Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feit og kraftig vreng, men samtidig mye tone - en avveining?


Sorg

Anbefalte innlegg

Men vil du si at det er en motsetning mellom mye gain (ikke kjempemye), feit vreng, osv men samtidig klare toner? Har snakket med flere som hevder det. Vet at Opeth kjører crunchlyd når de spiller inn (hvertfall gjorde det) og gjør flere takes. Keep of Kalessin som har veldig klar gitarlyd kjører en amp med full vreng og en amp med crunch hvor visstnok mesteparten av tonen kommer fra sistnevnte.

Selv karer jeg skru en feit og grov vreng jeg liker godt som funker veldig bra på powerchords, osv men skal jeg bruke den til mer kompliserte akkorder drunkner ofte tonenene. Noen jeg har snakket med hevder en rett og slett må dra ned gain, men da mister en jo veldig mye av den feite vrengen og det blir mye tørrere lyd noe en merker veldig lett hvis en spiller på kun en streng. Noen mener altså det er en avveining mellom vreng og tone.

Til opplysning kan jeg si at jeg slettes ikke har gain på fullt og bruker så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ihvertfall for meg å ha lite vreng og heller være litt mer barsk med høgrehånda.

Men det må selvsagt være nok vreng til at det ikke høres jalla ut.

En ting som hjelper veldig på er mellomtone/mids. Og det går også an å skru ned volumet litt på gitaren så du får litt mindre vreng når du spiller solo.

Det er vel det som er prisippet med rørforsterkere? At de sal reagere på spillemåten din og volumknotten på gitaren din.

Teknikken din har altså veldig mye å si for hvor rent det blir.

Jeg har ikke problemer med at sololyden drukner med mindre jeg har for lav volum ift resten av bandet. Men jeg merker at min Ibanez i mahogany kutter litt bedre gjennom lydbildet enn det Epien min gjør. Begge har kropp av magogany som er ganske mørk. Men Ibanezen er mye tynnere.

HVA som gjør at den kutter bedre, det vet jeg ikke. Kanskje den tynne kroppen eller kanskje pickupsa.

Jeg syns ihvertfall at min forsterker brøler mye mer når jeg har vreng på ca 3/10 på gainknotten enn når den er på 5/10.

Forsterkeren reagerer ihvertfall på hvordan jeg bruker høgrehånden når jeg spiller.

Jeg vet ikke hvor mye mids du bruker, men kanskje en midboost eller en EQ i loopen er noe for deg. Da kan du eventuelt gjøre sånn at volumet blir litt høyere når du slår den på rett før solo og at den kutter bedre pga mer diskant og mids.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som progrocker bruker også jeg en god del jazz- og andre rare akkorder som gir fæl dissonans ved bruk at feil vreng. Jeg har funnet ut at en luftig vreng gjør jobben svært godt. Med luftig mener jeg en vreng som gir den en klar tone når du holder èn tone, men vrenger ved 2+. Noen dist/OD er laget slik at de vrenger selv den ene tonen. Disse funker ikke for meg, og har ingen innstillinger som gjør seg til mitt bruk heller.

En vreng-pedal fungerer ved å forsterke lyden, og klippe toppene og bunnene slik at bølgene blir mest mulig til square-form i prinsipp. Det finnes tusenvis av måter å gjøre dette på, og forskjellige typer square-former.

Jeg har inntrykk av at de pedalene jeg liker er de som er bygget opp på mest mulig basic måte,uten at jeg har gjort noe forsøk med favorittene og et osclilloskop... Enkle square-former gir klare toner, men samtidig dyp vreng. Har man en rippel på square-formen vil den vrenge enslige toner også...

Jeg skal ikke anbefale deg noen ting som helt, men en screamer kan gjøre underverker for mange amper og lite imponerende arbeid på andre. Her må du prøve deg fram. Prøv vintage-pedaler og se om du nærmer deg. Nymotens pedaler er laget ut fra matematiske beregninger, og låter ikke like bra for alle og på alle amper...

En enkel og ganske grunnleggende måte å vrenge på er en pedal basert på op-amp og dioder. Ikke mye mikk-makk for å få jobben gjort, og gitarlyden fargelegges lite.

Andre pedaler bruker en transistor som kjører "ut"-signalet på "inn"-signalet på en til transistor, og skaper en vreng. Transistoren kjøres på mer enn beregnet, derav "overdrive" eller en "overdriven transistor". Dette er for å gjenskape lyden av en forsterker som kjøres hardt (slik lyden opprinnelig oppsto i følge noen)

Noen pedaler bruker begge disse metodene.

Andre pedaler bruker en digital mikro-chip programmert til å forme lydsignalet på en viss måte. Dette kan være en svært nyttig verktøy for mange musikere, og er ofte mer enn godt nok (selv som tullinger som meg sverger ved analoge pedaler)

For å få akkurat den lyden du er ute etter, kan du enten kjøpe,prøve og selge pedaler/amper. Mange gjør dette, da de vil prøve på sitt eget utstyr. Eller du kan ta deg inn hos en tålmodig musikkforhandler og prøve deg fra. Be om vintage, moderne, analoge, digitale, effektprosessorer og dataprogram og se hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift på "high gain rythm" er, som Troll også nevner, at anslaget på power chords o.l. er så kraftig som mulig uten å gjøre det ustemt.

Dette gjør at du slipper unna med å bruke litt mindre vreng, som gjør at arpeggioer o.l. blir langt mindre grumsete. Liker også lyden jeg får når jeg gjør dette mye bedre.

Det vil gjerne også virke som du bruker mer vreng om det er mer mellomtone og diskant der, og dette vil generelt gjøre lyden "klarere".

Har aldri helt forstått "scooping", tror at i de fleste tilfellene hvor dette er brukt så ville det blitt bedre uten.

Avsporing, jeg vet.

edit: Kan vel si at jeg spiller "en slags" black metal, og bruker arpeggioer og sære akkorder flittig.

Vet ikke om jeg vil påstå at jeg har "undersøkt" dette særlig nøye, men det har nok, om enn noe ubevisst, vært veldig viktig når jeg har lett etter den perfekte "tonen".

Jeg har prøvd vanvittig mange forskjellige forsterkere, preamper, vrengpedaler o.l., men kommer alltid tilbake til Marshallene. Du burde gi det en sjangse, er utrolig hva man kan få utav en Marshall.

Det meste av gitarlyd som er ansett som bra innen både rock og metal er eller har roten sin i gode gamle Marshall-forsterkere, og jeg tror at veldig mange hadde blitt veldig glad i en slik om de klarte å finne sin måte å bruke den på.

Nå var det kanskje ikke akkurat det du spurte om, men nå fikk jeg så lyst til å ta en liten rant om det.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må slenge meg på GummiTZ's kommentar, hvis jeg skal spille hjemme på et sosialt akseptabelt lydnivå med marshallen min (DSL 401)

bruker jeg å slå ned preamp volumet til rundt 2-2,5, mens jeg holder poweramp volumet oppe på 7-8, da skal jeg love deg jeg får en helt sinnsyk vreng! Jeg rett og slett ELSKER Marshallen min <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at gitar og pickup'er har noe å si for om du får fram tonen i gitaren selv med mye gain. Pu'er med lav output er kanskje bedre egnet til å gjengi "egenlyden" i gitaren, men da må du kompensere med å skru gainknotten med klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at pickupene har mye å si ja. Mange pickuper er uegnet til higainbruk - inkludert diverse «hotte» passive pickuper. Sterke magneter og mange viklinger gir høy output, men også mye mer grums. Da er det mye bedre å hente inn gain et annet sted i signalkjeden, eller (optimalt sett) bruke aktive pickuper :)

Bruker man et skrotkabinett så låter det bæsj uansett. :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at pickupene har mye å si ja. Mange pickuper er uegnet til higainbruk - inkludert diverse «hotte» passive pickuper. Sterke magneter og mange viklinger gir høy output, men også mye mer grums. Da er det mye bedre å hente inn gain et annet sted i signalkjeden, eller (optimalt sett) bruke aktive pickuper :)

Bruker man et skrotkabinett så låter det bæsj uansett. :P

Det gjelder også andre faktorer i signal-kjeden.

Alt fra gitar til amp/kabinett og det som er imellom av kabler, effekter osv. kan ha stor betydning uansett om du spiller helt clean eller high-gain.

Når det gjelder kraftig vreng, vil det kanskje gå på bekostning av "egen-tone" i en gitar pga. man da som regel er innom en effekt eller pre-amp som farger lyden på sin måte før den kommer til sluttrinnet. Alt avhenger av kvalitet. Man må kanskje rulla av litt på gain for å få fram en klar definert tone. Man må bare prøve seg fram til man finner det som funker for en selv.

Hva man liker er subjektivt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket godt på min Mesa at det ble mye mere saft i lyden når jeg hadde hardere anslag ja, men da måtte jeg slå kanskje kraftig og jeg synes det blir lite teknisk fornuftig.

Vet godt at mids hjelper, men vil ikke ha for mye av det pga da blir lyden verre...

Er compressor, etc noen ide? det blir jo ofte brukt på cleanlyd for å få alle toner like høye. Snakker kun om rytnegitar nå, vil selvsagt ikke ha det på sololyd pga der vil en jo ha litt mer dynamikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett opp ampen med en boost til chug chug, og kick den av når du skal spille akkorder som krever mindre vreng?

Det ble min løsning ja. En vrenglyd og en "vrenglyd". Synes de som sier man skal spille "så hardt som mulig uten at det blir surt" heller bør tenke på å forandre lyden. Går kanskje hvis man spiller punk men.,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.