Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feit og kraftig vreng, men samtidig mye tone - en avveining?


Sorg

Anbefalte innlegg

men da måtte jeg slå kanskje kraftig og jeg synes det blir lite teknisk fornuftig.
Synes de som sier man skal spille "så hardt som mulig uten at det blir surt" heller bør tenke på å forandre lyden.

Dette er jeg ikke enig i. Hvor "hardt" man spiller har en ganske anderledes påvirkning på lyden enn hvor mye gain man bruker. Rytmegitarister i metal-sjangenen spiller ofte hardere enn man skulle tro, og med både mindre vreng og mer mellomtone enn man tror.

Mange vil være enig i at man bør strebe etter å "ta i litt" med picking-hånda når man spiller. Det er selvsagt smak og behag, men jeg tror ikke du kommer langt med å mene at de som spiller hardt heller burde "forandre lyden". ;)

Vet godt at mids hjelper, men vil ikke ha for mye av det pga da blir lyden verre...

Igjen, selvsagt en smakssak. Men når du blir voksen og spiller i band, så kommer du nok til å merke at litt mer mellomtone gjør underverker på både tone og miks. ;)

Er compressor, etc noen ide? det blir jo ofte brukt på cleanlyd for å få alle toner like høye. Snakker kun om rytnegitar nå, vil selvsagt ikke ha det på sololyd pga der vil en jo ha litt mer dynamikk.

Kompressor må metal-vreng er ikke å anbefale. Vrengen komprimerer nok i seg selv, og en kompressor vil bare drepe attacket og gjøre rytme-riffene slappe. Omtrent samme effekt som å bruke for lite kraft med picking-hånda... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du si at det er en motsetning mellom mye gain (ikke kjempemye), feit vreng, osv men samtidig klare toner? Har snakket med flere som hevder det. Vet at Opeth kjører crunchlyd når de spiller inn (hvertfall gjorde det) og gjør flere takes. Keep of Kalessin som har veldig klar gitarlyd kjører en amp med full vreng og en amp med crunch hvor visstnok mesteparten av tonen kommer fra sistnevnte.

Studio og live er forskjellig.

De aller fleste spiller inn med mye mindre gain enn de bruker live.

I studio dubbes jo alltid gitar i tyngre stilarter, Flere pålegg med lite gain blir veldig punchy og fett.

Dermed hører du hver tone i akkorden uten at det blir wimpy pga av at det ligger flere gitarer stacka som gjør at du får fetheten/følelsen av mer vreng derfra.

Spiller du inn med mye vreng vill ofte den neste dubben bare gjøre lydbildet enda mer udefinert og sølete.

Det med å kjøre en cleanlyd under vrengen for å få inn mer def er et eldgammelt tricks som veldig mange gjør.

Men det er klart, den rette ampen hjelper i sammenhenger med mye gain.

f.eks har Diezel VH4 en ganske rå klarhet selv ved høye gainsettinger og er nok mye av grunnen til at de er så populære.

Har du jævlig god tid kan du jo gjøre som Mutt Lange på Def Leppard`s Hysteria: Spille inn vrengakkorder en tone av gangen så ingen frekvenser "slår" mot hverandre..

Og folk lurer på hvorfor den plata tok så lang tid å lage! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke enig i. Hvor "hardt" man spiller har en ganske anderledes påvirkning på lyden enn hvor mye gain man bruker. Rytmegitarister i metal-sjangenen spiller ofte hardere enn man skulle tro, og med både mindre vreng og mer mellomtone enn man tror.

Mange vil være enig i at man bør strebe etter å "ta i litt" med picking-hånda når man spiller. Det er selvsagt smak og behag, men jeg tror ikke du kommer langt med å mene at de som spiller hardt heller burde "forandre lyden". ;)

Igjen, selvsagt en smakssak. Men når du blir voksen og spiller i band, så kommer du nok til å merke at litt mer mellomtone gjør underverker på både tone og miks. ;)

Jeg blir snart 26 jeg, men ser ikke på meg som voksen.

Skrur opp så mye mellomtone som mulig jeg. Dvs uten at det låter for beskt.

Jeg reagerte på det du skrev om å "spille så hardt som mulig" jeg. Liker selv å ha mye attack i spillingen min og spiller ganske hardt, men har du en vreng hvor det ikke låter bra uten at man må spille så hardt at det nesten blir surt bør du vurdere å gjøre noe med vrengen din. Helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan det er mulig å ikke like EMG-85 i stolposisjon. :)

Jeg er veldig interessert i denne. Kunne du vært en knupp og lagt ut to opptak? Samme lyd, osv bare et hvor du bruker EMG og et hvor du bruker en annen gitar uten EMG (hvis du har det da). Skjønner at treverk, etc selvsagt vil påvirke litt.

Skulle gjerne ønske å høre isolert hvordan EMG låter. Blir vanskelig å skille ut når man bare hører den på en vilkårlig gitar og amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studio og live er forskjellig.

De aller fleste spiller inn med mye mindre gain enn de bruker live.

I studio dubbes jo alltid gitar i tyngre stilarter, Flere pålegg med lite gain blir veldig punchy og fett.

Dermed hører du hver tone i akkorden uten at det blir wimpy pga av at det ligger flere gitarer stacka som gjør at du får fetheten/følelsen av mer vreng derfra.

Spiller du inn med mye vreng vill ofte den neste dubben bare gjøre lydbildet enda mer udefinert og sølete.

Det med å kjøre en cleanlyd under vrengen for å få inn mer def er et eldgammelt tricks som veldig mange gjør.

Men det er klart, den rette ampen hjelper i sammenhenger med mye gain.

f.eks har Diezel VH4 en ganske rå klarhet selv ved høye gainsettinger og er nok mye av grunnen til at de er så populære.

Har du jævlig god tid kan du jo gjøre som Mutt Lange på Def Leppard`s Hysteria: Spille inn vrengakkorder en tone av gangen så ingen frekvenser "slår" mot hverandre..

Og folk lurer på hvorfor den plata tok så lang tid å lage! hehe

Joda, men mener du her to gitarer i hver side? Det blir jo mer og mer vanlig (og jeg foretrekker dette) med kun en gitar i hver side og da må man jo ha litt vreng i lyden, kontra hvis man skulle hatt 2 i hver side.

Har gjort som Lange selv jeg, dvs splittet opp litt. Cleanlyd under vreng funker også bra, men det var jo i en livesetting jeg tenkte her. I studio ordner jo alt seg alltid, hehe.

Det du sier med Diezelen er en av hovedgrunnene til at jeg var sugen på den, pga jeg vil kun ha en rytmegitarlyd og ikke switche frem og tilbake fra halv til full vreng. Men Axen var like god som Diezel ved high gain på dette punktet altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i denne. Kunne du vært en knupp og lagt ut to opptak? Samme lyd, osv bare et hvor du bruker EMG og et hvor du bruker en annen gitar uten EMG (hvis du har det da). Skjønner at treverk, etc selvsagt vil påvirke litt.

Skulle gjerne ønske å høre isolert hvordan EMG låter. Blir vanskelig å skille ut når man bare hører den på en vilkårlig gitar og amp.

Kan gjøre et forsøk når jeg har tid, men jeg har bare to elgitarer som er «operative» for tida - den andre blir da Gibsonen, som er radikalt annerledes i treverket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjøre et forsøk når jeg har tid, men jeg har bare to elgitarer som er «operative» for tida - den andre blir da Gibsonen, som er radikalt annerledes i treverket... :)

Joda forstår, men det blir hvertfall samme oppsett og amp noe som hjelper betraktelig. Så får du heller forsøke å forklare hva treverket gir at utslag. Hadde vært gull om du fikk det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde anslag, bra med mellomtone og HØYT volum. Da jobber forsterkeren og gitaren sammen på en annen måte.

Jeg reagerte kun på den som skrev "spill så hardt som mulig rett før det låter surt" og det er strengt tatt ikke nødvendig. Hva somer hardt for den enkelte er jo også veldig relativt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men mener du her to gitarer i hver side? Det blir jo mer og mer vanlig (og jeg foretrekker dette) med kun en gitar i hver side og da må man jo ha litt vreng i lyden, kontra hvis man skulle hatt 2 i hver side.

Har gjort som Lange selv jeg, dvs splittet opp litt. Cleanlyd under vreng funker også bra, men det var jo i en livesetting jeg tenkte her. I studio ordner jo alt seg alltid, hehe.

Det du sier med Diezelen er en av hovedgrunnene til at jeg var sugen på den, pga jeg vil kun ha en rytmegitarlyd og ikke switche frem og tilbake fra halv til full vreng. Men Axen var like god som Diezel ved high gain på dette punktet altså?

Ikke out of the box, alt i Axe`n må jo skrues fram.

Det er det den er bra på! -Du kan få til det meste med litt skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.