen å se på, og stuevennlig som få. Lagd for å stå i stue, men tåler å tøff behandling. De fleste som har bruk for denne forsterkeren bør kjøpe komboen fremfor kun forsterkertoppen, og bruke denne på et extensionkabinett ved behov. Sweet spot 1x10": 4w, volum 20% og 1w, volum 80%. Sweet spot 1x12": 4w volum 30% og 4w volum 90%.

For å få best mulig ut av Tiny Terror, Night Train og AC4TV kommer det ekstra kostnad på ca 3000kr til kabinett, men AC4TV kan brukes uten noe ekstra (selv om den låter best med extension), og det er jo et pluss. Alle rangeringene er inkl 1x12-kabinett til AC4TV og ingen ekstrakabinett til Blues JR. Rangeringene er selvfølgelig beste først...

1 - For å finne en enkelt tøff vrenglyd til små spillejobber ville jeg gått for: Tiny Terror, Blues JR, Night Train og AC4TV

2 - Cleanlyd små spillejobber: Blues JR, Night Train, AC4TV og Tiny Terror

3 - Dersom man trenger allsidighet til spillejobber: Night Train, Blues JR, Tiny Terror, AC4TV (Helst Blues JR og Tiny Terror sammen dersom jeg fikk velge to)

4 - Som recording amp til rock uten pedaler blir det overaskende nok: AC4TV, Blues JR, Tiny Terror, Night Train

5 - Pedalvennlighet (Boss Metal Zone): Night Train, Tiny Terror, Blues JR, AC4TV

6 - Pedalvennlighet (Line 6 Pod x3 Live): Night Train, Blues Jr, Tiny Terror, AC4TV

7 - Best lyd på Epiphone EG1275 (12-strengs-delen): Night Train, Tiny Terror, Blues JR, AC4TV

8 - Best lyd på Fender Strat: Tiny Terror, Night Train, Blues JR, AC4TV

9 - Best lyd på Gibson Les Paul: Blues JR, AC4TV, Tiny Terror, Night train

10 - Rangering av mest for pengene dersom man bare er ute etter en knalltøff øvingslyd får bli: AC4TV, Blues JR, Tiny Terror, og Night Train.

Håper dette hjalp en del folk. Oppsummeringen får rett og slett bli at ingen av dem er dårlige kjøp, og alle er best i klassen på noen ting. Fra oversikten ser det kanskje ut som Tiny Terror og AC4TV gjorde det dårligst, men det stemmer egentlig ikke. Det var de to forsterkerne som hadde mest personlighet og fikk mest trøkk når de brukes på sweet spotet sitt, mens Night Train og Blues JR er bedre dersom behovene dine varierer mer. Anbefaler ingen å kjøpe disse i blinde, for det er 4 helt forskjellige amper, og jeg ville egentlig hatt 1 av hver bare for sikkerhets skyld. ;)

Noen som har innspill og kommentarer?

Oppdatert 20.09.09:

I helgen fikk jeg komplett gjennomgang av hele Blackstar-linja med fri tilgang og prøvespilling av alle modeller fra Artisan/series one-stack og komboer til HT-5 og HT-5S. Fikk også høre en skikkelig gjennomgang av Marshall haze 15w. Siden denne tråden handler om små forsterkere nøyer jeg meg med å skrive om HT-5(s), og Haze 15W, og jeg kommer til å holde det kort, men bare kom med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Blackstar HT5 (veil 4250,-) / HT5S (veil 6250,-):

Disse to er samme ampen med samme spesifikasjoner. HT-5 er en 1x10-kombo med ganske anonymt utseende, mens HT-5S skiller seg ut som et dødstøft lite stack med 2x1x10-kabinett. Det som skiller HT-5 fra andre 5w-komboer er at den har to separate kanaler, effektloop, medfølgende footswitch og IFS (kort fortalt endrer det lyden mellom britisk og amerikansk voicing). Det største selling pointet er nok to kanaler og footswitch, og jeg må si jeg ble imponert over allsidigheten i denne forsterkeren. Det er nettopp allsidighet noen av konkurrentene mangler, og det har denne i bøtter og spann. Både når det gjelder volum på vrengkanalen (separat volum og gain-knotter), voicing og en veldig allsidig clean. Et lite ankepunkt er at hvis du skal ha en bluesy og litt skitten clean må du oppover på volumet til litt over normalt stuenivå. Samtidig er det (som alltid med 5w) begrenset hvor høyt du kan få clean-lyden hvis du skal ha den helt ren. Du får litt mer å gå på med singlecoils hvis du ønsker å spille så høyt som mulig med clean. Jeg er skikkelig imponert over forsterkeren, og særlig vrenglyden er noe helt for seg selv. En ganske moderne rørvreng (moderne i ordets beste forstand). Hvis du er ute etter noe du skal flytte mye rundt er den vanlige HT-5en fin, men det som fanget hjertet mitt var HT-5S (lydmessig er de veldig like, men mer fylde og trøkk av 2x1x10 enn i 1x10. :) Denne tror jeg blir en vinner, og jeg tror ingen blir misfornøyd med en slik rakker. Allsidigheten er det store plusset, mens f.eks Fender Blues Jr og Vox AC4TV har en litt mer personlig cleanlyd. Veldig pedalvennlig til å være en så liten sak.

Marshall Haze 15w:

Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til denne rakkeren. Jeg har hørt Haze 1 gang tidligere såvidt det var, og rakk ikke å bli imponert da. Det er jo også flere på nettet som er skeptiske. Etter å ha hørt en skikkelig demo av den og fått en real gjennomgang i helgen må jeg innrømme at jeg tok feil av den. Jeg må ha hatt en veldig dårlig dag da jeg hørte den først, for vrenglyden på denne er noe av det tøffeste jeg har vært borti. Ikke verdens mest allsidige amp, og cleanlyden gjør ikke så mye ut av seg, men rørlyden er så tøff at jeg bare gir opp å skrive noe mer om den nå. Kort og godt ble jeg frelst, og som en konkurrent til Vox AC15 bør Haze absolutt prøves! Denne skal jeg leke mer med ved første mulige anledning!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke store kommentarene fra meg. Annet enn at jeg digger at du lager disse anmeldelsene.

Takker. Som sagt bare å komme med ønsker til ting jeg skal prøve. Så langt bare positive anmeldelser, men det henger jo sammen med at jeg har lyst til å teste utstyr jeg tror er bra. ;) Jeg tror jeg skal fokusere på sammenligninger fremover fordi det er lettere for folk å forholde seg til. Man bør jo alltid ha noe å sammenligne med, hvis ikke så blir det fort subjektivt.

Fine greier, men synd at du ikke fikk med Epiphone Valve Jr. Head med 1x12 kabinettet her, det er jo en betydelig rimeligere løsning. Hadde vært artig å måle den opp mot disse andre råtassene!

Forsåvidt sant at det hadde vært spennende, men droppet det av følgende grunner:

1: Har den ikke inne i butikken, og kommer sansynligvis ikke til å ta den inn. Den har vært på markedet i mange år nå, og de som er ute etter den typen amp gjør klokt i å gå opp på AC4TV. Koster nesten ikke noe mer, og er bedre, samt spiller lavere med vreng når det trengs. Det er et så lavt budsjett at selve målgruppen forsvinner i mine øyne. Har selv kikket på en sånn en til hjemmebruk da den ble lansert, men den blir for enkel og minimalistisk.

2: Den er et helt annen type amp. Den kan jo sammenlignes med AC4TV, men Valve JR er ytterpunktet, og treffer ikke målgruppen like presist.

3: Må trekke grensa et sted, og det er naturlig å trekke den før Valve JR. Hvis jeg skulle valgt enda en amp ville gjerne hatt med Haze 15w, men den får evt komme etter hvert. Var ikke tøff nok til å bestille den opp i blinde bare for en test. Og blackstar HT5, men den er jo ikke i Norge enda. Forløpig føler jeg at jeg har nok gode, små amper stående. Har jo mye annet i den prisklassen også, og det er jo sånt alle elsker, men relativt få kjøper. :) Da har jeg bare de jeg vet folk blir fornøyde med stående. Hvis noen har en Valve JR er det jo bare å ta den med innom butikken, så skriver jeg den mer enn gjerne inn i reviewen.

Men gøy hadde det vært, ingen tvil om det. :D

Noen flere amper som burde vært med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt med disse sammenligningene:) Har vurdert litt TinyTerror en stund men må tydelig titte litt på vox også.. SYnes du skulle hatt med Blackheart Little Giant, men den faller kanskje inn under samme kategori som Epiphone.. Fortsett med disse testene!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt med disse sammenligningene:) Har vurdert litt TinyTerror en stund men må tydelig titte litt på vox også.. SYnes du skulle hatt med Blackheart Little Giant, men den faller kanskje inn under samme kategori som Epiphone.. Fortsett med disse testene!:)

Little Giant faller nok inn i samme kategorien som AC4TV, og sånn sett hadde den vært kul, samt 1x12 som absolutt er spennende. Har rett og slett ikke tatt den inn i butikken fordi Anders har sagt den ikke låter bra nok. Har ikke hørt den selv, så skal ikke si helt sikkert, men jeg pleier å stole på Anders... Har noen en sånn jeg kunne lånt? Evt er dere fornøyde med dem? På papiret er den jo helt genial, men venter til jeg hører noe positivt om den, evt til jeg får en slengt i fanget. :) Da prøver jeg den veldig gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Gianten - brekker opp ganske tidlig (meget distinkt med volum på >4) - ble litt for høy for meg i leiligheten min, og ble døll med hjemmelaget attenuator så jeg solgte den. Han som kjøpte den bruker den til recording og er veldig happy. Toneknottene har ganske liten innvirkning, - enten liker man ampen, eller ikke.

Ellers supert med slike anmeldelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonbra och intressant läsning, jättebra initiativ :) .

Angående Blackheart Little Giant så har jag ägt den. Jag tycker att den låter bra med rätt pedal men som jag har sagt förut, den (och antagligen de andra 5 watts amparna. Jag har inte testat de så jag kan ha fel?) hamnar liksom i ett mellanläge. De spelar för högt för hemmabruk (om man vill att rörena ska jobba) och för lågt i bandsammanhang.

Av de förstärkarna du testade här har jag bara testat (och äger) Tiny Terror och är SUPERförnöjd med den. Så förnöjd att jag köpt 2 stycken (vet inte riktigt varför, men.. he, he).

Lägg jättegärna in Marshall Haze i testet när du får in den, ska bli intressant att se hur den står sig i jämförelse med de andra :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg oppdatert anmeldelsen etter en veldig grundig gjennomgang av alt fra Blackstar-linjen og en ganske grundig test av Marshall Haze. Det oppdaterte fra førsteposten står nedenfor her også. Bare å spørre i vei hvis dere lurer på noe. Det er en million ting jeg ikke fikk plass til å skrive her. :)

Oppdatert 20.09.09:

I helgen fikk jeg komplett gjennomgang av hele Blackstar-linja med fri tilgang og prøvespilling av alle modeller fra Artisan/series one-stack og komboer til HT-5 og HT-5S. Fikk også høre en skikkelig gjennomgang av Marshall haze 15w. Siden denne tråden handler om små forsterkere nøyer jeg meg med å skrive om HT-5(s), og Haze 15W, og jeg kommer til å holde det kort, men bare kom med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Blackstar HT5 (veil 4250,-) / HT5S (veil 6250,-):

Disse to er samme ampen med samme spesifikasjoner. HT-5 er en 1x10-kombo med ganske anonymt utseende, mens HT-5S skiller seg ut som et dødstøft lite stack med 2x1x10-kabinett. Det som skiller HT-5 fra andre 5w-komboer er at den har to separate kanaler, effektloop, medfølgende footswitch og IFS (kort fortalt endrer det lyden mellom britisk og amerikansk voicing). Det største selling pointet er nok to kanaler og footswitch, og jeg må si jeg ble imponert over allsidigheten i denne forsterkeren. Det er nettopp allsidighet noen av konkurrentene mangler, og det har denne i bøtter og spann. Både når det gjelder volum på vrengkanalen (separat volum og gain-knotter), voicing og en veldig allsidig clean. Et lite ankepunkt er at hvis du skal ha en bluesy og litt skitten clean må du oppover på volumet til litt over normalt stuenivå. Samtidig er det (som alltid med 5w) begrenset hvor høyt du kan få clean-lyden hvis du skal ha den helt ren. Du får litt mer å gå på med singlecoils hvis du ønsker å spille så høyt som mulig med clean. Jeg er skikkelig imponert over forsterkeren, og særlig vrenglyden er noe helt for seg selv. En ganske moderne rørvreng (moderne i ordets beste forstand). Hvis du er ute etter noe du skal flytte mye rundt er den vanlige HT-5en fin, men det som fanget hjertet mitt var HT-5S (lydmessig er de veldig like, men mer fylde og trøkk av 2x1x10 enn i 1x10. :) Denne tror jeg blir en vinner, og jeg tror ingen blir misfornøyd med en slik rakker. Allsidigheten er det store plusset, mens f.eks Fender Blues Jr og Vox AC4TV har en litt mer personlig cleanlyd. Veldig pedalvennlig til å være en så liten sak.

Marshall Haze 15w:

Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til denne rakkeren. Jeg har hørt Haze 1 gang tidligere såvidt det var, og rakk ikke å bli imponert da. Det er jo også flere på nettet som er skeptiske. Etter å ha hørt en skikkelig demo av den og fått en real gjennomgang i helgen må jeg innrømme at jeg tok litt feil av den. Jeg må ha hatt en veldig dårlig dag da jeg hørte den først, for vrenglyden på denne er noe av det tøffeste jeg har vært borti. Ikke verdens mest allsidige amp, og cleanlyden gjør ikke så mye ut av seg, men rørlyden er så tøff at jeg bare gir opp å skrive noe mer om den nå. Kort og godt ble jeg frelst, og som en konkurrent til Vox AVC15 bør Haze absolutt prøves!

Spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.