Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Surrelyd i forsterkeren


-Håvard-

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøp meg ny gitar og forsterker, men når jeg slår på forsterkeren kommer det en surrelyd.

Surrelyden går vekk vis jeg tar fingeren min på den øverste strengen, men når jeg slipper den så kommer den tilbake :angry:

Er det noen som vet va den surrelyden kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingsstøy heter det :)

Kan lett fikses hvis man åpner den ene enden av jacken og lodder fast en diode (les: ikke lysdiode) som gjør at det bare kommer signaler i en rettning :)

Edit: Velkommen til forumet forresten :)

Takk, men er det lett å ordne det? Er litt redd for å gjøre det verre.

Går det an å få buttiken til å ordne det? det skall vel ikke vere jordingsfeil på helt nye gitarer <_<

Endret av -Håvard-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men er det lett å ordne det? Er litt redd for å gjøre det verre.

Går det an å få buttiken til å ordne det? det skall vel ikke vera jordingsfeil på helt nye gitarer <_<

Skal ikke ta alle under en kam her, men er veldig mange som har det.. Veldig normalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt.. Men jeg har opplevd det gaanske mye (om ikke alltid?) og det er ikke noe problem.

Det pleier vel ikke å støye slikt på cleans, men bare på vreng hos meg.

Og da må man holde over strengene uansett for ikke å få uønsket feedback. Så det er ikke noe problem. Desuten så holder du på strengene dine når du spiller, så den lyden vil ikke plage deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingsstøy i fela fikses lett med litt aluteip og noen hendige grep. Dekk alle "rom" i gitaren med folietape, lodde alle jordingspunkter (strengstol, alle poter og switcher, jack-chassis) felles i denne folien og vips har du en fullt skjerma gitar, fritt for støy og faktisk _ofte_ stillere enn rett fra produksjon.

Sjekk også at ampen er godt jorda og bruk en god jack-kabel. Gammel utsarva kabel kan lage mye fin støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum- hvis du setter inn en diode, så vil gitarsignalet forandre seg fra vekselstrøm til likestrøm, i og med at en diode er en likeretter. Enkelt fortalt fjerner man halvparten av lyden. Er det så ønskelig, da?

Forklaring ønskes. Fikk faktisk lyst til å prøve!

Jeg har ikke prøvd det selv men basslæreren min hadde gjort det på sine kabler, hørte ingen forskjeller.. Unntatt at det ikke ble støy da, han forklarte det med at da kom bare signalene en vei.. Er en stund siden han sa det, men husker jeg så at han gjorde det en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut hva det var. Det var dataen, men det var ikke lyder fra den, når jeg tok i ledningen (den lade ledningen) kom lyden, begge er i en skøyteledning så jeg setter bare ledningen i en annen stikkontakt

Takk for svar :)

Endret av -Håvard-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.